De CRO-methode van Aspen Digital

Bij Aspen Digital werken we volgens onze eigen ontwikkelde CRO-methode. We starten altijd met een goed gesprek. Tijdens deze kick-off inventariseren we jouw wensen en verwachtingen. Daarna duiken we de data in.

De CRO-analyse

Middels een zogenaamde “nulmeting” brengen we in kaart hoe je website momenteel presteert. Tijdens deze analyse kijken we onder andere naar je huidige conversiepercentage, welke pagina’s op je site een hoog bouncepercentage hebben en op welke punten bezoekers voortijdig afhaken. In overleg met jou stellen we focuspunten en micro en macro conversies op.

Conversies verhogen met Aspen Digital

Op basis van de gemaakte afspraken, gaan we aan de slag met een conversie-optimalisatie analyse of een Expert Review voor de website om inzichten te verzamelen. De gevonden usability-pijnpunten brengen we in kaart. Dit resulteert in concrete adviezen waar je direct mee aan de slag kunt gaan en die bijdragen aan het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Expert review

In een Expert Review kunnen we je hele website onder handen nemen, maar kunnen we ook focussen op onderdelen van je website, zoals de check-out of een specifieke pagina die belangrijk is binnen jouw customer journey. We gaan direct aan de slag met de pijnpunten waar het rendement hoog is.

De Expert Review is het ideale startpunt voor jouw optimalisatie traject. Wil je maximaal profiteren? Dan is een structureel, maandelijks proces essentieel. Hiervoor maken we bij Aspen Digital gebruik van meerdere testen.

A/B testen

Bij A/B testen wordt er gebruik gemaakt van twee varianten van de website, met conversie-geoptimaliseerde verschillen. Door middel van het verzamelen van data en inzichten uit Analytics stellen we hypotheses op die gebruikt worden bij de testen. Tijdens de A/B-test krijgt 50 procent van de bezoekers een testvariant van jouw website te zien, om er op die manier achter te komen welke variant een hoger conversieratio heeft.

Hotjar

Hotjar is een belangrijke tool die inzicht geeft in het gedrag van gebruikers. Door middel van heatmaps en mouse tracking, laat Hotjar bijvoorbeeld zien waar gebruikers op klikken of tot waar ze scrollen op de pagina. Deze methode helpt om je bezoekers te leren kennen en resulteert in verbeterpunten om tot meer conversies te komen.

User testing

Ook kan er nog gebruik worden gemaakt van user testing of reallife testing. Hierbij worden testpersonen gezocht die passen binnen jouw doelgroep. Ook zij krijgen verschillende varianten van de website te zien, waarbij er gericht vragen gesteld kunnen worden en de test personen direct feedback kunnen geven.

Jouw weg naar de top met CRO

Het verbeteren van een website is een continu proces, bestaande uit structureel meten, optimaliseren en analyseren. Op basis van data, kennis en inzichten uit A/B-testen, Hotjar, heatmaps, polls en recordings komen nieuwe inzichten en optimalisatiekansen aan het licht. Je zal al gauw merken dat conversie-optimalisatie steeds weer nieuwe mogelijkheden biedt. Websitetechnieken veranderen en gebruikersgedrag ook. Door te blijven testen en evalueren wordt niet alleen de gebruikservaring op je website met elke stap beter, maar je zal ook beginnen meer conversies te genereren.