Heb je een website? Dan zal iedereen je aanbevelen iets met online marketing te gaan doen. Zelfs daarin heb je vervolgens weer allerlei dingen die je kan gaan aanpakken. Vandaag lichten wij het effect, ook de onderlinge samenhang, van online marketing op jouw online succes toe.

Wat is online marketing?

Online marketing is het aanprijzen van jouw product of dienst via het internet. Hieronder vallen zoekmachinemarketing (ons domein), sociale media en content, maar ook verschillende vormen van adverteren. Met online marketing stel je jezelf instaat om klanten te vinden die uiteindelijk je website bezoeken en daar converteren. Een conversie kan een aankoop zijn, maar bijvoorbeeld ook het maken van een winkelafspraak. Ook offline kan online marketing dus een positieve bijdrage leveren.

Meer klanten aantrekken door marketing te doen

Het doel van marketing is natuurlijk je product, dienst of bedrijf te laten zien aan potentiële klanten. Je zorgt ervoor dat je op verschillende plekken zichtbaar bent, zodat nieuwe klanten je leren kennen en bestaande klanten je niet vergeten. Je bent dus actief bezig met het activeren van klanten, waardoor je via je marketing je zichtbaarheid en uiteindelijk je omzet kan verhogen.

Welke online kanalen zijn geschikt voor marketing?

Als we inzoomen op de online kanalen, dan heb je een ruime keuze aan kanalen die je kan gebruiken om jouw product of dienst in de schijnwerper te zetten. Doorgaans worden de volgende kanalen het meeste ingezet:

  • Sociale media, zoals Facebook en Instagram voor particulieren, en LinkedIn voor de zakelijke doelgroep.
  • Content marketing richt zich op het beschikbaar maken van waardevolle inhoud, zoals teksten en infographics.
  • Zoekmachinemarketing richt zich op organische vindbaarheid (SEO) en betaalde vindbaarheid (SEA).

Het belang van online marketing

We leven meer en meer online. In de eerste helft van 2020 zijn er 154 miljoen online aankopen gedaan in Nederland. Dat is veel en dit groeit nog steeds. Voor elk bedrijf liggen er online kansen. Zichtbaar zijn kan namelijk ook jouw offline succes beïnvloeden, bijvoorbeeld wanneer je jouw dienst in lokale zoekresultaten zichtbaar kan maken of op sociale media een groep volgers hebt opgebouwd.

Hoe beïnvloeden de verschillende online kanalen elkaar

Er is een grote samenhang tussen de online kanalen. Je zichtbaarheid op het ene kanaal kan er namelijk voor zorgen dat iemand je gaat opzoeken op een ander kanaal. Zo zien we weleens dat iemand een bepaalde pagina vindt via Google, en deze vervolgens op sociale media deelt. Dan creëer je voor beide kanalen opeens meer zichtbaarheid. Content wordt altijd ingestoken om goed vindbaar te zijn voor Google, maar moet ook een hoge mate van deelbaarheid hebben, zodat iemand het op zijn tijdlijn wil delen. De onderlinge samenhang is er dus in grote mate!

Wat kost online marketing?

Hier heb je eigenlijk enkele mogelijkheden die je kan overwegen, namelijk de online marketing zelf doen, iemand aannemen om de online marketing op te pakken of om een bureau in te schakelen. Bij elk van de opties gaan kosten gepaard, want de kennis die je nodig hebt is helaas niet gratis. Tot zekere hoogte kan je jezelf dingen aanleren over online marketing, maar we zien regelmatig dat het inschakelen van een specialist toch de nodige boost kan geven in kwaliteit en kwantiteit van de marketingactiviteiten.

Wat doet een online marketeer?

Wanneer je wilt gaan werken met online marketeers, dan vraag je je vast af wat die voor je gaan doen. In eerste instantie nemen ze heel veel werk voor je weg. Het creëren van de content en het managen van de verschillende campagnes kost namelijk veel tijd en werk. Daarnaast zullen ze vaak op strategisch niveau meedenken en helpen bij het spotten van kansen. Tot slot wordt er regelmatig gerapporteerd hoe het ervoor staat met de resultaten en waar extra groei misschien mogelijk is.

Ga je in zee met een online marketing bureau, dan zul je werken met specialisten die met hun eigen expertise, één van de kanalen, jouw bedrijf, website of merk beter zichtbaar gaan maken.

Ga aan de slag met jouw marketing!

Hopelijk hebben we je kunnen overtuigen om ook aan de slag te gaan met online marketing voor jouw website! Je hoeft niet in één dag alles goed te hebben staan, maar een begin kan je altijd maken! Ben je op zoek naar een bureau dat je op basis van echte data verder kan helpen? Neem dan vandaag nog contact met ons op! Wij gaan dan kijken hoe we je het beste kunnen helpen.