Er is de afgelopen twintig jaar veel veranderd aan de algoritmes van Google. Jaarlijks vinden er tientallen tot honderden updates plaats van het algoritme. Al deze updates hebben een effect op de rankings. Van de meeste updates zul je hoogstwaarschijnlijk niks merken, maar de grotere updates, ook wel Core Updates genoemd, kunnen tot veel positieverschillen leiden. Het tempo waarmee Google aanpassingen doet aan het algoritme van de zoekmachine en de resultaten die bezoekers te zien krijgen neemt alleen maar toe. In 2021 zijn er 3 Core Updates geweest. Daarnaast zijn er ook veel updates geweest van de Search Engine Results Page, oftewel de SERP. In dit artikel lichten we de belangrijkste SEO updates van 2021 verder toe.

Core Updates

In juni, juli en november van 2021 zijn Core Updates gelanceerd. Dit zijn grotere aanpassingen aan het zoekalgoritme, die veel effect kunnen hebben op de posities. Deze updates worden door Google geleidelijk uitgerold. Het kan wel twee weken duren voordat het effect volledig zichtbaar is. Uit de data die door Aspen Digital is verzameld, is gebleken dat in Nederland met name de juni-update een grote impact had op de zoekresultaten. 

Daarnaast zijn er verschillende Spam Updates uitgerold door Google dit jaar. Dit is een terugkerend fenomeen, waarin Google probeert de waarde van ‘spammy’ links te verminderen. Uit onze data is niet gebleken dat dit van grote invloed is geweest op de Nederlandse markt.

Core Web Vitals

Google wil haar gebruikers een zo goed mogelijk resultaat geven op een zoekopdracht. Daarbij houdt Google steeds meer rekening met de gebruikservaring van de websites in de zoekresultaten. Na de aankondiging in 2020 werd in juni 2021 de Page Experience update uitgerold. Aan de hand van enkele indicatoren, die door Google de Core Web Vitals worden genoemd, worden websites beoordeeld. Deze factoren kunnen van invloed zijn op de posities in de zoekresultaten. Volgens Google spelen de Core Web Vitals nog een beperkte rol in het bepalen van de posities. Uit de data die Aspen Digital verzamelt, zijn ook geen grote positieverschillen zichtbaar geweest naar aanleiding van de update. Het zou goed kunnen dat de Page Experience de komende jaren steeds belangrijker wordt. We raden daarom aan om hier aan te blijven werken. In onze blog over de Core Web Vitals vind je meer informatie over dit onderwerp.

Lokale resultaten

Google laat al langere tijd lokale resultaten zien voor relevante zoekwoorden. Als je op een zoekterm als ‘kapperszaak’ Googelt krijg je lokale kapperszaken te zien, afhankelijk van de locatie vanaf waar je zoekt. Het aantal zoekwoorden dat een lokale invalshoek krijgt neemt alleen maar toe. Naar aanleiding van een update in november 2021 hebben ook steeds meer generieke termen lokale resultaten. Door ook de lokale zoekopdrachten mee te nemen in onze zoekwoorden onderzoeken kunnen we deze kansen signaleren en hierop inspelen door, waar nodig, de content te optimaliseren van lokale pagina’s. Ook kunnen er links worden geplaatst op relevante lokale platformen om extra signalen te geven aan Google.

Voor een generieke term als kledingkast worden steeds vaker lokale zoekresultaten getoond

Productafbeeldingen in de SERP

Vergelijk de huidige SERP voor een willekeurig zoekresultaat met een resultaat voor een zoekopdracht uit 2005 en het enorme verschil is snel zichtbaar. De resultatenpagina wordt visueel steeds aantrekkelijker. Er worden meer afbeeldingen getoond, je krijgt vaak een kaart te zien met lokale resultaten en je krijgt een tabel te zien met gerelateerde zoekopdrachten. Dit was met name bovenaan de pagina zichtbaar, maar sinds 2021 worden ook in de organische resultaten verderop op de pagina steeds meer afbeeldingen getoond. Zo laat Google automatisch een aantal productafbeeldingen van de gevonden websites zien als je op ‘bank’ zoekt. Des te meer reden om te werken aan geoptimaliseerde afbeeldingen, die over de juiste Alt Tag beschikken en snel ingeladen worden. Mooie productfoto’s kunnen daarnaast een verhogend effect hebben op de Click Through Rate.

Mensen vragen ook

Om de gebruikers zo goed mogelijk te helpen bij een zoekopdracht maakt Google steeds vaker gebruik van de Mensen vragen ook-module. Na een update in Q1 2021 krijgt bij steeds meer zoekopdrachten deze module een prominente plek in de zoekresultaten. Zie onderstaand voorbeeld voor de zoekopdracht ‘bank’

 

Als je op een vraag klikt krijg je het eerste resultaat uit deze zoekopdracht te zien. Bovendien verschijnen er dan een aantal extra vragen, en blijven er steeds meer relevante vragen verschijnen naarmate je op meer vragen klikt.

Het is niet mogelijk om je hiervoor aan of af te melden. Google selecteert zelf welke vragen getoond worden en welke resultaten hierin verschijnen. Door goede content te schrijven die aansluit bij deze vragen kun je hier natuurlijk wel op inspelen. Tijdens het doen van een zoekwoordenonderzoek wordt het steeds belangrijker om goed te kijken naar de vragen die getoond worden bij ‘Mensen vragen ook’ en hierop in te spelen door passende content te schrijven.

Continuous scrolling op telefoons

Deze update is al in de Verenigde Staten uitgebracht, maar nog niet in andere landen. De verwachting is echter dat deze update in 2022 wereldwijd wordt uitgerold. Traditioneel bestaat een pagina binnen de zoekresultaten uit 10 organische resultaten, in combinatie met advertenties en featured snippets. Hier is de afgelopen jaar al de nodige verandering in gekomen. Steeds vaker nemen featured snippets de plekken in van de reguliere organische resultaten, waardoor je met een tiende positie op de tweede pagina wordt geplaatst. Met de update, hier verder toegelicht door Google, verdwijnen op je mobiele telefoon de pagina’s en kan je verder doorscrollen om meer resultaten te zien. Dit kan een positief effect hebben op de Click Through Rate voor resultaten na de eerste pagina. 

De Google Update Impact-meting van Aspen Digital

Aspen Digital heeft in 2021 de Google Update Impact-meting (GUI-M) ontwikkeld. Hiermee zijn wij in staat om de effecten van de updates van Google te meten op de posities van onze klanten. In onze blog over de Google Update Impact-meting lees je hier meer over.

Een voorbeeld van de Google Update Impact-meting van Aspen Digital