Een zoekmachine zoals Google voert per jaar diverse updates door om te bepalen welke pagina op welke zoekterm getoond moet worden en hoe hoog de positie moet zijn.

Dit wordt gedaan op basis van zoekintentie en relevantie. De Google-updates moeten hier een bijdrage aan leveren. Sommige updates worden aangekondigd, andere vinden van de één op de andere dag plaats.

Om een beter inzicht te krijgen in wat een update voor jou betekent, hebben wij de Google Update Impact-meting ontwikkeld. Hieronder zie je een voorbeeld van de Google Update Impact-meting.

Als voorbeeld hebben we een vegetarische receptenpagina die is geoptimaliseerd voor termen omtrent vegetarische recepten. Een paar van deze zoektermen zijn gevisualiseerd, waarbij de positie is afgezet tegen de Google updates. De Google-updates, meer dan tien dit jaar, zijn de verticale blauwe lijnen.

Op deze manier is het tastbaar wat het effect van de diverse Google-updates op deze pagina zijn.

Deze visualisatie stelt ons in staat om de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn in kaart te brengen en te bepalen wat de effecten van een Google-update voor jou of andere partijen binnen de markt zijn. Dit is erg waardevolle informatie, omdat dit inzicht geeft in hoe Google de pagina’s beoordeelt én of de zoekintentie nog steeds hetzelfde is.

Zoekintenties kunnen verschuiven van meer informatief, naar commercieel en vice versa.

Niet elke Google-update wordt door Google zelf bevestigd, maar door onze eigen analyses en veldonderzoek naar wat er in de markt besproken wordt, kan de consensus zijn dat Google het algoritme heeft aangepast en dat dit op veel zoektermen van invloed is geweest.

Een voorbeeld hiervan was de ‘June Core Update 2019’ die Google zelf aankondigde. Als voorbeeld hebben wij een visolie-pagina die vóór de update voor meerdere termen in de top 10 stond.

De Core Update begon van 3 op 4 juni. Elke gekleurde lijn staat voor een zoekterm, en waar voor 3 juni deze zoektermen allemaal in de top 10 stonden, zien we op 4 juni verschillende verschuivingen. Afhankelijk van de zoekterm staan de pagina’s elk tussen de 5 en 49 posities lager.

Nu is de ene update de andere niet. In onze dataset kwamen wij een URL tegen die eerst was gedaald op de zoekterm ‘vitamine’ tijdens de June Core Update, om vervolgens dankzij de September Core Update weer tientallen plekken te stijgen.

Dit proces van de Google-updates laat zien dat SEO een doorlopend proces is. En dat één update je site niet maakt of breekt. De updates zullen blijven plaatsvinden en de beste manier om hiermee om te gaan is door continu de lat van je eigen website hoger te leggen.

Ook als je bij alle voorgaande updates alleen maar beter vindbaar bent geworden, houdt dat niet in dat SEO stopt.

Buiten de dramatische gevallen zoals het voorbeeld van de ‘vitamine tabletten’ en ‘visolie’ laten zien, zien we dat linking doorgaans onafhankelijk van de meeste Google-updates een positief effect heeft. Alleen is het belangrijk dat je Google iedere maand middels backlinks signalen blijft voeden, omdat dit in de basis nog steeds een van de belangrijkste rankingfactoren is.

Door de effecten van de Google updates op één of meerdere websites te constateren, zijn wij nog beter in staat om te beoordelen hoe ‘gezond’ een website is. En daar passende adviezen voor te geven.

Door de techniek van de website onder de loep te nemen – middels bijvoorbeeld een contentanalyse, waarbij we ook een concurrentievergelijking maken en linkprofielen te analyseren – spelen we in op de huidige en toekomstige Google-updates.