Sinds de start van het internet zijn websites bezig met het krijgen en vasthouden van de aandacht. Het allereerste voorbeeld daarvan was dat er een mogelijkheid kwam in Netscape Navigator om tekst te laten knipperen. Schrik niet, dit was in de jaren 90 en we zijn ondertussen al wat verder. Tegenwoordig worden websites volledig geanimeerd en gestyled om de gebruiker vast te houden. De standaard is hoger geworden door alle mediaconsumptie die webgebruikers ervaren. Een van de elementen die nu bijdraagt aan het vasthouden van gebruikers is de pop-up, daarover in deze blog meer.

Wat is een pop-up?

Een pop-up is een element op de website dat op eerste gezicht niet zichtbaar is. Deze komt pas ter voorschijn wanneer de gebruiker een bepaalde interactie heeft of actie uitvoert. Dit kan nogal uiteenlopen. Er zijn namelijk pop-ups voor bepaalde functionaliteiten, maar ook om je gedrag te beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn een pop-up wanneer je de klantenservice wil bereiken en een pop-up die verschijnt wanneer iemand de website of pagina wil verlaten (door deze te verlaten).

Welke pop-ups zijn er?

Zoals we al zeiden lopen de soorten uiteen. Je kan ze dan ook voor verschillende doeleinden gebruiken. De volgende zien wij regelmatig op websites:

  • Cookies-melding, deze zie je ook weleens als banner onder aan de pagina.
  • Klantenservice.
  • Mogelijkheid tot inschrijven voor nieuwsbrief.
  • Pop-up met productinformatie of mogelijkheid tot kopen.
  • Een melding wanneer je de pagina lijkt te verlaten (vaak met een aanbieding of iets om je aandacht te trekken).

De invloed op gebruikservaring

Dat een element dat opeens (en vaak ongevraagd) verschijnt invloed heeft op de ervaring van de gebruiker, mag voor zich spreken. Maar wat is die invloed precies? Daarin maken we onderscheid tussen impact op gedrag van gebruikers en impact op de waardering van de zoekmachine.

De impact op het gedrag van gebruikers

De pop-up kan op verschillende manieren de gebruiker beïnvloeden. Dit kan zowel in positieve als in negatieve zin.

In positieve zin kunnen ze bijdragen aan de conversieratio. Als er een mooi aanbod in de pop-up staat, dan is de gebruiker misschien meer geneigd daar gebruik van te maken. Dat is het positieve resultaat.

Het negatieve effect heb je misschien zelf ook wel eens ervaren. Dat je een website bezocht en vrijwel direct werd doodgegooid met een aanbieding, zonder dat je überhaupt de rest van de pagina, laat staan de website, gezien hebt. Dit kan tot gevolg hebben dat je meteen weer weg klikt. Dat noemen ze een ‘bounce’. De bounce-ratio kan op deze manier negatief worden beïnvloed door pop-ups.

De invloed van een pop-up op de CLS

Naast de invloed die heeft op de gebruikservaring van ‘echte’ gebruikers kan een pop-up ook negatieve invloed uitoefenen op de CLS. De CLS is een factor die door de zoekmachine Google gebruikt wordt om de gebruikservaring te kunnen meten. De invloed van de pop-up kan sterk zijn, maar dit is gelukkig alleen het geval wanneer deze direct wordt ingeladen.

Ga aan de slag met CRO

Naast de pop-up zijn er nog zoveel meer zaken die het gedrag van bezoekers beïnvloeden. Daarover weten onze CRO-specialisten alles. Er liggen altijd mogelijkheden om meer conversies te krijgen, dus mocht je het interessant vinden, neem dan contact met ons op over CRO! We spreken je graag!