CRO

Je hebt de online vindbaarheid op orde, maar nu merk je dat de site of shop niet doet wat jij wenst. Je bezoekers converteren niet en je behaalt niet het gewenste rendement. Dat is het moment waarop de CRO-specialisten van Aspen Digital in actie komen. Zij weten als geen ander welke tools en psychologische kennis in te zetten om jouw bezoekers te converteren naar klanten. Maar wat is CRO precies?

Wat is CRO?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization, ook wel bekend als conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie houdt zich bezig met het verbeteren van de ervaring op jouw website om uit hetzelfde aantal bezoekers meer leads of klanten te halen, afhankelijk van jouw doel. De bezoeker staat centraal, maar wel met oog om de gewenste actie te ondernemen. De gewenste actie kan uiteenlopen, maar delen we op in macro- en microconversies.

Macro en micro conversies

Conversies bestaan uit macro en micro conversies. Macro conversies zijn de primaire doelen van een website, zoals het toevoegen van een product aan de winkelwagen of het plaatsen van een bestelling. Micro conversies zijn de secundaire doelen van een website, zoals het klikken op een telefoonnummer, het aanmelden voor een nieuwsbrief en het downloaden van een whitepaper.

Het conversieratio

Kortgezegd gaat conversie optimalisatie dus over het realiseren van meer conversies, maar wanneer zijn deze ook rendabel? Naast het aantal conversies hangt dit ook af van het aantal bezoekers op je website. Het succes van je webshop kan uitgedrukt worden met het conversieratio of het conversiepercentage.

Het conversieratio = het totaal aantal orders / het totaal aantal sessies per pagina*100%

Het gemiddelde conversiepercentage van webshops ligt meestal tussen de 1,5 en de 2 procent. Dit verschilt echter erg per webwinkel. Het conversieratio wordt bepaald door meerdere factoren, zoals de branche waarin jouw website opereert, welke macro en micro conversies zijn ingesteld en zelfs de naamsbekendheid van je website speelt een rol. Daardoor is het lastig om te bepalen wanneer het gemiddelde conversiepercentage op, over of onder niveau ligt.

Nu is het duidelijk wat CRO inhoudt, welke types conversies er zijn en hoe het succes van je webwinkel wordt gemeten. Maar waarom is CRO zo belangrijk?

Het belang van conversie optimalisatie

CRO is een essentieel onderdeel binnen de wereld van online marketing. Met behulp van advertenties (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO) krijg je meer relevante bezoekers op je website. Met CRO zorgen we ervoor dat zo veel mogelijk van deze bezoekers worden omgezet in leads of klanten. Om dit te realiseren is het belangrijk om zowel knelpunten en barrières weg te halen als ook om sterke punten nog meer te benadrukken.

Onze CRO-specialisten

Onze CRO-specialisten onderzoeken aan de hand van data en website analyse wat de belangrijkste knelpunten zijn op pagina’s. Op basis van deze data en inzichten in gebruikersgedrag kijken zij waar jouw websitebezoekers tegenaan lopen en hoe de gebruikerservaring verbeterd kan worden. Tijdens het onderzoek worden zoveel mogelijk elementen en functies als ‘gebruiker’ onder de loep gelegd. Zo vinden we zowel de sterke punten als de verbeterpunten.

De specialisten zijn experts in het wegnemen van weerstand en verbeteren de online aankoopprocessen. Ze verhogen jouw online rendement en maken een advies voor de optimale gebruikerservaring voor jouw bezoekers. En ze zorgen voor een hogere opbrengst per bezoeker, want vaak is het doel om een gebruiker aan te zetten tot kopen van een product.

Onze kennis

Wij maken gebruik van onze kennis van psychologie, online persuasion en UX om nuttige inzichten te verzamelen. Die inzichten passen we vervolgens in het optimalisatie traject toe. Hoe soepeler de te doorlopen processen, hoe makkelijker het voor bezoekers is om de door jou gewenste actie uit te voeren. Zo behaal je een hoger rendement op je investeringen.

Het bundelen van krachten tussen SEO, SEA en onze CRO methode resulteert in maximaal effect. Dát is een ijzersterke combinatie! Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op of vraag specifiek naar onze checkout-optimalisatie!

Ons CRO aanbod voor jou

Binnen onze CRO-afdeling maken we gebruik van verschillende methoden. Deze kunnen zowel los als in combinatie met elkaar worden ingezet om tot betere conversie resultaten te komen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Expert Review
  • Hotjar Analyse
  • Check-Out Scans
  • A/B-Testen

Neem contact op

Benieuwd waar de kansen voor jouw website liggen? Vraag vrijblijvend een gesprek aan!