Meer rendement uit bestaand verkeer

Dat kleine wijzigingen op een website kunnen zorgen voor groots resultaat, bewijst het succesverhaal van Aspen Digital voor Van der Garde Tuinmeubelen. Op advies van het conversieoptimalisatie team zijn er tekstuele aanpassingen op de webshop doorgevoerd en getest. De resultaten zijn verbluffend.

Gerhard Heierman van Van der Garde Tuinmeubelen geeft aan dat ze wel bekend waren met het fenomeen A/B-testen maar het nooit echt goed hebben opgezet. “Om eerlijk te zijn hadden we ook niet echt een beeld van wat de resultaten zouden zijn” vertelt Gerhard Heierman. Voor de CRO-specialisten van Aspen Digital is dit een herkenbaar verhaal.

De werking van tekst en design op een website wordt vaak onderschat. Dit terwijl een kleine aanpassing voor een forse stijging in het converterend verkeer kan zorgen. A/B-testen is dan ook een goede manier om te onderzoeken welke aanpassingen wel of niet werken op jouw website.

Altijd testen

De CRO-specialisten bij Aspen Digital weten vanuit hun ervaring hoe groot het effect van een kleine verandering kan zijn. Of het nu gaat om impulsaankopen of om aankopen waarbij mensen een weloverwogen beslissing nemen, de impact is meetbaar en liegt er niet om. Wat voor de ene webshop werkt, hoeft voor de andere webshop niet per se een succes te zijn.

De producten, de doelgroep en de context van de website; er zijn genoeg factoren waar je rekening mee dient te houden. Daarom is het testen van de aanpassingen over langere periode essentieel.

Tekstuele aanpassing met enorm resultaat

In de A/B-test doorgevoerd voor Van der Garde Tuinmeubelen, is de microcontent op de bestelknop aangepast. Bezoekers zijn kwetsbaar tijdens de check-out en het is van belang om weerstand of twijfel weg te nemen. Na een testperiode van ruim een maand was de conclusie onomstotelijk.

Door de tekstuele aanpassing in de winkelwagen nam het aantal bezoekers dat doorging naar de volgende stap met 14,7% toe. Het effect werkte zelfs door tot en met de transacties waarin een stijging van 10,01% was te zien. “Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo’n groot verschil zou maken,” vervolgt Gerhard Heierman. “Het gaat om een paar woorden die je net wat anders formuleert en tuinmeubelen koopt men niet impulsief. De resultaten van de test waren voor mij erg verrassend.”

Meer rendement uit bestaand verkeer

Er wordt veelal gekeken naar manieren om meer traffic te genereren, terwijl het juist zo belangrijk is om ook te kijken naar waar je je verkeer verliest. Bij Aspen Digital helpen we klanten niet alleen verder om meer verkeer op de website te krijgen, maar ook om ervoor te zorgen dat het verkeer daadwerkelijk converteert.

Juist nu is het van belang het optimale uit je bestaande bezoekers te halen. Meer te verdienen aan wat je al hebt. Bovendien zijn de aanpassingen vaak erg gemakkelijk door te voeren op de website. Op het moment dat je ‘slechts’ wat microcontent herformuleert, is het aanpassen hiervan vaak een fluitje van een cent. Er worden ook tests uitgevoerd met bijvoorbeeld de locatie van een bestelknop maar het is niet zo dat heel de webshop wordt omgegooid.

Maximaal resultaat

De CRO-specialisten bij Aspen Digital kijken vooral naar de quick wins, het doorvoeren van minimale aanpassingen met maximaal resultaat. De test voor Van der Garde Tuinmeubelen is daar een mooi voorbeeld van. Zulke tests leveren waardevolle inzichten. Verandering hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn. Mits goed doordacht en doelgericht ingezet, kunnen ook kleine aanpassingen aanzienlijk effect hebben. Het data driven conversieoptimalisatie-team blijft dan ook continu op zoek naar kansen voor nieuwe A/B-testen.

“Ik ben in ieder geval heel tevreden over de samenwerking en de behaalde resultaten. Er wordt snel gereageerd, er is altijd tijd om even te sparren en Aspen Digital denkt goed onderbouwd mee” sluit Gerhard enthousiast af.

Wil jij ook jouw winkelwagen en check-out verbeteren en niet langer onnodig bezoekers verliezen in je check-out? De CRO-specialisten van Aspen Digital voorzien jou met hun expertise graag van het juiste advies.