Online vindbaarheid is voor elke website belangrijk. Dit omdat klanten zoeken naar datgene wat jij verkoopt en omdat al je concurrenten hetzelfde speelveld bespelen. Steeds meer mensen gebruiken de zoekmachine en de zoekmachine wil het allerbeste antwoord aan de gebruiker uitserveren (dit natuurlijk zodat de gebruiker de zoekmachine blijft gebruiken). In sommige gevallen krijgt het meest geschikte resultaat een uitgelichte plek in de resultaten, ook wel een featured snippet genoemd. Daarover vertellen we je deze blog meer!

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een door de zoekmachine uitgelicht zoekresultaat. Vaak ranken hier geschreven samenvattingen op vragen van de gebruikers. Op deze manier kan de zoekmachine een bepaald antwoord uitlichten en komt dit antwoord boven alle andere organische resultaten te staan. Dit wordt ook wel positie 0 genoemd, omdat het geen normaal zoekresultaat. Let wel op, een featured snippet staat onder de betaalde zoekresultaten. In sommige gevallen wordt de tekst bijgestaan door een afbeelding. Hieronder een voorbeeld:

voorbeeld van featured snippet met afbeelding

Zijn deze snippets interessant voor jou?

Het antwoord op deze vraag kan uiteenlopen. Het doel van de zoekmachine is de gebruiker zo snel mogelijk een antwoord op zijn vraag te geven. Dit zodat de gebruiker tevreden is en terugkomt naar de zoekmachine en vaker zaken op te zoeken. Voor jouw website kan het belangrijk zijn dat gebruikers juist de pagina bezoeken, dus dan kan een featured snippet wellicht van negatieve invloed zijn.

Voor vrijwel elke situatie valt wat te zeggen. Mocht je toevallig voor een bepaalde zoekopdracht in de top 3 ranken, dan raden wij af om voor de snippet te gaan. Daarentegen kan het wel interessant zijn als je op positie 4, 5 of 6 staat, aangezien die sites ook kunnen meedingen voor de snippet.

Wat is de impact van een snippet op je CTR?

Een featured snippet bezorgt de gebruiker het antwoord al voordat deze een pagina (bijvoorbeeld de jouwe) bezoekt. In dat geval zorgt deze dus voor een lagere CTR en minder bezoek aan jouw pagina. Eigenlijk klikt de gebruiker alleen naar je website als hij meer wilt weten. Voor een informatieve pagina is dat minder desastreus dan voor een converterende pagina, zoals een product- of categoriepagina.

Hoe kom je in aanmerking voor een featured snippet?

Het optimaliseren om voor een dergelijke getoonde samenvatting vertoond te worden is eigenlijk vrij vanzelfsprekend. Jouw tekst kan worden vertoond als featured snippet wanneer de zoekmachine vindt dat de gebruiker hier snel mee geholpen kan worden. Het is daarom belangrijk dat het antwoord op de vraag samenvattend geschreven is. De vraag kan van alles zijn, zoals:

  • ‘Welke kleur heeft het Nike logo’?
  • ‘Tips voor nagellak’
  • ‘Trends 2021’

Dit zijn in principe vragen om informatie en zijn daarom geschikt om voor te ranken. Het zijn vaak blogs of nieuwsartikelen die voor dit soort samenvattingen ranken. Mocht je al blogs schrijven, dan zou je kunnen kijken of je in aanmerking komt voor bepaalde featured snippets.

Hoe vind je welke zoekopdrachten een samenvatting hebben?

Er zijn verschillende online hulpmiddelen die je kunnen helpen bij dit vraagstuk. Tools zoals Ahrefs houden de zoekresultaten in de gaten en registeren het wanneer er een featured snippet getoond wordt. Je kan vervolgens op basis van je eigen performance filteren welke termen een featured snippet hebben waarvoor je nóg niet in aanmerking komt.

Optimaliseren voor featured snippets

Nu ben je er (hopelijk) achter voor welke relevante zoekopdracht er een featured snippet getoond wordt. Dan kan je je gaan kijken wat ervoor nodig is ervoor te ranken. Niet elke zoekopdracht is direct een vraag die je kan beantwoorden. ‘Trends 2021’ kan je namelijk vertalen naar de vraag ‘Welke trends zijn er in 2021?’. Dat is een vraag waarop je concreet en samenvattend antwoord kan geven. En dat is dan ook één van de manieren om te optimaliseren voor featured snippets. Plaats op de pagina een kopje met daarin letterlijk de vraag opgenomen en direct in de alinea eronder plaats je samenvattend een antwoord op die vraag.

Hoe weerhoud je Google ervan om een featured snippet te creëren?

Het kan zoals je hebt kunnen lezen een negatief effect hebben om op positie 0 getoond te worden. Daarom kan je de zoekmachine Google weerhouden om jouw resultaat als featured snippet te gebruiken. Dit kan je alleen doen door Google te beperken in datgene wat ze tonen. Met de tag ‘max-snippet’ perk je de maximale lengte van de tekst die Google mag gebruiken in totdat de tekst niet meer lang genoeg is. Google heeft voor elke zoekopdracht een minimaal aantal woorden (of karakters) dat ze aan een featured snippet wijden, dus door Google in te perken kan je wel je meta-beschrijving gebruiken, maar wordt een samenvatting door Google dus uitgesloten.

Aan de slag met jouw vindbaarheid

Ben jij al aan de slag gegaan met jouw vindbaarheid en wil je dit naar een hoger niveau tillen? Onze specialisten gaan natuurlijk graag met je in gesprek. Het maakt voor ons niet uit hoeveel je over SEO weet, wij helpen je erbij! Neem gerust contact met ons op en start met het zichtbaar maken van jouw website in de zoekmachine.