Context is alles
“Dit artikel is in 3 seconden door een AI geschreven” was een artikel op RTLnieuws begin december. Dit is tegelijk hoopgevend en problematisch.
Het positieve is dat het artikel op het juiste moment voor de juiste doelgroep geplaatst is. Deze context was exact goed. Mensen hadden nog weinig kennis over dit type AI en het artikel toont direct wat het kan.
Wat is het probleem van teksten door AI te laten schrijven? Er zijn genoeg mensen die deze manier gebruiken om een bedrijf online te laten groeien. Denk aan een SEO-specialist die ChatGPT teksten laat schrijven om snel diverse blogs te maken en dit één op één doorzet, omdat het inhoudelijk niet verkeerd is. Of een socialmediaspecialist die snel even diverse posts creëert en inplant. De valkuil die hiermee ontstaat, is dat content produceren langzaam een doel op zichzelf wordt. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn, maar als je zaken zo in een fractie van een tijd online krijgt, is het verleidelijk om hier gas op te geven.
Eén van de kernpunten als marketeer is om de waarde van het bedrijf aan jouw doelgroep te laten zien, met als doel mensen te prikkelen om voor jouw bedrijf te kiezen om een product/dienst af te nemen. Of je nou SEO-specialist bent en adviseert om bepaalde blogs online te zetten of bijvoorbeeld gefocust bent op het plaatsen van content op social media, je moet je doelgroep altijd als uitgangspunt nemen.