Technische SEO

Jouw website in topvorm brengen

Techniek staat centraal voor het succes van jouw website.

Efficiënt crawlen

Hoe makkelijker en sneller de zoekmachine-crawler je website kan scannen, des te groter is de kans dat al je belangrijkste pagina’s worden meegenomen. Door middel van technische SEO zorg je ervoor dat alle techniek achter je website op rolletjes loopt, zodat het crawlproces zo efficiënt mogelijk kan verlopen.

Structuur

Een goede websitestructuur is het halve werk. Als je URL-structuur logisch en hiërarchisch in elkaar zit, snapt de zoekmachine hoe hij het beste je website kan lezen zonder onnodig crawl-budget te verspillen. Ook maakt een solide structuur het eenvoudiger om in een later stadium de website uit te breiden.

Gebruiksvriendelijkheid

De zoekmachine streeft naar tevreden gebruikers, en dus speelt gebruikersvriendelijkheid een grote rol in Googles rankingfactoren. Optimaliseren op SEO-techniek gebeurt dus ook altijd met de gebruiker in het achterhoofd. Zorg dat websitebezoekers zo snel en makkelijk mogelijk kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Zo stem je de zoekmachine tevreden én verhoog je de kans op conversies.

De nieuwste technieken toegepast

Wij weten altijd wat er nodig is om je te helpen.

Advies tot in de punten uitgewerkt

We adviseren jou, of jouw webbouwer, optimaal.

Techniek als basis van jouw vindbaarheid

De techniek achter je website is de basis voor een goede vindbaarheid. Met technische SEO gaan we de diepte in met alle technische processen achter de schermen die ervoor zorgen dat je website optimaal functioneert. Is je techniek in orde, dan geef je jouw bezoekers de beste gebruikerservaring en begrijpt de zoekmachine je website goed, met als beloning een hogere positie in de zoekresultaten. Genoeg reden om technische SEO als één van de 3 pijlers van zoekmachineoptimalisatie te beschouwen.

Wat is technische SEO?

Technische SEO omvat alle technische aspecten van je website, die er gezamenlijk voor zorgen dat Google je site zo goed mogelijk interpreteert en dat je gebruikers de best mogelijke ervaring hebben. De zoekmachine heeft als doel om gebruikers het meest relevante antwoord op de zoekopdracht te bieden. Dit doet de machine door het gehele web te scannen (‘crawlen’) en daarvan een database op te bouwen. Vervolgens kan Google, op het moment van een zoekopdracht, snel de meest geschikte resultaten uitleveren aan de gebruiker.

Welke pagina bovenaan komt te staan in de rangorde van zoekresultaten hangt af van verschillende factoren, waaronder de techniek achter de website. Google werkt in dit opzicht met een soort beloningssysteem: hoe makkelijker (en sneller) het is om een compleet beeld van een pagina te krijgen, des te hoger zul je de pagina voor relevante zoekopdrachten in de zoekresultaten terugvinden. Met behulp van technische SEO zorg je ervoor dat je de juiste signalen geeft aan de zoekmachine.

Wil je alle ins en outs van SEO-techniek ontdekken? Bekijk dan eens onze blog, waarin we er per thema dieper op induiken.

Mobile first

Google houdt er tegenwoordig een ‘mobile first-policy’ op na. Waar voorheen de ranking van zoekresultaten werd gebaseerd op de desktopversie, doet de zoekmachine dit sinds 2016 op de mobiele variant van je website. Dit betekent dat alle technische aanpassingen dus ook allereerst met de mobiele website in het achterhoofd gedaan moeten worden.

Omdat mobiele gebruikers andere wensen hebben dan desktopgebruikers, is mobile first-optimaliseren ook verschillend. Zo heb je te maken met een aanzienlijk kleiner beeldscherm, gebruik je op je mobiel je vingers in plaats van een muis en hebben veel telefoons een kleinere opslagcapaciteit en een minder snelle internetverbinding dan een pc of laptop. Door eerst te optimaliseren voor mobiel bedien je dus gelijk de ‘moeilijkste’ groep gebruikers. Een website die optimaal presteert voor smartphones zal dan ook probleemloos werken voor desktop.

