4 manieren om het algoritme van Google Ads te optimaliseren

De belangrijkste ontwikkeling van de laatste jaren in Google Ads is het steeds verder toenemende belang van automatisering. Waar het vroeger nog heel normaal was om voor elk zoekwoord of elk product in Shopping een bod handmatig in te stellen, zijn automatische biedstrategieën tegenwoordig de norm. Google’s algoritme gaat bij deze biedstrategieën op zoek naar gebruikers waarvan wordt verwacht dat ze potentiële converteerders zijn. De biedingen worden zo geoptimaliseerd dat vooral deze groep gebruikers relevante advertenties te zien krijgt. Op die manier zet Google je budget zo goed mogelijk in. Benieuwd hoe dit werkt? Lees dan verder!

Hoe het werkt

Het algoritme van Google maakt gebruik van allerlei signalen. Het gebruikt deze signalen om een beeld te creëren van het gedrag van gebruikers op de platforms van Google (o.a. Search en Shopping, maar ook bijvoorbeeld Google Maps en YouTube). Deze data gebruikt het algoritme dan om in te schatten welke gebruikers een relevante doelgroep of potentiële converteerders kunnen zijn voor bepaalde advertenties. In zo’n geval kan de slimme biedstrategie er dan voor kiezen om bijvoorbeeld hoger te bieden in de veiling.

Handmatig signalen meegeven

Als je als adverteerder al een idee hebt over wie jouw klant is, kun je die informatie ook gebruiken om signalen mee te geven. Als je bijvoorbeeld mountainbikes verkoopt in heel Nederland, maar je weet dat er relatief veel klanten uit het heuvelachtige Limburg komen, kun je instellen dat er hogere biedingen geplaatst mogen worden als een gebruiker uit Limburg komt. Hoewel je bij slimme biedstrategieën Google het CPC-bod laat bepalen, kun je op deze manier nog steeds wat controle houden en tegelijkertijd waardevolle input geven.

Hoewel handmatig input geven nuttig kan zijn, gaat er wel veel werk in zitten als je dit veel wilt doen. Gelukkig zijn er ook nog andere manieren om die slimme biedstrategieën een zetje in de goede richting te geven. Dit kan door het algoritme te voeden met relevante data die je tot je beschikking hebt. Ook voor dit algoritme geldt immers dat knowledge is power. Hiervoor zijn een aantal manieren.

(Dynamische) remarketing

Remarketing (ook wel retargeting genoemd) maakt het mogelijk om advertenties te targeten op bezoekers die al eerder op je site geweest zijn. Als je een remarketingpixel op je site hebt staan, kan deze bijhouden welke gebruikers je site bezocht hebben en wat ze toen deden. Zo houdt het bij welke pagina’s bekeken zijn en kan het onthouden of iemand geconverteerd heeft. Daarnaast is het grote voordeel van remarketing natuurlijk dat je gebruikers target die eerder al interesse hebben getoond in jouw merk, je diensten of je producten. Meestal zit je dus automatisch al hoog in de funnel.

Op basis van de remarketinginformatie kun je doelgroepen maken. Op die manier kun je bijvoorbeeld meer inzetten op gebruikers die al geconverteerd hebben dan op gebruikers die alleen de homepage bezocht hebben, want zij hebben hun waarde al bewezen. Ook kun je in sommige gevallen goed inspelen op de mogelijke behoefte van de gebruiker. Als je bijvoorbeeld tuinmeubelen verkoopt, kun je aan het eind van de zomer advertenties voor beschermhoezen targeten op gebruikers die eerder meubels bij je hebben gekocht. De remarketingdata kan dus op meerdere manieren zinvol worden ingezet.

Dan is er ook nog dynamische remarketing. Hiermee zijn we allemaal wel eens in aanraking gekomen. Als je op een webshop een bepaald product bekeken hebt, krijg je daarna steeds advertenties te zien met dat product en gerelateerde producten erin. De advertentie gaat dus specifiek over iets waar de gebruiker al interesse in heeft getoond, waardoor je met deze advertentie hoog in de funnel zit. Om dynamische remarketing te gebruiken moeten wel eerst wat extra stukjes code worden toegevoegd, maar het is dus zeker de moeite waard om in te stellen.

Klantenmatch

Klantenmatch is ook een feature die helpt om relevante doelgroepen te maken. Hiervoor gebruikt Google gegevens van gebruikers die eerder op je website geconverteerd hebben, zoals emailadressen. Hiermee wordt een doelgroep gecreëerd van deze gebruikers (uiteraard allemaal binnen de privacyregels). Aan deze doelgroep kun je vervolgens een specifieke advertentie laten zien. Maak je bijvoorbeeld een doelgroep van klanten die eerder gekocht hebben op je site, dan kun je dat verwerken in de advertentietekst, waardoor het persoonlijker voelt. Dit draagt vaak positief bij aan de lifetime value van de klant.

Je kunt klantenmatchlijsten ook nog segmenteren. Als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt dat zowel aan zakelijke als particuliere klanten levert, kun je ervoor kiezen om twee doelgroepen te maken: één voor de zakelijke klanten en één voor particuliere klanten. Aangezien de advertentieteksten voor zakelijke en particulieren klanten kunnen verschillen, kan je op deze manier beide soorten klanten een relevante advertentie tonen.

Similar audiences

Met remarketing en Klantenmatch is het niet alleen mogelijk om mensen die eerder op jouw site geweest zijn of geconverteerd hebben te bereiken. Je advertenties kunnen ook vertoond worden aan potentiële nieuwe klanten. Google kan namelijk ook gebruikers herkennen die lijken op gebruikers die eerder geconverteerd hebben en daarom mogelijk ook een relevante doelgroep voor je website kunnen zijn. Dit zijn de zogenaamde similar audiences.

Similar audiences zijn doelgroepen die Google samenstelt met hulp van de input van al bestaande doelgroepen. Dit gebeurt opnieuw door het analyseren van het gedrag van gebruikers. Als er in je Klantenmatchlijst veel mensen zitten die zoeken naar een safarireis of die graag kookvideo’s kijken op YouTube, zijn dit signalen die het algoritme kan meenemen bij het creëren van een relevante similar audience. Google’s systeem geeft gebruikers als het ware een score die hoog uitvalt als veel van het gedrag van een gebruiker overeenkomt met het gedrag van gebruikers in de originele doelgroep. Google neemt gebruikers met hoge scores mee in die similar audiences. Zo kan al je verkregen data ook helpen bij het vinden van nieuwe klanten.

Wees klaar voor de toekomst

Met de steeds verdergaande automatisering van Google Ads geef je als adverteerder steeds meer de controle uit handen. Hier krijg je wel alle voordelen van de slimme biedstrategieën voor terug. Maar om deze biedstrategieën nog beter te laten werken, heeft het zin om ook eigen data te verwerken in het account. Op die manier kun je niet alleen je resultaten optimaliseren, maar je bent ook nog eens klaar voor de toekomst. Wil je weten hoe Aspen Digital je hiermee kan helpen? Neem dan contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *