De ideale mix van linking

Een belangrijke pilaar om vindbaar te zijn voor de voor jou belangrijke zoektermen, is zoals je weet het regelmatig ontvangen van externe links naar jouw website (backlinks). Het is een continu proces en niet iets wat je eventjes voor 2 maanden doet.

De zoekmachine ziet een backlink als een aanbeveling. Afhankelijk van de zoekterm en het concurrentieveld kan één backlink al effect hebben en ervoor zorgen dat de desbetreffende pagina op één of meerdere zoektermen in posities stijgt.

Uiteraard is dat mooi, maar zoals het bekende gezegde luidt: één zwaluw maakt nog geen zomer. Zelfs als de backlink afkomstig is van een gerenommeerd nieuws-, financieel of gezondheidsplatform brengt dat jou niet automatisch waar jij wilt staan. Het kan zeker helpen, maar dit is geen ‘geheim recept’ om altijd in de top van de zoekresultaten te staan.

Hoe gek dit misschien ook klinkt, is dit juist goed nieuws!

Om goed vindbaar te zijn voor de voor jou belangrijke zoektermen en plekken te verwerven in de top 10, top 5 en top 3, heb je een combinatie van verschillende typen backlinks nodig. En juist dat zorgt ervoor dat het speelveld eerlijker is.

Wat de verschillende typen backlinks zijn, bespreken we straks. Eerst is het van belang om te begrijpen waarom het verkrijgen van backlinks van alleen de grootste websites niet alles bepalend is.

Stel je voor dat je specifieke webshop beheert, gericht op leerspeelgoed voor peuters en kleuters. Hoeveel tijd, moeite en geld kost het om van gerenommeerde nieuwssites, oudermagazines en lang bestaande gezondheidssites backlinks te krijgen?

Vergelijk dit met de toegankelijkheid van het verkrijgen van backlinks websites beheerd door een papa of mama, juffen en meesters.

Het mooie is dat een zoekmachine zoals Google dit soort platformen ook als autoriteit ziet, binnen de thema’s die zo’n website behandelt. Denk aan de ontwikkeling van een kind, opvoeding, speelgoed en handige hulpmiddelen etc.

Om die reden kunnen dit soort platformen jou de autoriteit geven die nodig is om voor de belangrijke speelgoed-gerelateerde termen vindbaar te worden. Wanneer dit niet het geval was geweest dan kon je praktisch gezien nooit meer in de zoekresultaten tussen grote websites staan.

Welke typen links en anchorteksten kun je inzetten?

Hoewel dit allemaal mooi is, komt er nog wel wat meer bij kijken om tot je ideale mix van linking te komen.

Er zijn verschillende typen links die je kunt inzetten als je kijkt naar het soort platformen:

  • Startpagina-achtige platformen (zoals auto.voorbeeld.nl, speelgoed.voorbeeld-2.nl): deze bevatten een overzicht gecategoriseerd met links naar diverse websites;
  • Artikel-links: afkomstig van een website waarbij over een onderwerp is geschreven en waarin één of meerdere links verwerkt zijn;
  • Statische tekstlinks: dit kan op een website zijn waar je ook artikelen kunt lezen, maar de links staat bijvoorbeeld in de footer van een website of ergens anders, maar niet in een artikel;
  • Logolinks: dit kan bij een sportvereniging zijn, maar bijvoorbeeld ook binnen een categorie van een website, bijvoorbeeld een ondernemerswebsite met een logolink naar een visitekaartjesdrukkerij;
  • Forumlinks: deze komen vaak organisch tot stand. Er is een forum over een onderwerp en iemand vindt jouw pagina handig om tijdens het gesprek te delen, omdat jij bijvoorbeeld dat product aanbiedt.

