Steeds meer ondernemers weten het: voor een maximale online vindbaarheid, heb je SEO nodig. SEO, oftewel Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie, richt zich op het vergroten van de organische online zichtbaarheid. En zoals we weten: grotere zichtbaarheid = meer bezoekers = meer conversies = meer omzet. Klinkt goed, toch?

Maar SEO is ook een langetermijnproject. Liefst willen we grote resultaten boeken en zien, zo snel mogelijk. Topposities behalen op macroniveau klinkt misschien rechttoe rechtaan, maar er komt er op microniveau veel meer bij kijken dan wat je als klant vaak ziet. Tijd dus om ook de kleine progressie een podium te geven. Wij introduceren: de resultaatindicatoren.

De zichtbaarheid van SEO

Het ultieme doel van zoekmachineoptimalisatie moge duidelijk zijn: verhoogde omzet dankzij betere online zichtbaarheid. Dat deze zichtbaarheid meetbaar is in de vorm van topposities in Google en een groei in onlineverkeer, dat spreekt voor zichzelf. Maar samen met de bekendheid van SEO groeit ook de concurrentie. Een toppositie behalen is inmiddels lang niet meer zo eenvoudig als dat jaren geleden was, omdat ook de concurrentie hard aan de virtuele weg timmert. Daardoor kan het soms lijken alsof de SEO-groei maar heel gestaag gaat.

SEO is een proces: stapje voor stapje wordt een website op verschillende onderdelen aangepakt. De aanpassingen zijn vaak op microniveau, en leiden gezamenlijk tot verschuivingen op macroniveau. De meeste stapjes zijn daarbij onzichtbaar voor de klant. In werkelijkheid gebeurt er achter de schermen overigens een heleboel.

Juist omdat bij SEO vele microstapjes leiden tot domeinbrede verbeteringen, is het soms lastig om het overzicht te behouden. Voor de klant én voor SEO-specialisten zelf kan het daarom fijn zijn om meer inzicht te krijgen in deze kleine maar onmisbare stapjes die samen het verschil maken.

Even voorstellen: de resultaatindicatoren

Om deze kleine maar onmisbare stappen zichtbaar en meetbaar te maken, introduceren we de Resultaatindicatoren voor SEO. Dit zijn de onderdelen die gezamenlijk voor zichtbare SEO-overwinningen op macroniveau zorgen; de subtiele graadmeters voor succes.

De resultaatindicatoren vallen uiteen in 6 clusters met elk hun eigen indicatoren: doelen, groei, marktaandeel, content, autoriteit en techniek. Het is niet haalbaar om continu met álle resultaatindicatoren tegelijk bezig te zijn, maar uiteindelijk zal je website pas echt goed scoren wanneer er aan al deze onderdelen gewerkt wordt.

Doelen

Doelen stellen is een belangrijk onderdeel van SEO. Zonder concrete doelen, bijvoorbeeld in Google Analytics, kun je immers niet meten of er vooruitgang geboekt is ten opzichte van de vorige periode.

Het liefst zien we natuurlijk dat doelen op macroniveau behaald worden: een groei in conversies en omzet. Maar vergeet niet dat er ook kleinere of subtielere successen meetellen. Denk bijvoorbeeld aan een verlaagde bouncerate omdat het zoekverkeer en de content relevanter is: winst! Maar ook wanneer je als nieuwkomer een statische top 10 weet binnen te dringen is dat een absoute mijlpaal, zelfs als positie 1 nog niet in zicht is.

Groei

Wie aan organische groei online denkt, denkt waarschijnlijk aan een verhoging in (nieuw) verkeer dat naar de website wordt getrokken. En dat is absoluut het streven, want meer zoekverkeer betekent grotere zichtbaarheid en grotere kans op conversies.

