Iets wat zo dichtbij staat, zie je al snel over het hoofd. Dit geldt ook voor URL’s, een basiselement dat niet alleen staat voor het adres in de zoekbalk, maar ook meehelpt in de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van de pagina. Het is het eerste wat wordt gezien en geeft signalen af aan de zoekmachine en de bezoeker over de hiërarchie van de website, geeft een indruk van de te verwachte content en helpt het de zoekmachine begrijpen wat de intentie en wie de doelgroep is. Een zoekmachinevriendelijke URL is een van de vele factoren van Google om te bepalen of een pagina relevant is voor een specifiek zoekwoord. Zeg nou zelf, een pagina als ‘http://domein.nl/W@io2%20artikel1_?merk=adidas&type=tennis’ ziet er toch veel minder aantrekkelijk uit dan ‘https://domein.nl/tennis/adidas’. Onbewust kan het adres het verschil maken of iemand wel of niet op jouw pagina klikt, maar we zien er helaas nog maar al te vaak fouten bij gemaakt worden. In deze blog leg geef ik de vier essentiële tips om deze op orde te krijgen. Lees snel verder.

Tip 1: Leg een sterke basis voor je URL-structuur

Bij het opzetten van een duurzame URL-structuur, zal je allereerst voor jezelf duidelijk moeten stellen hoe het domein in elkaar zal zitten. Wat staat waar en hoe verloopt de route erheen? Door de submappen vooraf al slim in te steken, kun je later gemakkelijk pagina’s (bijvoorbeeld producten) toevoegen waar nodig is, zonder dat het overzicht in de URL’s verloren gaat. Het is belangrijk dat, welke logica je ook kiest om te volgen, het consequent wordt toegepast op de hele site. Doorgaans bestaat de structuur van een webshop uit vier componenten: root/categorie/subcategorie/product. De root is de combinatie tussen het protocol (http of https), de sub domeinnaam (www), de domeinnaam en de top level domeinnaam (.nl, .com, etc.). Mochten er meerdere submappen zijn, dan wordt de structuur uiteraard verlengd met sub-subcategorieën. Denk bij dit proces dus vooruit, zodat er genoeg dekking is voor relevante onderwerpen.

Tip 2: Houd het kort en duidelijk

Een URL moet zo eenvoudig mogelijk voor de zoekmachines en bezoekers zijn. Probeer ze daarom kort en krachtig op te bouwen, waarbij de inhoud logisch en begrijpelijk is. Het is aan te raden om daarbij leesbare woorden te gebruiken en overbodige tekens als id-nummers te vermijden. Denk hierbij terug aan de twee vergeleken pagina’s in de inleiding van deze blog. Zoekmachines hebben niet per se moeite met langere URL’s, maar het komt professioneler over op de bezoeker. Deze kan hierdoor in een paar woorden of tekens inschatten waar de pagina over gaat en of deze wel relevant is. Het heeft dus invloed op de gebruiksvriendelijkheid van de bezoekerservaring, wat indirect weer invloed uitoefent op de positioneringen door de zoekmachine.

Dat de URL kort gewenst dient te zijn, betekent niet dat je nu als een gek alles moet gaan inkorten. Een URL met 50 à 60 karakters is waar we idealiter naar opzoek zijn, maar ze mogen af en toe ook best wat langer zijn. Echter, wanneer ze over de 100 karakters gaan is het wellicht verstandig om hem wellicht te herschrijven.

Tip 3: Verwerk relevante zoekwoorden in de URL

Verwerk dit zoekwoord ook in de URL, zodat de zoekmachine dit ook direct opmerkt. Aanwezigheid van een zoekwoord in de url bevestigt voor een bezoeker sneller dat een pagina gaat over het thema waar naar gezocht wordt. Hierdoor heb je meer kans om hoger in Google te komen staan. Prop de url er alleen niet mee vol. Het spammen van een zoekwoord in de URL-structuur zorgt voor een negatief signaal richting de zoekmachines en kan ervoor zorgen dat een pagina slechts scoort voor een bepaalde zoekterm.

Tip 4: Gebruik de juiste interpunctie en vermijd hoofdletters

Interpunctie en hoofdletters maken ook verschil. In plaats van een spatie of een underscore (‘_’) kan je het beste het koppelteken (‘-’) gebruiken. Een spatie in de URL ziet Google namelijk als ‘%20’ en de zoekmachine verbind twee woorden met een underscore alsnog met elkaar. Uit onderzoek blijkt dat dit langzamerhand steeds beter door de zoekmachine verwerkt wordt, maar voor de zekerheid blijft het advies wel van kracht. Het gebruik van hoofdletters kan ook roet in het eten gooien, omdat de zoekmachine een URL met dezelfde tekens in hoofdletters als een tweede afzonderlijke URL beschouwd.

Parameters komen de schoon- en leesbaarheid van de URL tot slot ook niet tot ten goede. Deze dynamische tekenreeksen worden vaak automatisch door systemen bij bijvoorbeeld de toepassing van filters gegenereerd. Deze onduidelijke URL’s wil je natuurlijk als het kan vermijden, omdat het voor de bezoeker en de zoekmachine vele malen minder duidelijk wordt waar naar wordt verwezen. Het advies luidt hier, als het mogelijk is, een goed georganiseerde statische link voor in te richten.

Hopelijk brengen deze tips je op weg bij het opstellen van een goede URL-structuur, die SEO technisch goed bijdraagt aan de vindbaarheid van jouw website. Vind je dit nou lastig en kan je er wat hulp bij gebruiken? De specialisten van Aspen Digital kennen alle ins en outs. Neem gerust contact met ons op en dan kijken we graag met je mee.