Naast de typen platformen, heb je ook met anchorteksten te maken. Dat is de tekst die aan een link gekoppeld is. Hiermee kan je de pagina nog meer met een zoekterm associëren. Hier is een fictief voorbeeld van welke anchorteksten ingezet kunnen worden voor een niet-bestaande website vergelijkhieralles.nl:

  • Letterlijk de URL: https://vergelijkhieralles.nl/
  • Merk: Vergelijkhieralles.nl; Vergelijk Hier alles
  • Commercieel exact: beste autoverzekering; lening vergelijken
  • Commercieel niet exact: Op zoek naar een zorgverzekering?
  • Merk en commercieel gemixt: vergelijk autoverzekering bij Vergelijk Hier Alles; Vergelijkhieralles.nl vergelijkt leningen
  • Navigatie: bekijk hier, hier vind je alle informatie
  • Afbeelding: waarbij je als alt-tekst een anchortekst gebruikt uit één van bovenstaande voorbeelden.

Zoals je ziet, zijn anchorteksten breed inzetbaar en heb je verschillende typen platformen om jouw backlinkprofiel op te bouwen.

Verschillende markten, verschillende backlinkprofielen

Als we even een stap terugdoen en uitzoomen dan begrijp waarschijnlijk ook dat er niet 1 ideaal linkprofiel bestaat. Voor leerspeelgoed is de opbouw van een linkprofiel anders dan voor telefoonhoesjes of het afsluiten van een autoverzekering.

Binnen de top 10 van een branche zie je wel bepaalde patronen en verdelingen van het typen backlinks. Die specifieke verdeling lijkt dus beloond te worden, dus het is verstandig om daar ook bij de opbouw van je eigen backlinkprofiel binnen die branche rekening mee te houden.

Als er bepaalde platformen zijn waar meerdere partijen in de top 10 aanwezig zijn, dan wil je daar ook staan.

Houd ook rekening met de anchortekst verhouding. Te veel commerciële anchorteksten op één of meerdere zoektermen is een gevaar van overoptimalisatie, maar te weinig en je kunt als (net) niet relevant genoeg bestempeld worden.

De markt waarin je zit, beïnvloedt de verhouding en door de verhouding te begrijpen, kan je een mix creëren die geschikt is om een stijging te forceren.

Daarnaast is het zo dat je niet constant alleen je belangrijkste zoektermen herhaaldelijk wilt gebruiken, zelfs al hebben deze veruit het hoogste zoekvolume. Dit was vroeger zo, maar door de ontwikkeling van de zoekmachine zit relevantie ‘m niet meer alleen in die primaire term. Juist door een mix van andere aanverwante zoektermen te gebruiken en die als anchortekst in de zetten, krijg je veel meer voor elkaar dan met het consistent herhalen van je primaire zoekterm.

Dit is ook waarom startpagina-achtige platformen nog steeds een onderdeel van die mix zijn. En dat websites die misschien qua naam onbekend zijn, jou alsnog erg kunnen helpen in de zoekresultaten.

Hoewel logischerwijs links van zéér autoritaire platformen nuttig zijn, is het belangrijk om te kijken naar wat de markt zegt dat je nodig hebt. Dit zorgt ervoor dat je efficiënter en doelgerichter bezig bent.

Moet je dan een linkprofiel kopiëren? Nee, naast dat dit onmogelijk is, is het ook onnodig, want zoals gezegd er is geen ideaal linkprofiel.

En daarnaast is er nog een belangrijk punt: websiteniveau en paginaniveau. Om dit wat meer tastbaar te maken, is hieronder een afbeelding te zien van een backlinknetwerk op basis van de meest recent geplaatste backlinks. De grootste cirkels zijn de pagina’s die de links ontvangen en de kleinere cirkels de verwijzende domeinen. Het donkerblauwe netwerk in het midden zijn de backlinks naar de homepage.

 

Backlink netwerk

Eén van de stelregels is dat het aantal verwijzende domeinen naar de homepage in z’n totaliteit hoger ligt dan de rest. Wanneer je dus al veel links naar de homepage hebt staan, heb je de ruimte om je meer op de andere pagina’s te focussen.

