Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek staat aan de basis van jouw SEO-strategie. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) begint bij het achterhalen welke keywords relevant zijn voor jouw website, zodat je op deze termen kunt focussen bij het optimaliseren. Maar waar begin je en waar moet je rekening mee houden? In deze blog vertellen we precies hoe jij de ideale mix van zoekwoorden samenstelt. Lees je mee?

Keywords, content & SEO

Om het belang van zoekwoorden te begrijpen, is het nuttig om eerst helder te hebben wat zoekwoorden precies zijn. Een zoekwoord – ook wel keyword of zoekterm genoemd – is het trefwoord, een cluster trefwoorden of een (vragende) zin die een gebruiker invoert in de zoekbalk van Google. Met dit zoekwoord probeert deze gebruiker een product, dienst, locatie, informatie of amusement te vinden. Hoe vaker een specifieke term wordt ingevoerd in Google, des te hoger is het maandelijkse zoekvolume. Dit maandelijks zoekvolume gebruiken we om vast te stellen welke keywords meer en minder interessant zijn om op te focussen.

Google gebruikt zoekwoorden om te bepalen welke sites er getoond moeten worden voor een bepaalde zoekopdracht. Matcht het onderwerp van jouw pagina met de strekking van het zoekwoord? Dan komt jouw website in aanmerking voor een toppositie bij dit keyword. Door een bepaalde zoekterm vaak genoeg in je content, paginatitel en headers te verwerken, maak je de zoekmachine duidelijk dat je webpagina een relevant resultaat is bij deze zoekopdracht. Bij een zoekwoord-analyse maak je websitebreed of per pagina een overzicht van alle relevante zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt, zodat je weet op welke woorden je vindbaar moet zijn in de zoekmachine.

Hoe vind ik goede zoekwoorden?

Het vinden van de juiste zoekwoorden is enerzijds een kwestie van data-analyse, maar anderzijds ook een geval van gezond verstand. Verschillende online tools – zoals de Google Zoekwoordplanner – geven je volop data, maar vervolgens is het aan jou om daaruit te filteren welke woorden daadwerkelijk relevant zijn. Voor het beste resultaat raden we aan om een gezonde mix van verschillende typen zoektermen te gebruiken, waarbij je rekening houdt met zoekintentie, zoekvolume, zoekwoorddichtheid en zoekwoordvariatie.

Achterhaal de zoekintentie

Allereerst is het belangrijk om na te gaan of een verwant keyword wel aansluit bij de zoekintentie die jij in gedachten had. De zoekintentie achter een woord achterhaal je eenvoudig door de zoekterm zelf in de zoekbalk in te voeren en te kijken met wat voor resultaten Google komt. Zijn de zoekresultaten bijvoorbeeld overwegend:

  • Gericht op ‘kopen’ of op ‘huren’?
  • Gericht op een product of op een dienst?
  • Informatief of commercieel?

Al heeft een zoekwoord nog zo’n hoog maandelijks zoekvolume en dus een groot bereik; als de strekking niet overeenkomt met wat jij aanbiedt, dan heb je er weinig aan om voor dit zoekwoord te optimaliseren.

Zoekvolume: long tail vs. short tail

Als je hebt gefilterd op zoekintentie, dan is de eerstvolgende logische stap om een verdere selectie te maken op basis van zoekvolume. Hierin maken we onderscheid tussen 2 verschillende soorten: long tail-zoekwoorden en short tail-zoekwoorden.

 

Short tail Long tail
Hoog maandelijks zoekvolume Laag maandelijks zoekvolume
Generiek; hoog in sales-funnel Specifiek; diep in sales-funnel
Veel concurrentie Weinig concurrentie
Doorgaans 1 woord Doorgaans lange zoekopdracht

Long tail-zoekwoorden (zoals ‘rode nike sneakers dames’, zoekvolume 40) lijken in eerste instantie misschien minder interessant. Wat is het immers waard om vindbaar te zijn op een zoekwoord dat slechts 40 keer per maand wordt gezocht en waarvan een aanzienlijk deel bovendien niet eens op jouw website zal klikken? Short tail-zoekwoorden (zoals ‘schoenen’, zoekvolume 135.000) zijn aantrekkelijk omdat er vaak op gezocht wordt en ze dus een groot bereik van potentiële bezoekers hebben. Daar staat tegenover dat deze zoekwoorden ook bij concurrenten populair zijn, waardoor het lastiger is om hierop hoog te ranken. Ook zijn short tails vaak wat algemeen. Dit soort zoekopdrachten past bij gebruikers die pas in de oriënterende fase van hun zoektocht zitten.

Toch raden we aan om een gezonde mix van beide soorten keywords en alles ertussenin te verwerken in je teksten. Long tail-zoekwoorden hebben een aanzienlijk lager zoekvolume doordat ze specifieker zijn, maar dit betekent tegelijkertijd dat deze zoekers dieper in de sales-funnel zitten. Ze weten al precies waarnaar ze op zoek zijn, dus de kans dat ze een aankoop zullen doen is vele malen groter. Ook is het relatief makkelijk om te ranken op deze long tails met weinig concurrentie. Zeker voor op productpagina’s is optimaliseren voor relevante long tail-zoekwoorden een goed idee.

Voorkom overoptimalisatie

Je wil de juiste hoeveelheid zoekwoorden in je tekst opnemen. Te vaak hetzelfde zoekwoord en de zoekmachine zal je content als ‘spammy’ en onnatuurlijk beschouwen. Dit heet ‘keyword stuffing’ en kan worden afgestraft. Te weinig hetzelfde zoekwoord en de zoekmachine zal niet genoeg verband zien tussen dit onderwerp en jouw pagina. Ook dan zul je niet ranken op dit keyword. Hoewel Google zelf geen exacte richtlijnen geeft over de optimale zoekwoorddichtheid, wordt doorgaans aanbevolen om 2 tot 5% van de tekst uit relevante zoekwoorden te laten bestaan.

Zoekwoordvariatie is key(word)

Verschillende mensen gebruiken verschillende bewoordingen om hetzelfde te omschrijven. Zo zijn ‘sneakers’ (zv. 90.500), ‘gympen’ (zv. 3.600) en ‘sportschoenen’ (zv. 12.100) 3 heel verschillende zoektermen met elk een ander zoekvolume, die uiteindelijk (vrijwel) dezelfde betekenis hebben. Google wordt steeds slimmer en begrijpt steeds beter de samenhang tussen verwante zoektermen, maar zeker in het Nederlands heeft de zoekmachine nog niet altijd door dat het ene woord synoniem is aan het andere. Vergeet je één van de synoniemen in je content te verwerken, dan zal Google je in zulke gevallen voor dat woord dus ook niet vertonen in de zoekresultaten. Om een zo breed mogelijk publiek mee te pakken én om de natuurlijkheid van je tekst te bevorderen, raden we dus voldoende zoekwoordvariatie inclusief synoniemen aan.

Sterk zoekwoordenonderzoek voor krachtige content

Je ziet het: vindbaar zijn is geen kwestie van roekeloos keywords verwerken. Er zijn verschillende soorten zoekwoorden die elk hun eigen plek hebben in jouw contentstrategie. Een grondig zoekwoordenonderzoek helpt jou vast te stellen welke zoektermen je wel en niet wilt gebruiken en hoe prominent een zoekwoord naar voren mag komen op je webpagina’s.