Analytics

Meetbaar succes

Als je aan de slag wilt gaan met online marketing, is het heel belangrijk dat je data over de prestaties van je website of campagnes tot je beschikking hebt. Deze data heb je namelijk nodig om te zien wat goed gaat en wat juist niet goed gaat of wat verbeterd kan worden. In die zin kun je deze data als de basis van je werkzaamheden zien, want hiermee kun je bepalen wat er gedaan moet worden. Eén van de tools die je goed kan gebruiken bij het checken van je prestaties is Google Analytics.

In Google Analytics vind je veel nuttige informatie. Niet alleen kun je je e-commerceprestaties inzien of zien hoe vaak je conversiedoelen behaald worden, maar je vindt er ook informatie over de gebruikers die op je site komen, via welke kanalen ze binnekomen en hoe ze zich gedragen als ze eenmaal op de site zijn.

Om een nog completer beeld te krijgen, is Google Search Console een handige tool. Hiermee kun je makkelijk data inzien over de zoektermen waarop gebruikers binnenkomen en over de prestaties van individuele URL’s, zoals hoe goed ze organisch ranken in Google. Daarnaast kunnen er in Google Search Console ook technische problemen gesignaleerd worden. Deze informatie is belangrijk om een idee te krijgen van je organische prestaties, dus daarmee is Search Console is een goede aanvulling op Google Analytics.

De metingen in Analytics en Google Ads moeten altijd goed ingesteld worden.

Als je de data gaat gebruiken voor je analyses, is het immers belangrijk dat de data betrouwbaar is en goed gemeten wordt. Dit kan op verschillende manieren. Regelmatig hebben we contact met webbouwers van klanten om ervoor te zorgen dat de stukjes code op de website die we nodig hebben voor de metingen helemaal kloppen. Onze voorkeur heeft echter het gebruik van Google Tag Manger.

Het belangrijkste voordeel van Google Tag Manager is dat je alle stukjes code die je nodig hebt voor de metingen in één centrale plek hebt staan: de Tag Manager container. Via Tag Manager zijn de metingen vaak eenvoudig in te stellen. En je hoeft niet elke keer te schakelen met een webbouwer, want het enige wat in de broncode moet staan, is de code van Tag Manager. Als die er staat, wordt alles wat in de container ingesteld staat automatisch meegenomen. Dit zorgt dus voor een minder ingewikkelde broncode – wat bijdraagt aan een hogere pagespeed – en het scheelt vooral veel tijd omdat je veel minder afhankelijk bent van webbouwers.

Bij Aspen Digital weten we hoe belangrijk betrouwbare data is.

Daarom helpen we onze klanten graag met het correct instellen van de metingen. Bij bijna elk traject zorgen we dat de data goed gemeten wordt voor we met de echte werkzaamheden aan de slag gaan.