Bij zoekmachineoptimalisatie is het gebruik van goede ankerteksten een must. Dit geldt voor zowel interne als externe optimalisatie. Maar wat zijn ankerteksten eigenlijk? Ankerteksten, ook vaak anchors of anchorteksten genoemd, zijn zoekwoorden die gebruikt worden als hyperlink om een signaal te geven aan de zoekmachine dat een bepaald zoekwoord verwant is aan de daaraan gelinkte pagina. In dit blog gaan we verder in op deze verschillende manieren anchors gebruikt kunnen worden en wat voor effect ze kunnen hebben op jouw website.

Ankerteksten om interne concurrentie te bestrijden

Soms kan Google niet goed bepalen welke pagina van jouw website vertoond moet worden bij bepaalde zoekopdrachten. Dit kan gebeuren wanneer in de content van de twee webpagina’s veel dezelfde zoektermen zijn verwerkt, met als gevolg dat Google niet kan bepalen welke pagina het meest relevant is. Hierdoor wordt soms de ene pagina vertoond en af en toe de andere. Dit wordt ook wel interne concurrentie genoemd. Omdat het voor de zoekmachine niet duidelijk welke pagina moet ranken, zullen er posities verloren gaan omdat het Google meer moeite kost om de juiste pagina te bepalen dan bij andere partijen.

Wanneer je aan de hand van onze data of zelf opmerkt dat regelmatig de verkeerde pagina naar voren komt in Google, dan kunnen we met anchorteksten vaak het probleem mee oplossen. Concurreren er twee pagina’s met elkaar, en wil je dat pagina A wel rankt op een bepaalde zoekopdracht en pagina B niet? Dan kun je op pagina B een hyperlink in de content verwerken die verwijst naar pagina A. Als ankertekst van de hyperlink neem je het zoekwoord waarvan je wil dat pagina A erop vertoond wordt in de zoekresultaten, zodat Google beter begrijpt dat pagina A wel relevant is en pagina B niet.

Soms is het toevoegen van een hyperlink met relevante anchortekst echter niet voldoende. Wanneer dit niet het geval is, is er nog een andere mogelijkheid. Wanneer dit niet het geval is, is er nog een andere mogelijkheid: externe optimalisatie.

Ankerteksten voor externe optimalisatie

Bij externe optimalisatie verstuur je links met relevante ankerteksten vanaf andere websites naar jouw eigen pagina, om de zoekmachine een extra signaal te geven dat jouw pagina het juiste zoekresultaat is bij deze zoekterm. Ook als je geen last hebt van interne concurrentie en hoger in de zoekresultaten wil komen te staan, is het tegenwoordig van belang om signalen van buiten jouw eigen domein te ontvangen. Je zou het kunnen zien als een virtuele mond-tot-mondreclame. Google crawlt alle indexeerbare pagina’s van het wereldwijde web. Hiermee ziet de zoekmachine dus ook dat er vanaf een andere website met een bepaalde zoekterm naar een van jouw webpagina’s op jouw website wordt gelinkt. Door deze externe links krijgt Google dus het idee dat er veel over jouw webpagina gepraat wordt (in de virtuele zin) en dus relevant en betrouwbaar is voor de zoekterm waarmee gelinkt wordt.