31-01-2023

Met Google Ads inspelen op de feestdagen

We zitten nog maar net in 2023, maar voor je het weet komen de eerste feestdagen alweer om de hoek kijken. De meeste (online) feestdagen als Valentijnsdag, Koningsdag, Halloween, Singles Day, Black Friday en kerst zijn periodes waarin de online consument op zoek gaat naar cadeautjes en scherpe deals. We zien jaar op jaar ook een sterke toename in zoekvolumes rond deze dagen. Het is daarom van groot belang om hier tijdig op in te spelen.  Zeker voor de feestdagen aan het einde van het jaar is het belangrijk om tijdig een sterke strategie te bedenken en neer te zetten.

In deze blog geven we een aantal tips om zo veel mogelijk uit Google Ads te halen rond de meest relevante feestdagen. De feestdagen zijn een drukke en competitieve periode, maar er liggen zeker ook veel mooie kansen die we graag toelichten in deze blog!

bart
Bart Hilferink - Team Lead SEA
aspen20 nieuwe blog template afmeting

Inspelen op zoekvolume

Rond de belangrijkste feestdagen zien we steeds meer een toename in zoekvolumes. Hierbij moet wel worden vermeld dat afgelopen jaar daarin redelijk uniek was. In vrijwel alle branches zien we namelijk een afname in het totale zoekvolume vergeleken met de twee jaar daarvoor. Dit heeft vooral te maken met corona, de lockdowns en de gesloten winkels in 2020 en 2021. Onze verwachting is dat de zoekvolumes de komende jaren weer zullen toenemen.

Hoe kun je het beste en tijdig inspelen op de toename in zoekvolume? Neem bijvoorbeeld Valentijnsdag. Deze dag valt op 14 februari en als we naar Google Trends kijken, zien we dat de hoeveelheid zoekopdrachten met de term Valentijn al vanaf de eerste week van februari flink toeneemt. Aangezien er dan nog vooral op breed wordt gezocht op de term Valentijn kunnen we aannemen dat de koopintentie nog niet heel erg hoog is.

Als we kijken naar de zoekterm “Valentijn cadeau” zien we dat deze toeneemt in de week van Valentijnsdag. Hieruit kunnen we dus concluderen dat de consument begin februari wat generieker op zoek gaat naar Valentijn, maar als Valentijnsdag daadwerkelijk dichterbij komt de zoekopdracht verandert, de koopintentie toeneemt en er specifieker naar cadeaus wordt gezocht. Onderstaande grafiek geeft dit ook duidelijk weer.

trends

Bron: Google Trends

Dit voorbeeld laat zien dat het het beste is om al tijdens die eerste zoekopdracht goed zichtbaar te zijn. Deze consumenten kunnen dan in een remarketingpoule/doelgroep worden opgenomen om vervolgens weer bereikt te worden tijdens de specifiekere zoekopdracht van “Valentijn cadeau.” Later in deze blog vertellen we meer over deze remarketingstrategie.

Onze ervaringen

De ervaringen die we met onze verschillende klanten hebben opgedaan laten zien dat verschillende strategieën goed werken om te zorgen dat de advertenties tijdens deze drukke periodes goed zichtbaar blijven.

De meeste adverteerders willen goed zichtbaar zijn rond de toenames in zoekvolume vanwege de feestdagen. Het is dan ook verstandig om de (bied)strategieën, zoals Target ROAS of Target CPA, iets te verlagen om op die manier toch goed zichtbaar te blijven. Onze ervaring is dat de toename in kosten zich terugbetaalt in extra verkopen en omzet tijdens deze periode.

Een andere strategie die vaak goed uitpakt, is om tijdens deze periodes gebruik te maken van een remarketingcampagne die de generieke termen opvangt. Je kunt bijvoorbeeld voor Valentijnsdag een campagne aanmaken met alleen remarketingdoelgroepen, zoals consumenten die eerder een product hebben gekocht of in de afgelopen 30 dagen je website hebben bezocht. Dit zijn consumenten die al bekend zijn met je product en/of merk en dan loont het vaak om juist wel zichtbaar te zijn tijdens een wat generiekere zoekopdracht zoals “Valentijnsdag.”

Consumenten die nog niet bekend zijn met je product en/of merk zullen minder snel geneigd zijn een aankoop te doen via één van je advertenties als ze breder zoeken. Ook zijn de generieke termen over het algemeen een stuk duurder, omdat meerdere adverteerders hier vaak ook op bieden. Het zou zonde zijn om veel te betalen voor een irrelevante klik.

Onze tips

In deze blog staan al een aantal strategieën en belangrijke zaken om rekening mee te houden rond de feestdagen, maar naast deze strategieën en inzichten zijn er nog een aantal punten waarvan wij denken dat deze ook belangrijk zijn om mee te nemen in de uitvoering van de Google Ads-strategie rond de verschillende feestdagen.

1) Promotiekalender

Maak aan het begin van het jaar een duidelijke en overzichtelijke promotiekalender waarop alle acties en promoties vermeld staan. Hierdoor kan je ook je Google Ads-campagnes tijdig en goed voorbereiden en ervoor zorgen dat je tijdens deze belangrijke aankoopmomenten goed en op tijd zichtbaar bent.

2) Is de advertentietekst feestelijk genoeg?

Zorg altijd dat de advertentieteksten aansluiten bij de promotieteksten op de website. Sluiten deze teksten goed aan bij de feestdag? Zijn ze creatief en uitdagend genoeg? Wordt de korting vermeld? Dit zijn allemaal trucjes om de consument te overtuigen om bij jou een aankoop te doen.

3) Extensies

Zorg altijd dat de promotie-extensies en sitelinks up-to-date zijn met de juiste teksten en de promoties duidelijk en goed vermeld worden. Het is vrij makkelijk om aan elke advertentie een promotie-extensie te koppelen en een sitelink aan te maken waarin de korting of actie wordt vermeld.

4) Kijk naar het afgelopen jaar – analyseer wat er goed en minder goed ging

Onze laatste tip: kijk goed naar het afgelopen jaar rond dezelfde periode. Wat werkte goed en kunnen we op voortborduren en wat liep er juist niet zo goed en moeten we niet meer doen of aanpassen? Het wiel hoeft niet elke keer opnieuw uitgevoerd te worden. Soms is er enkel een kleine aanpassing nodig.

Belangrijke take-aways

Voor alle adverteerders die meer uit hun campagnes willen halen rond de feestdagen hier nog de meest belangrijke punten op een rijtje:

  • Wees (tijdig) voorbereid middels een promotiekalender;
  • Zorg dat je productprijzen up-to-date zijn en pas je advertentieteksten aan om deze zo relevant en prikkelend genoeg te maken/houden;
  • Maak gebruik van je doelgroepen en marketinglijsten;
  • Speel in op de toename in zoekvolume: verlaag de biedstrategietargets tijdelijk, want de extra omzet die dit oplevert, compenseert voor de extra kosten.

Wil jij meer uit je campagnes halen rond de feestdagen? Neem vrijblijvend contact met een van onze specialisten op. Wij kijken samen graag naar de juiste strategie om niet onder te sneeuwen tijdens deze belangrijke dagen!