SEO voor nieuwe websites

Bij het maken van een nieuwe website komt er veel bij kijken. Voor welke hostingpartij ga je kiezen, hoe gaat de website eruitzien, van welke CMS-systeem ga je gebruik van maken etc. Dat zijn veel belangrijke punten waar je over na moet denken. Uiteraard wil je ook dat je website uiteindelijk vindbaar wordt in de zoekmachine, daarom is het ook belangrijk om bij het maken van een nieuwe website ook rekening te houden met SEO. Hoe je dat moet doen vertellen wij je in deze blog, dus lees snel verder!

Waarom is SEO belangrijk voor een nieuwe website?

SEO is een belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid van je website. Wanneer je een nieuwe website lanceert en je bent met je merknaam niet bekend, zul je nog niet veel bezoekers ontvangen. Daarom is het van belang om gelijk vanaf het begin aan de slag te gaan met SEO. Het doel van SEO is om op een natuurlijke wijze hoog in de organische zoekresultaten te komen met jouw website. Door bij een nieuwe website direct SEO goed aan te pakken levert dit sneller resultaat op en maakt het optimaliseren in de toekomst een stuk makkelijker.

Waar begin je?

Rekening houden met SEO bij het maken van een nieuwe website is dus de boodschap. Maar waar moet je eigenlijk precies rekening mee houden vraag je je dan misschien af? Belangrijke ranking factoren voor de zoekmachine zijn content, techniek en autoriteit. Dat zijn dan ook de 3 pijlers waar je rekening mee dient te houden tijdens het maken van een nieuwe website.

Techniek

Als eerst moet de website technisch in orde zijn. Een goede techniek achter je website geeft je bezoekers de beste gebruikservaring en zorgt ervoor dat de zoekmachine jouw site goed begrijpt.

Voor je vindbaarheid is een goede hosting van belang. Je hebt een goede hostingpartij nodig, zodat je website altijd bereikbaar blijft. Daarnaast is een goede hosting ook belangrijk voor de snelheid van je website. De laadtijd van je website is voor de zoekmachine namelijk een belangrijke ranking factor.

Verder dient je website geoptimaliseerd te zijn voor mobiel gebruik. Ga je een nieuwe website maken, zorg dan voor een responsive website. Een responsive website past zich automatisch aan het apparaat waarop deze bekeken wordt. In de afgelopen jaren is het zwaartepunt verschoven van desktop naar mobiel. Steeds meer zoekopdrachten worden via de mobiel gedaan en steeds minder op de computer. Sinds 2016 houdt Google er daarom een mobile first-policy op na: tegenwoordig worden de posities van pagina’s gebaseerd op de mobiele variant van de website. Met deze shift naar mobile first is het dus nog belangrijker om je website voor mobiel te optimaliseren en een responsive website te hebben.

Content schrijven

Heb je de techniek van je website op orde, dan is de volgende stap het plaatsen van goede content. Onder content verstaan we alle visuele en tekstuele inhoud op een pagina. Goede content is van grote waarde voor de organische zoekresultaten. De zoekmachine gebruikt content om te bepalen of een pagina relevant is voor een zoekopdracht. Content is een belangrijk onderdeel van SEO, omdat goede, unieke kwaliteitscontent voor de zoekmachine een belangrijke ranking factor is.

Voordat je begint met het schrijven van content, is het belangrijk om een zoekwoorden onderzoek te doen. Door een zoekwoorden onderzoek te doen kom je erachter met welke zoekwoorden gebruikers zoeken en leer je de doelgroep van je website beter kennen. Door deze zoekwoorden toe te voegen aan je content voeg je extra waarde toe aan de content op je website.

Het opbouwen van autoriteit

Wanneer de techniek en content van je website in orde is en de website live staat, kan je beginnen met het opbouwen van autoriteit, oftewel het vergaren van externe links. Het ontvangen van externe links naar jouw domein heeft namelijk een positief effect op de vindbaarheid van je website. De hoeveelheid externe links van unieke domeinen vindt de zoekmachine erg interessant, want deze zeggen eigenlijk “de informatie op deze pagina was waardevol genoeg om naartoe te verwijzen”. Dit ziet de zoekmachine als een teken van vertrouwen en kwaliteit. Krijg je veel externe links van andere domeinen, dan bouw je dus autoriteit op.

Het mooiste is wanneer je deze externe links op een natuurlijke manier ontvangt, bijvoorbeeld omdat jouw content zó goed is dat hij extern wordt opgepikt en dat meerdere websites ernaar gaan linken. Maar ook als dat niet het geval is, kun je zelf met behulp van linkbuilding er alsnog voor zorgen dat jouw domein een sterk netwerk van externe links verzamelt.

Vraag hulp bij SEO

SEO is een langdurig proces wat bijgehouden dient te worden. Wil je graag hulp bij het opzetten van een sterke SEO-fundering of het onderhouden van je SEO, neem dan gerust contact met ons op. Onze SEO-specialisten helpen je graag!