Wat je ook wilt voorkomen is dat één of twee pagina’s de volledige aandacht krijgen. Hoewel je waarschijnlijk bepaalde focuscategorieën hebt, is het onnatuurlijk als maar twee categorieën/pagina’s binnen je website backlinks krijgen en de rest niet.

De fase waarin de website en de pagina zich bevindt is ook van belang. Wanneer je slechts een tiental links hebt, is het verloop van het uitbouwen van je linkprofiel anders dan wanneer je er al 300 hebt of 2.400 uniek verwijzende inkomende domeinen hebt.

Wanneer je pagina net geïndexeerd is en op de belangrijkste term rond plek 80 staat, heb je een andere combinatie van linking nodig dan wanneer je op plek 15 staat. Waar kijk je verder inhoudelijk naar als jij je profiel wilt uitbouwen?

Relevantie, autoriteit en hoeveelheid

We hebben besproken dat je niet constant naar één of twee pagina’s backlinks kunt creëren en dat je qua anchortekst ook moet variëren. Maar hoe zit het met de platformen?

Relevantie is een logische. Heeft het platform waar je op komt qua onderwerp te maken met jouw pagina waar de link naartoe gaat? De hoogste relevantie zit op platformen die gericht zijn op jouw onderwerp, maar het kan ook zijn dat een platform een breed scala aan onderwerpen behandelt en binnen jouw gebied ook relevante content creëert.

Minder relevant kan ook prima zijn, omdat de autoriteit soms dusdanig interessant is dat binnen je gekozen mix het perfect past.

Als je het over startpagina-achtige platformen hebt, dan wil je daar wel in de juiste categorie staan. Je kunt het zien als een stagiair. Je hebt liever een stagiair binnen je vakgebied die iets vertelt dan een stagiair die totaal wat anders doet.

En zo zou je het hele spectrum van linking kunnen zien. Een junior is een beginnend blog en afhankelijk van de fase heeft deze een hogere autoriteit dan startpagina-achtige platformen, maar dat platform zelf is ook nog met de eigen groei bezig.

Bij een medior heb je al wel met een redelijk sterke website te maken. De onderwerpen die goed geschreven zijn, hebben potentie om te ranken in de zoekresultaten. En er zijn een paar positieve uitschieters die relatief veel verkeer opleveren. In de ogen van een zoekmachine heeft deze website al een goede autoriteit. Als het platform ook nog eens erg relevant is, zijn dit erg impactvolle links.

Senior platformen kun je zien als websites die regelmatig zelf zonder iets te doen backlinks krijgen. Over het algemeen doet de content het goed in de zoekresultaten en is een link veel waard.

Er zijn hulpmiddelen die inschatten hoe waardevol een domein is, maar dit is een ruwe indicatie en Google zelf zegt hier bijvoorbeeld intern niet mee te werken. Daarom is het ook interessant om de vindbaarheid van een platform als indicator te gebruiken.

Het is ondoenlijk tenzij je oneindig veel resources hebt, is het ondoenlijk om constant op die ‘senior’ platformen te staan. Met je ideale mix creëer je een recept, waarbij je in een relatief korte periode (minder dan 10 dagen) een paar links naar een pagina creëert die een stijging forceren.

Dit doe je door bijvoorbeeld op 4 startpagina-achtige platformen te staan, met een slimme anchortekstkeuze, en 2 ‘junior’ platformen te kiezen die relevantie zijn, kan je al grote stappen maken. Je monitort het resultaat en op basis van hoe de pagina reageert, pas jij je recept aan of bouw je er juist op door.

Zoals je ziet komt de ideale mix van backlinks niet vanzelf tot stand, maar dankzij de kennis die je hierin stopt. Een goed doordachte linkstrategie maakt het vindbaar maken van je website zoveel efficiënter en maakt het mogelijk om je budget veel slimmer te benutten, waardoor een strategische aanpak geen optie is, maar een must.