Hoe je de domain rating van jouw website kunt verhogen

In de wereld van zoekmachineoptimalisatie zijn er verschillende manieren om het succes van jouw website te meten. De meest voor de hand liggende zijn groei in het aantal bezoekers, een verhoging van de CTR (click through rate) en een groei in het aantal conversies. Voor websites die zich focussen op e-commerce is het vergroten van de opbrengst ook een belangrijke metric. Ook je Domain Rating is een goede indicatie van het succes van jouw website. Maar wat is deze Domain Rating precies, en hoe verhoog je hem?

Wat is Domain Rating?

Domain Rating (afgekort: DR) is een rangschikkingsscore van Ahrefs.com die aangeeft hoe sterk je backlinkprofiel is ten opzichte van concurrenten. De score varieert van 1 tot 100 en hoe hoger jouw website scoort, hoe hoger de potentie om hogerop in de zoekresultaten van Google te komen voor jouw website. In realiteit komen de meeste websites lang niet in de buurt van de 100. Het voornaamste is dat jouw DR vergelijkbaar met en liefst hoger is dan die van jouw directe concurrenten.

De DR-score wordt berekend door middel van een logaritme. Dat betekent dat het steeds moeilijker is om je Domain Rating te verhogen naarmate je score hoger wordt. Met andere woorden: het is significant makkelijker om van score 9 naar 10 te groeien dan om de DR te verhogen van 69 naar 70.

Domain Rating verhogen

Er zijn meerdere manieren om je Domain Rating te verhogen. Eén van de manieren is om goede content te schrijven waardoor andere websites naar jouw website willen linken. Wanneer jouw website of een pagina op jouw website informatieve content bevat, kan hier met een externe link aan gerefereerd worden vanaf andere websites met een hoge Domain Rating. Zo’n link zal een bepaalde waarde met zich meebrengen, afhankelijk van de DR van de website die naar jouw website linkt. Belangrijk is dat deze link een ‘follow’-tag meekrijgt, zodat de linkwaarde daadwerkelijk doorgegeven wordt. Als je nieuwe content hebt geschreven, kun je andere relevante websites benaderen met de vraag of ze naar jouw content willen verwijzen. Hoe beter je content is, hoe hoger de kans dat de websites een link naar je willen plaatsen.

Je kunt andere websites binnen jouw niche ook benaderen voor een andere samenwerking. Je kunt bijvoorbeeld een gastblog schrijven op een andere website, met daarin een link naar je eigen site. Hiermee creëer je een win-winsituatie: door goede content te schrijven voor de blog van een website voeg je waarde toe aan die website, en jij houdt er een link naar je website aan over.

Het delen van je content op social media heeft geen direct effect op je Domain Rating, maar het is wel een goede manier om meer zichtbaarheid te creëren voor je website. Als jij een nieuwe, gave blog hebt geschreven die veel gedeeld wordt op social media is de kans groter dat andere websites dit oppakken en een link naar je site plaatsen.

Omdat de DR een indicatie van de sterkte van het externe linkprofiel is, is het sowieso belangrijk om een uitgebreid en gevarieerd linkprofiel te hebben. Je wil dat alle externe links van relevante domeinen komen, maar wil binnen je linkprofiel een natuurlijke mix van zowel links vanaf hoge-autoriteitswebsites als startpaginalinks hebben. Je kunt je profiel dus natuurlijkerwijs opbouwen met behulp van waardevolle content, maar het is ook mogelijk om zelf je backlinkprofiel een handje te helpen door middel van linkbuilding. Bekijk ook onze blog over linkbuilding.

Je DR optimaal benutten

Je wil de DR die je hebt opgebouwd voor je domein natuurlijk het liefst zo goed mogelijk benutten. Hierin speelt de interne linkstructuur van je website een belangrijke rol. Het plaatsen van interne links is een goede manier om diepgelegen pagina’s binnen de website van waarde te voorzien.

Wanneer jij intern linkt vanaf een relevante pagina naar een belangrijke pagina en daarbij een passende anchortekst gebruikt, dan zal de zoekmachine dit opvatten als een extra signaal over het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt. Afhankelijk van de waarde van de pagina waar de link op staat, wordt er ook een bepaalde linkwaarde doorgegeven via de interne link. Pagina’s die veel interne links ontvangen, zullen als belangrijker worden beschouwd door de zoekmachine.

De waarde van een hogere DR voor een publisher

Een hogere Domain Rating kan niet alleen een positief effect hebben op je posities in de zoekresultaten, maar ook voor publishers kan een hogere DR direct leiden tot een hogere omzet. De Domain Rating is één van de factoren die Aspen Digital meeneemt in het beoordelen van onze publishers. Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe interessanter het voor onze klanten is om een link op jouw website te plaatsen. Het verhogen van je Domain Rating kan daardoor een positief effect hebben op het aantal plaatsingen en de verdiensten.

Wil jij de Domain Rating van jouw website verhogen?

Het verhogen van de Domain Rating komt je positie in de zoekresultaten zeker ten goede. Het is echter een tijdrovende klus die redelijk wat onderhoud vergt. Wil jij de Domain Rating van jouw website verhogen? De specialisten van Aspen Digital helpen je graag met het opbouwen van een sterk linkprofiel! Neem gerust contact met ons op.