Vandaag de dag zijn online bestellingen normaler dan ooit tevoren. Tussen de eerste oriëntatie en de uiteindelijke aankoop kan er veel gebeuren. Om van websitebezoekers klanten te maken, zijn een goed werkende winkelwagen en check-out essentieel. Informatie duidelijk communiceren om onzekerheid weg te nemen, draagt daaraan bij. Verklein de kans dat bezoekers toch nog afhaken op het moment dat er al artikelen in hun winkelwagen zitten. Hoe je dat doet? Wij geven je 5 direct toepasbare tips. Lees snel verder!

Tip 1: Levertijd

Mensen vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Dit geldt ook voor de levertijd van een potentiële bestelling. De levertijd wordt zelfs vaak meegenomen in de afweging om een product überhaupt wel of niet te bestellen. Wanneer deze informatie ontbreekt in de winkelwagen en check-out gaan bezoekers gedwongen hiernaar op zoek. En dat wil je voorkomen, aangezien het afleidt van het hoofddoel om de bestelling daadwerkelijk te plaatsen. Geef daarom in de winkelwagen duidelijk aan wat de verwachte levertijd is.

Tip 2: Verzendkosten

Naast de levertijd is het ook belangrijk om transparant te communiceren over verzendkosten in de winkelwagen én in de check-out. Niks zo vervelend als er in de check-out achter komen dat de bestelling ineens duurder uitpakt dan vooraf gedacht. Voorkom uitvalgedrag door al vroeg in het proces open kaart te spelen over verzendkosten, zowel bij gratis verzending als bij een verzendtarief. Op die manier ontstaan er geen onverwachte ‘verrassingen’ in het bestelproces. Daarmee voorkom je dat bezoekers jouw website verlaten om op zoek te gaan naar een partij waar de producten zonder deze onverwachte extra kosten zijn aan te schaffen.

Tip 3: Afbeeldingen bij producten

Visuele informatie wordt sneller verwerkt dan tekstuele informatie. De combinatie van tekstuele informatie mét visuele informatie werkt het beste. Toon daarom in de winkelwagen thumbnail-afbeeldingen bij de producten, ook op mobiel. Het is aan de ene kant een bevestiging dat bezoekers de juiste producten bestellen. En aan de andere kant motiveert het om door te gaan met bestellen. Bezoekers zien letterlijk waar ze de moeite voor doen. Ook zijn de afbeeldingen nuttig voor hen die de winkelwagen gebruiken als een plek om de definitieve keuze te maken uit hun gemaakte selectie.

Tip 4: Bestellen als gast

Wat waren mijn inloggegevens ook alweer? Welk wachtwoord had ik voor deze website gekozen? Voor veel mensen zijn dit bekende vragen. Maak het je bezoekers zo eenvoudig mogelijk. Sta ‘bestellen als gast’ toe, zodat bezoekers niet verplicht zijn om een account aan te maken. Alles wat verplicht is, vinden we nu eenmaal net wat vervelender. Daarnaast kan het zelfs voor bezoekers die al een account hebben soms makkelijker zijn om als gast de check-out te doorlopen in plaats van dat ze een nieuw wachtwoord moeten aanvragen. Bestellen als gast is over het algemeen een laagdrempelige optie en het aanbieden ervan zorgt gemiddeld genomen voor meer voltooide aankopen.

Tip 5: Voortgangsindicator

Het is waardevol om de verwachtingen van bezoekers te managen in elke stap van een proces. Zo ook in het bestelproces. Hoeveel stappen zijn er bijvoorbeeld te doorlopen? Welke stappen zijn dat? En waar bevindt iemand zich in het proces? Een voortgangsindicator in de check-out geeft bezoekers antwoord op al deze vragen. Door bij elke stap in de voortgangsbalk een label te plaatsen, weten bezoekers direct wat elke stap inhoudt, bijvoorbeeld ‘Gegevens – Verzendmethode – Betaalwijze – Bevestiging’. Laat vervolgens ook zien welke stappen al voltooid zijn. Bezoekers zijn meer gemotiveerd om een bestelling af te ronden, hoe dichter ze bij voltooiing zijn.

Ga aan de slag met onze 5 tips!

Met de bovenstaande 5 tips kan je direct aan de slag om je eigen winkelwagen en check-out te verbeteren. Ben je daarnaast benieuwd waar in het aankoopproces bij jou de meeste bezoekers uitvallen? En op welke manieren je dat nog meer kan voorkomen? De CRO-specialisten van Aspen Digital voorzien jou graag van het juiste advies om je winkelwagen en check-out te verbeteren. Neem contact met ons op, we helpen je graag!