Maar op weg naar meer zoekverkeer moeten er eerst andere successen behaald worden. Misschien ben je nog niet op het punt dat er significant meer verkeer te zien is, maar zie je wel duidelijk in Google Search Console dat je pagina’s relevanter zoekverkeer trekken – en dat is minstens zo belangrijk.

Marktaandeel

Met het online marktaandeel bedoelen we jouw positie ten opzichte van de concurrentie binnen je segment. Hoe groter het aantal geïndexeerde pagina’s dat rankt op de geselecteerde zoekwoorden, en hoe hoger de gemiddelde positie, des te beter is je share of voice (SOV). Kleine kans dat je direct aan de top staat binnen de share of voice van jouw branche, maar dit is uiteindelijk wel de ambitie.

Een stap in de goede richting – en dus een resultaatindicator – is daarom ook een zichtbare verbetering in de share of voice, al geldt het maar voor één specifiek thema. Maar een goede SOV begint bij de basis, dus ook een verhoging in het aantal geïndexeerde focuspagina’s is al een hele stap vooruit.

Share of Voice Aspen Digital

 

Content

In de ogen van Google is en blijft goede content één van de belangrijkste rankingfactoren. Op basis van de content bepaalt de zoekmachine namelijk hoe relevant een pagina is voor een bepaalde zoekopdracht. Er zijn verschillende tools die een poging wagen, maar er is tot op heden geen écht goede manier om de kwaliteit van je content objectief te meten.

Toch zijn er resultaatindicatoren waaruit je kunt opmaken dat je op de goede weg bent. Bijvoorbeeld omdat je hard hebt gewerkt aan content-consolidatie, en alle overbodige pagina’s met thin content hebt samengevoegd of verwijderd. Het resultaat: een domeinbrede verbetering van de kwaliteit van je pagina’s. 

 

Autoriteit

Wie een beetje thuis is in de SEO, weet dat een goede Domain Rating (DR) van essentieel belang is voor de autoriteit van je website. Een hoge DR ontstaat met behulp van voldoende, kwalitatieve backlinks naar je domein.

Minstens even waardevol is echter een natuurlijk backlinkprofiel, en die prestatie wordt nog wel eens over het hoofd gezien. In een natuurlijk backlinkprofiel krijgt de homepage niet disproportioneel veel externe links ten opzichte van de overige pagina’s. Het streven is een soort waaiervorm: een graduele verschuiving van de hoeveelheid backlinks in verhouding met hoe belangrijk de pagina’s zijn. Zie je daar een verbetering, dan mag dat zeker als resultaatindicator gezien worden.

Backlink waaier

Techniek

Last, but zeker niet least: de techniek van je website. Een domein dat technisch in orde is, vormt de basis voor jouw organische groei. Googles grootste streven is namelijk optimale gebruiksvriendelijkheid, en daar horen ook snelle en goedwerkende technische aspecten bij.

Tot de SEO-resultaatindicatoren behoren daarom ook stapjes die te maken hebben met goede, snelle techniek. Van voldoen aan alle Core Web Vitals tot aan de aanpak van foutmeldingen in Google Search Console – al deze aspecten dragen bij aan een sterker domein.

Stap voor stap op weg naar de top

Natuurlijk wil je als ondernemer zo snel mogelijk winst behalen, maar SEO is en blijft een langetermijnproces. Weet daarom dat er achter de schermen een heleboel gebeurt waar jij nog niet direct iets van merkt; cruciale stapjes op microniveau die samen het grotere geheel vormen. Met de resultaatindicatoren voor SEO maken we inzichtelijk uit welke onderdelen jouw SEO-succes bestaat en hoe wij er hard aan werken.

Benieuwd hoe de resultaatindicatoren in de praktijk toegepast worden? De specialisten van Aspen Digital zijn dag in dag uit hard bezig met resultaatindicator-successen voor hun klanten. Met behulp van unieke inhouse tooling werken zij tijdens de SEO-trajecten aan maar liefst 29 verschillende resultaatindicatoren; stap voor stap op weg naar de top.