sea en seo

Met het zomerweer achter ons is het tijd om weer vooruit te kijken. In het vorige blog keken we vooruit naar Black Friday en Cyber Monday. Nu blikken we alweer een stukje verder vooruit, namelijk naar de feestdagen in december. Je denkt vast: ‘Nu al? Het is net oktober.’ Wij weten als geen ander dat het belangrijk is om op tijd te beginnen met de voorbereidingen. In dit blog gaan we dieper in op de voorbereidingen die je op gebied van SEO en SEA kan doen. Te beginnen met de SEO-kant van het verhaal.

SEO voor de feestdagen, onze tips

Wij hebben een lijstje met tips voor je. Die je hopelijk helpen bij de voorbereidingen om organisch gevonden te worden. Wij schatten dat je minimaal anderhalf of twee maanden van tevoren moet beginnen met je SEO-werkzaamheden (vandaar dat we dit blog vandaag plaatsen).

1.     Landingspagina’s voor elke feestdag

Het is voor SEO, maar ook zeker voor SEA, belangrijk dat jouw pagina aansluit op de feestdag waarop je je richt. Dit betekent wel dat je voor elke feestdag een specifieke pagina moet maken. Bijvoorbeeld:

Aspendigital.nl/kerst -> voor de kerstdagen en kerstpromotie.

Aspendigital.nl/sinterklaas -> voor sinterklaas en pakjesavond.

Het is namelijk heel moeilijk (lees: onmogelijk) om op een kerst-pagina te scoren met Sinterklaas-gerelateerde termen. Dus, zet de pagina’s maar alvast klaar, je hebt ze namelijk écht nodig.

2.     Combineer al je marketingkanalen

Als je nieuwe pagina’s hebt gemaakt, dan wil je die natuurlijk zo breed mogelijk inzetten. Wij raden dan ook aan om deze ook op sociale media en bijvoorbeeld in je e-mailmarketing mee te nemen.

Het gebruiken van je pagina’s op bijvoorbeeld Facebook en Pinterest geven je pagina’s al een boost in verkeer. Dat kan geen kwaad!

3.     Gebruik bestaande of oude pagina’s

In de SEO-wereld is het opbouwen van waarde een proces dat maanden kan duren en die waarde behoudt een URL. Wij raden aan om de pagina’s die je maakt voor Kerst en Sinterklaas elk jaar te hergebruiken. Dit zorgt ervoor dat jouw pagina elk jaar meer waarde opbouwt en dus sterker wordt. Je kan de producten er buiten de feestperiode vanaf halen, maar laat de pagina live staan.

4. Zorg voor goede gebruiksvriendelijkheid

We gaan er natuurlijk vanuit dat jouw promoties er voor moeten zorgen dat er conversies gaan plaatsvinden. Optimaliseer daarom de pagina’s en jouw afrekenpagina voor conversies. In de basis houdt dit in dat deze gebruiksvriendelijk zijn en dat gebruikers gemakkelijk keuzes kunnen maken.

5. Houd rekening met meer bezoekers

Het optimaliseren voor organische zoekresultaten heeft als doel om meer bezoekers naar de website te trekken. Je moet er dus wel rekening mee houden dat de website die extra gebruikers aan kan. De server moet dus sterk genoeg zijn en de website moet snel blijven. Echt iets om rekening mee te houden.

Ook meer bezoekers uit SEA halen tijdens de feestdagen?

Ook voor SEA is het goed om nu alvast na te denken over een strategie voor de feestdagen (en natuurlijk Black Friday en Cyber Monday), want online is nu belangrijker dan ooit. 58% van de shoppers tijdens de feestdagen geven aan meer online te winkelen dan in eerdere jaren en 63% is van plan alleen online op zoek te gaan naar cadeaus.

Met Smart Bidding wordt veel handmatig werk bespaard als het gaat om het instellen van biedingen. Smart Bidding weet namelijk goed om te gaan met het veranderende winkelgedrag tijdens de feestdagen. Daarnaast kun je met seasonality adjustments aangeven dat je voor een korte periode een hogere conversieratio verwacht. Dit neemt het algoritme dan mee als signaal. Dit zijn daarmee ideale middelen voor het effectief instellen van de campagnes voor de aankomende drukke tijd.

Maar het startpunt blijft de strategie. Ga je voor een stijging in conversies, wil je je meer focussen op het rendement of wil je met bepaalde producten zo veel mogelijk zichtbaar zijn? Dit zijn allemaal mogelijkheden. Denk daar nu vast over na, zodat er genoeg tijd is om de campagnes voor te bereiden op de feestdagen.

Ben jij al klaar voor de feestdagen?

Het is hoog tijd om te starten met de voorbereidingen op de feestdagen! Als je hulp nodig hebt met het optimaliseren van jouw website voor de feestdagen, dan helpen we je natuurlijk graag. Neem in dat geval zeker contact met ons op!