De overweldigende toename van spraakassistenten heeft de afgelopen jaren een enorme impact gehad op het online zoekgedrag. Het zoekgedrag is langzamerhand aan het veranderen, naast getypte zoekopdrachten komen er namelijk ook steeds meer gesproken zoekopdrachten voor. En bij gesproken zoekopdrachten werkt het weer net iets anders dan bij getypte zoekopdrachten. Wil je bij gesproken zoekopdrachten ook met je website zichtbaar zijn? Lees dan snel verder.

Wat is Voice Search?

Gesproken zoekopdrachten, oftewel Voice Search, is een technologie waarmee de gebruiker met zijn stem ​​zoekopdrachten uit kan voeren op het internet, in plaats van via je touchscreen of toetsenbord. Op deze manier kunnen gebruikers snel en gemakkelijk antwoord krijgen op al hun vragen, puur door hun stem te gebruiken. Deze software vind je tegenwoordig op bijna alle smartphones, tablets en ook in nieuwe auto’s. Ook is er een speciaal apparaat voor ontwikkelt: de slimme speaker.

Een slimme speaker, ook wel spraakassistent genoemd, is een apparaat voor in huis en is spraakgestuurd. Je kunt ze opdrachten geven door er tegen te praten. Zo kan een smart speaker gebruikt worden om bepaalde functies in huis uit te voeren, zoals de verwarming hoger zetten of het licht aan doen. Ook kun je aan de slimme speakers al je vragen stellen en je kunt er zelfs hele gesprekken mee voeren. In de afgelopen jaren zijn slimme speakers enorm populair geworden en dit heeft dus ook een effect gehad op het online zoekgedrag.

Hoe beïnvloeden gesproken zoekopdrachten je vindbaarheid?

Door de toename van de gesproken zoekopdrachten zullen mensen minder zoeken in de klassieke zin. Dit heeft ook direct een effect op je vindbaarheid. Mensen die gebruik maken van spraakgestuurd zoeken, gebruiken namelijk vaak andere en meer long-tail zoektermen dan bij getypte zoekopdrachten, waarbij de gebruiker slechts gebruik maakt van enkele keywords.

Daarnaast is Voice Search erg gericht op de lokale omgeving en zijn de gesproken zoekopdrachten belangrijk voor dat moment. Vragen als “waar is de dichtstbijzijnde pizzeria?” en “waar is de lekkerste bakker?” zijn voorbeelden van gesproken zoekopdrachten. Verder worden er via Voice Search voornamelijk vragen gesteld die beginnen met “hoe”, “wat” en “waar”. Ook krijgt de gebruiker bij een gesproken opdracht maar één antwoord te horen en niet meerdere, wat wel het geval is bij een getypte zoekopdracht. Dit betekent dat hoog ranken op zoekwoorden nóg belangrijker wordt. Je moet namelijk op positie 1 in de zoekresultaten staan om benoemd te worden door de spraakassistent.

Voice Search optimalisatie

Nu het duidelijk is dat het zoekgedrag langzamerhand aan het veranderen is en dat dit invloed heeft op de zoekresultaten en dus ook op je verkeer, is het belangrijk om aan de slag te gaan met Voice Search optimalisatie.

Met de volgende 5 tips zorg je ervoor dat je website beter vindbaar is wanneer er gebruik wordt gemaakt van gesproken zoekopdrachten:

1. Maak een veelgestelde vragen pagina aan

Bij een gesproken zoekopdracht zoekt de spraakassistent naar het beste antwoord op de vraag. Zorg er dus voor dat jij dat antwoord op je website hebt staan. Zo is de kans groter dat jij bij een gesproken zoekopdracht op positie 1 staat.

2. Focus op long-tail keywords en vragen in je content

Gesproken zoekopdrachten zijn meestal vragend van aard. Dit soort zoekopdrachten beginnen meestal met “hoe”, “wat” en “waar”, daarom is het goed om deze woorden te verwerken in je content. Ook wordt er bij Voice Search meer gebruik gemaakt van long-tail zoekwoorden. Verwerk daarom long-tail zoekwoorden in je content, zodat je hier beter op gevonden wordt bij een gesproken zoekopdracht.

3. Verbeter de laadtijd van je website

Ondanks dat het zo’n essentiële factor is voor gesproken zoekopdrachten, blijft deze vaak onopgemerkt. Websites die er langer over doen om te laden, worden zeer snel verlaten in vergelijking met websites die snel laden. Spraakassistenten hebben onmiddellijke resultaten nodig en als je een trage website hebt die niet snel genoeg laadt, wordt de inhoud van je website niet gebruikt bij het beantwoorden van gesproken zoekopdrachten.

4. Maak je website lokaal goed vindbaar

We weten al dat gesproken zoekopdrachten voornamelijk gericht zijn op de lokale omgeving en dat het meer onderweg wordt gebruikt. De lokale zoekresultaten worden daarin dus nog belangrijker. Zorg er daarom voor dat:

  • Je een bedrijf pagina hebt in Google Maps en Google Mijn bedrijf en dat je profiel volledig is ingevuld.
  • Je lokale zoekwoorden verwerkt in je content, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam gecombineerd met de plaatsnaam.
  • Je nuttige content maakt voor de mensen uit de regio, denk hierbij bijvoorbeeld aan openingstijden en wat parkeermogelijkheden zijn.

5. Voeg structured data toe aan je website

Structured data is een stukje code dat je aan je website kunt toevoegen. Deze code bevat extra informatie over de data die op jouw pagina’s staat. Hierdoor kan de zoekmachine jouw website beter begrijpen. Voor de spraakassistenten is het van belang dat de informatie gestructureerd is, zodat zij het antwoord goed kunnen oplezen.

Hulp nodig?

Hopelijk hebben we je kunnen overtuigen om ook aan de slag te gaan met Voice Search optimalisatie. Wil je meer weten over Voice Search? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie. Onze specialisten helpen je graag!