Google Analytics 4

In 2020 werd Google Analytics 4 voor iedereen uitgerold. Dit was een nieuwe versie van Analytics die meer paste bij de ontwikkelingen die de laatste jaren hadden plaatsgevonden. Aan Universal Analytics (de “oude” Analytics) veranderde niets. Veel adverteerders bleven daarom ook aan Universal Analytics (UA) vasthouden. Maar volgend jaar zal de switch naar Google Analytics 4 (GA4) toch echt moeten gemaakt moeten worden. UA wordt namelijk vanaf 1 juli 2023 niet meer ondersteund.

Verschillen tussen UA en GA4

Het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop gemeten wordt. In UA wordt gemeten op basis van sessies. UA meet wat gebruikers doen binnen zo’n sessie en die gegevens kun je vinden in Analytics. GA4 meet daarentegen met een model dat gebaseerd is op gebeurtenissen. De engagement met de site wordt vooral weergegeven met gebeurtenissen als page_view, session_start, first_visit en click. Sommige gebeurtenissen staan er standaard in; andere moet je zelf toevoegen. Sessies zijn niet helemaal verdwenen, maar spelen wel een kleinere rol.

Dit is aan het begin zeker even wennen als je UA gewend bent. Wat niet helpt, is dat een aantal statistieken uit UA niet in GA4 voorkomen. Zo keert de bounce rate niet terug. In plaats daarvan heb je de engagement rate of het betrokkenheidspercentage. Deze meet iets soortgelijks, maar het is niet exact hetzelfde als de bounce rate. Ook in het paginarapport mist (naast de bounce rate) een aantal metrics: instappunten, uitstappercentage en de gemiddelde tijd op de pagina zie je daar niet meer terug.

GA4 is meer toekomstbestendig

Daar krijg je wel iets voor terug. GA4 is een versie van Analytics die beter past in de huidige tijd dan UA. Dit blijkt uit een aantal punten:

  • GA4 kan gebruikt worden voor zowel je website als je app. UA werkt alleen voor websites;
  • Cross-domain tracking is veel makkelijker in te stellen in GA4 dan in UA;
  • GA4 werkt beter dan UA in een wereld waarin steeds minder cookies gebruikt worden. UA heeft die cookies echt nodig, maar Google heeft laten weten dat GA4 in de toekomst ook de gaten op kan vullen als data incompleet zou zijn.

Daarnaast zijn er in GA4 meer mogelijkheden om custom reports te maken. In de eerste instantie moet je even ontdekken hoe je zo’n rapport in elkaar zet, maar als je dat door hebt, kan het waardevolle informatie opleveren.

Begin vast met Google Analytics 4

Er zijn nog veel meer verschillen tussen UA en GA4 dan hierboven beschreven. Daarom kost het tijd om aan Google Analytics 4 te wennen als je Universal Analytics gewend bent. Maar omdat volgend jaar UA uitgefaseerd wordt, adviseren we om nu alvast met GA4 te beginnen als je dat nog niet gedaan hebt. Zo heb je nog even de tijd om door te krijgen hoe GA4 werkt.

Er is nog een andere belangrijke reden om GA4 nu al in te stellen. GA4 neemt namelijk de data uit UA niet over. Je wilt natuurlijk niet dat de data uit UA niet meer beschikbaar is en je dan aan een nieuwe versie van Analytics moet beginnen waar nog geen data in staat. Het is wel mogelijk om data uit UA te exporteren, maar je wilt toch nu al beginnen met het opbouwen van data in de Analytics van de toekomst. Dit heeft verder geen gevolgen voor je bestaande Analyticsdata. Google Analytics 4 en Universal Analytics kunnen voorlopig nog naast elkaar bestaan. Maar wie zich goed wil voorbereiden op de toekomst, stelt het instellen van Google Analytics 4 niet langer uit.

De specialisten van Aspen Digital helpen graag met de overgang van UA naar GA4. Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact met ons op.