21-03-2023

SEO-specialist overbodig door ChatGPT?

Tot en met dit artikel heb je waarschijnlijk al talloze artikelen voorbij zien komen waarin ChatGPT en andere (toekomstige) AI-bots centraal staan. Online worden grappen gemaakt en manieren gedeeld om snel content en andere fascinerende toepassingen te maken. Dat is het kenmerk van dit type chatbots: ze zijn breed inzetbaar. De brede inzetbaarheid maakt het voor online marketeers een ideaal hulpmiddel, onder andere op het gebied van social, content, SEO en e-mailmarketing. Maar in het gemak en nuttigheid schuilt ook een gevaar.

Justen2
Justen Vink - Dataspecialist
blog chatgpt

Context is alles

“Dit artikel is in 3 seconden door een AI geschreven” was een artikel op RTLnieuws begin december. Dit is tegelijk hoopgevend en problematisch.

Het positieve is dat het artikel op het juiste moment voor de juiste doelgroep geplaatst is. Deze context was exact goed. Mensen hadden nog weinig kennis over dit type AI en het artikel toont direct wat het kan.

Wat is het probleem van teksten door AI te laten schrijven? Er zijn genoeg mensen die deze manier gebruiken om een bedrijf online te laten groeien. Denk aan een SEO-specialist die ChatGPT teksten laat schrijven om snel diverse blogs te maken en dit één op één doorzet, omdat het inhoudelijk niet verkeerd is. Of een socialmediaspecialist die snel even diverse posts creëert en inplant. De valkuil die hiermee ontstaat, is dat content produceren langzaam een doel op zichzelf wordt. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn, maar als je zaken zo in een fractie van een tijd online krijgt, is het verleidelijk om hier gas op te geven.

Eén van de kernpunten als marketeer is om de waarde van het bedrijf aan jouw doelgroep te laten zien, met als doel mensen te prikkelen om voor jouw bedrijf te kiezen om een product/dienst af te nemen. Of je nou SEO-specialist bent en adviseert om bepaalde blogs online te zetten of bijvoorbeeld gefocust bent op het plaatsen van content op social media, je moet je doelgroep altijd als uitgangspunt nemen.

Wie leidt wie?

AI mist de context die jij wel hebt. Jij kent je doelgroep. En je kunt kunstmatige intelligentie als ChatGPT eigenlijk op twee manieren gebruiken.

Bij manier één is de chatbot leidend en verlies je de connectie met je doelgroep. Een voorbeeld is: “Geef mij 5 onderwerpen waar ik over kan schrijven voor mensen die zich aan het orienteren zijn op een nieuwe keuken.” Dit zou je dan als blogberichten en in je socials kunnen verwerken. De chatbot is hier leidend, omdat je passief de informatie tot je neemt en ermee aan de slag gaat. Wat je terugkrijgt is niet verkeerd, maar bij dit soort type vraagstellingen krijg je weinig originele content en daarmee verlies jij je connectie met je doelgroep. Als het goed is kun je veel concreter je doelgroep beschrijven.

Bij manier twee speel je daar op in. Jij bent leidend, omdat je actief bezig bent om content voor je doelgroep te creëren. Je pakt bijvoorbeeld de tien meest gelezen blogs of de meest gedeelde socials door jouw doelgroep. Vervolgens gebruik je de AI als hulpmiddel om patronen van dit succes te ontdekken. Ook kan je op basis van jouw lijst nieuwe ideeën genereren, die beoordelen en besluiten welke je verder uitwerkt. Het kost misschien meer tijd, maar je spreekt hiermee wel je doelgroep beter en gerichter aan.

Publiceer doelgericht

Doelgericht publiceren is de kern. Jij weet welke KPI’s voor je bedrijf belangrijk zijn en voor welke KPI’s je verantwoordelijk bent. Jij weet ook wie je doelgroep is en een hulpmiddel als ChatGPT kan je hierbij helpen.

Wanneer je de KPI’s als uitgangspunt neemt en de data hebt verzameld, kan je vanuit daar je prioriteiten bepalen waar je aan wilt werken. Denk aan groeikansen en gebieden waar je nog onderpresteert. Op het moment dat je dit in kaart hebt gebracht, kan je dit opsplitsen in diverse taken en concrete eindproducten, zoals het aanmaken van nieuwe landingspagina’s, blogartikelen en posts voor social media. Hierbij zijn de data en jouw beoordeling leidend. De data en inzichten kun je vervolgens gebruiken om ChatGPT aan te sturen.

Als je jouw doel doelgroep wil bereiken gaat niet om meters maken, maar om ze op het juiste moment en op de juiste manier aan te spreken. ChatGPT kan je bij dit proces helpen, maar jouw input als marketeer blijft hierbij cruciaal.

Bij Aspen Digital zijn specialisten het al gewend om met (search)data te werken en dit concreet om te zetten naar acties om optimaal vindbaar in Google te zijn. De tijdrovende factor zit ‘m niet altijd in het schrijven van een adviesrapport of een blogartikel, maar het analyseproces dat er aan voorafgaat. AI is slechts een hulpmiddel voor dat proces en kan het versnellen, maar het is zeker geen vervanging van de specialist, omdat jij als specialist de context en het doel weet.