Als website- of webshopeigenaar heb je (onbewust) veel met ‘duplicate content’ te maken. Meerdere pagina’s die op de inhoud sterk met elkaar overeenkomen of zelfs identiek aan elkaar zijn, komen binnen een domein vaak voor. Zoekmachines als Google appreciëren dit fenomeen niet, omdat het voor de crawler minder voor de hand liggend wordt welke pagina voor dat specifieke onderwerp gepresenteerd moet worden in de zoekresultaten. Het resultaat is dat de zoekmachine-crawler deze verwante pagina’s afwaardeert en deze niet meer of lager in de zoekresultaten zal tonen. Zonde van de moeite en zonde van de tijd.

Hoe werkt een canonical tag?

Hoe voorkom je dan dat zoekmachines pagina’s als duplicate gaat zien? De oplossing kan vrij simpel zijn, namelijk door het plaatsen van een canonical tag. Bij canonical tags voeg je een HTML-element in de broncode van een webpagina, waarmee aan de bots van de zoekmachines duidelijk wordt gemaakt dat deze pagina afgeleid is van een andere (de leidende) indexeerbare pagina. Het is een sterk verzoek aan de zoekmachine om de aangewezen pagina naar voren te schuiven en alleen die op het onderwerp in de zoekresultaten mee te nemen. Het HTML-element van de canonical tag is ‘rel=canonical’ en deze plaats je in de <head> van je pagina. Er bestaan twee soorten canonicals, zelf-verwijzende én verwijzende canonicals.

Wanneer gebruik je een zelf-verwijzende of verwijzende canonical?

Pagina’s die volledig uniek zijn moeten een zelf-verwijzende canonical krijgen. Hiermee geef je aan zoekmachines aan dat op deze pagina originele content gevonden kan worden. Dit betekent dat je een canonical tag naar dezelfde pagina plaatst en daar eigenlijk mee zegt “deze pagina staat op zichzelf”.

Gebruikmaken van een verwijzende canonical

Dan heb je ook nog de verwijzende canonicals. Stel een website verkoopt één product in drie verschillende kleuren (duplicate content) en één kleurvariatie is overduidelijk de meeste populaire, dan is het gebruik van verwijzende canonicals van de minder populaire naar de meest populaire variatie een optie om laatstgenoemde beter vindbaar te maken. Door de canonicals naar één variant toe te wijzen zal deze variant de grootste kans krijgen om goed vindbaar te worden. Het gaat hier om het zichtbaar maken van het product, niet de kleurvariaties daarvan. Ook wordt de linkwaarde van de minder populaire versies doorgestuurd naar de belangrijkste versie. De pagina van de populairste variant geef je tot slot in dit proces ook nog een zelf-verwijzende canonical. Het is logischerwijs niet de bedoeling dat je meerdere (zelf-)verwijzende canonicals in één pagina verwerkt. Deze minder populaire pagina’s zullen nu niet meer door de zoekmachine geïndexeerd worden.

Goed opletten met gebruik van canonical

Misschien kreeg je al de indruk dat een canonical een tamelijk krachtig wapen is, en dat is ook zo. Een verkeerd geplaatste canonical kan veel schade aanleveren, omdat belangrijke pagina’s worden uitgesloten van indexatie. Probeer het werken met canonicals tot een minimum te beperken. Gebruik deze alleen wanneer nodig en misbruik het middel niet voor pagina’s die niet duplicate zijn. Zoekmachines waarderen misbruik niet en het kan er zelfs voor zorgen dat goede canonicals niet of minder effectief zullen werken.

Canonicals versus 301-redirects

Tegenover canonicals, bieden de wat radicalere 301-redirects in sommige gevallen ook een uitkomst. Het redirecten van meerdere overeenkomende pagina’s over hetzelfde onderwerp naar een door jouw aangestelde hoofdpagina zorgt er ook voor dat de zoekmachine niet meer over je duplicate content zal struikelen, ware het niet dat de optredende effecten rondom de toegankelijkheid anders zijn.

Wanneer een canonical wordt ingezet, zal de pagina niet meer geïndexeerd worden door de bots van de zoekmachine, maar de menselijke gebruiker kan de pagina wel nog betreden. Een redirect daarentegen verwijst zowel de zoekmachine als de bezoeker naar een andere pagina, waardoor zij praktisch niets van de oorspronkelijke pagina mee zullen krijgen. De pagina wordt volledig onbereikbaar. Het signaal van een canonical kan door de zoekmachine af en toe nog wel genegeerd worden, het is en blijft slechts een verzoek. Bij een redirect kan dat absoluut niet. De keuze voor het middel hangt dus helemaal af voor wie de pagina nog bruikbaar mag zijn.

 

Wij helpen je graag
Hierbij zijn we aan het einde gekomen van deze blog en hopen dat je nu meer begrijpt van de essentie van canonicals. Zoals eerder vermeld, zijn de effecten van canonicals niet mals en kan dit tot grote consequenties lijden voor je vindbaarheid als het middel verkeerd wordt gebruikt. Mocht je het allemaal iets te spannend vinden om er zelf mee aan de slag te gaan, niet getreurd, de SEO-specialisten van Aspen Digital kennen het middel door en door. Wij helpen je er graag bij en je kan altijd contact met ons opnemen.