Door de stijgende zoekvraag naar ondernemingen in de buurt, is lokale SEO een belangrijke rol gaan spelen in het huidige online landschap. Door lokaal vindbaar te zijn in de zoekmachine kan een onderneming meer bezoekers en klanten bereiken. Maar hoe werkt dit? Wij vertellen je graag hoe jij lokale SEO kan inzetten om te gaan scoren met jouw onderneming!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO richt zich specifiek op het verbeteren van jouw online vindbaarheid in de buurt. Als je een fysieke winkel hebt, heeft een digitale strategie veel toegevoegde waarde. Een lokale ondernemer kan met SEO namelijk meer bezoekers en klanten binnenhalen:

  • Van alle zoekopdrachten in Google heeft 46% een lokaal karakter
  • Van deze lokale zoekopdrachten leidt 88% binnen 24 uur tot een winkelbezoek
  • Daarnaast resulteert 78% van een lokale zoekopdracht online in een offline conversie

Met een online strategie bereik je de juiste doelgroep. Het verkeer dat binnenkomt op jouw website via relevante zoekwoorden of links, is al op zoek naar jouw product of service. Door een goede SEO-strategie in te zetten, zal dit resulteren in meer kwaliteitsverkeer en een hoger conversiepercentage.

Daarnaast heeft een lokale ondernemer het voordeel dat de concurrentie minder groot is. Terwijl jij het opneemt tegen vergelijkbare websites in dezelfde omgeving, concurreert een online webshop met andere websites in het hele land of zelfs de hele wereld. Een slimme strategie dus!

Groei in lokale zoekopdrachten

Zoals we net al benoemd hebben, is er een stijgende vraag naar lokale zoekopdrachten. Bij een lokale zoekopdracht kan je denken aan ‘fietsenwinkel in de buurt’ of ‘kapper in Hilversum’. In onderstaande grafiek uit Google Trends is te zien dat de zoekvraag naar termen gerelateerd aan ‘in de buurt’ zich de afgelopen vijf jaar flink heeft ontwikkeld, en nu nog steeds groeiende is:

google trends groei zoekvraag

Ook veel gesproken zoekopdrachten zijn gebaseerd op locatie. Hier lees je meer over in onze blog over Voice Search.

Lokale zoekopdrachten in de zoekmachine

Naast lokale zoekopdrachten als ‘kapper in Hilversum’ toont Google ook zoekopdrachten gebaseerd op de locatie van de gebruiker. Zoekresultaten kunnen dus verschillen, afhankelijk van de locatie van de gebruiker. Een mooi voorbeeld hiervan is de zoekopdracht ‘pizza’ in regio Utrecht en regio Amsterdam.

Op onderstaande afbeelding is te zien hoe de top 10 verschilt per regio:

Lokale SEO in de praktijk

Nu het belang en doel van lokale SEO duidelijk is, is de vraag hoe dit wordt toegepast in de praktijk. Er kan op meerdere manieren worden ingespeeld op de lokale zoekvraag. We nemen je hier graag in mee.

Google Mijn Bedrijf

Een van de eerste stappen om lokaal gevonden te worden is het instellen van Google Mijn Bedrijf of Google My Business. De zoekmachine toont bij een lokale zoekopdracht al vaak een aantal bedrijven in de zoekresultaten. Als je zoekt naar ‘kapper Hilversum’, staan de volgende resultaten boven de organische zoekresultaten:

lokale zoekopdracht kapper hilversum

Deze resultaten worden ook wel ‘Local Pack’ genoemd en staan boven de ‘normale’ organische resultaten. Door een Google Mijn Bedrijf-pagina goed in te richten laat je aan de zoekmachine zien dat jij relevant bent. Optimaliseer de pagina met relevante informatie zoals de openingstijden, het adres, belangrijke producten en afbeeldingen.

On page-optimalisatie

Daarnaast is ook on page-optimalisatie een belangrijk aspect voor lokale SEO. Om te ranken op lokale zoekopdrachten is het van belang dat de zoekmachine begrijpt dat jij een relevant lokaal zoekresultaat bent. Wanneer de content op een pagina ingericht is met lokale zoektermen, geef je een signaal aan de zoekmachine. Benoem expliciet de locatie van jouw winkel en vermeld ook eventueel nabijgelegen steden om dat zoekvolume mee te pakken.

Ben jij bijvoorbeeld een kapperszaak in Hilversum? Benoem dan zoektermen als ‘kapper Hilversum’ (zoekvolume: 2900) en ‘kapsalon Hilversum’ (zoekvolume: 390) in jouw content.  Heb je meerdere vestigingen? Ook dan is het mogelijk om lokaal te scoren. Door aparte pagina’s aan te maken en deze in te richten per stad of omgeving, kan je gaan ranken per winkellocatie.

Start nu met jouw lokale SEO optimalisatie!

Lokale SEO is dus een goede online strategie om kwalitatief verkeer binnen te halen en het aantal conversies te verhogen. Wil jij aan de slag met lokale SEO? Wij helpen je graag met de beste strategie en het schrijven van de beste lokale content! Neem contact op voor meer informatie.