Veiligheid voorop

De absolute basis voor een goede vindbaarheid is een beveiligde website. Vroeger kwamen onbeveiligde http-websites nog veelvuldig voor, maar tegenwoordig is het de norm om een https-website te hebben, met de toegevoegde ‘s’ voor ‘secure’. Als je domeinnaam begint met https:// en het slot-icoontje, dan betekent dit dat je een SSL-certificaat bezit.

SSL staat voor ‘Secure Sockets Layer’, een beveiligde laag die zich tussen de server van je website en de internetbrowser bevindt. Dankzij deze versleuteling kunnen gebruikers veilig hun login-gegevens, betalingsgegevens en persoonsgegevens op je website achterlaten – wel zo prettig, zeker als het om een webshop gaat. Een SSL-certificaat is eenvoudig zelf aan te vragen bij een webhostingprovider, en doe dat ook vooral! Een SSL-beveiliging straalt namelijk betrouwbaarheid uit naar je bezoekers én is een officiële rankingfactor van Google.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid staat bij Google stipt op 1, en ook bij het inrichten van je website zou dit hoog op het prioriteitenlijstje moeten staan. Is je website bijvoorbeeld traag, dan zul je onnodig bezoekers verliezen omdat zij het geduld niet hebben om te wachten tot de pagina geladen is. Als je niet de juiste beveiliging hebt, dan wordt je pagina als onveilig gemarkeerd en ook dat schrikt de gebruiker af. Zijn er video’s die niet laden, links die niet werken of is je website te ingewikkeld, dan zijn bezoekers ook snel weer vertrokken. Allemaal redenen om bij technische SEO altijd de gebruiker in het achterhoofd te houden.

Optimaliseren op gebruiksvriendelijkheid levert twee voordelen op. Enerzijds maak je je bezoekers blij, waardoor de kans op een conversie hoger en de kans op afhakers kleiner is. Anderzijds stel je de zoekmachine tevreden, waarmee je het uitzicht op een hogere positie voor relevante zoekresultaten vergroot. Veel elementen van SEO-techniek hebben daarom direct of indirect ook betrekking op gebruiksgemak. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de laadsnelheid van je website, een logische menustructuur en het correct instellen van de hreflang-tag op meertalige websites.

Soepel de website crawlen

Zoals gezegd crawlt de zoekmachine dagelijks het hele internet af om alle pagina’s die hij tegenkomt te registreren – indexeren, noemen we dat. Google en andere zoekmachines maken gebruik van geautomatiseerde robots – de zogenaamde Googlebot, (zoekmachine-)crawler of spider – die de HTML-code van je webpagina’s uitlezen.

Elk domein krijgt daarbij een bepaald ‘crawl-budget’ met daarin een maximale toegewezen tijd die de crawler aan die website en diens pagina’s besteedt. Dit crawl-budget is dusdanig beperkt dat vrijwel nooit álle pagina’s van je domein bezocht kunnen worden. Het is dus van groot belang dat je website overzichtelijk gestructureerd is, zodat de crawler geen onnodig crawl-budget verspilt en gemakkelijk de belangrijkste pagina’s kan bereiken.

Robots.txt

Je kunt het gedrag van de zoekmachine-crawler beïnvloeden met een robot.txt-bestand op het hoofdniveau van je website. Voordat de webcrawler je website scant, raadpleegt deze namelijk eerst je robots.txt-bestand. In de robots.txt kunnen bijvoorbeeld extra seintjes en commando’s worden gegeven om de crawler toegang tot bepaalde webpagina’s te ontzeggen of hem juist te attenderen op bepaalde gegevens, zoals de locatie van de sitemap.

Sitemap

Ook deze sitemap is een extra hulpmiddel om de crawler in de juiste richting te leiden. XML-sitemaps zijn bestanden waarin alle pagina’s van je website staan waarvan je wilt dat de zoekmachine-crawler ze bezoekt. Zorg er dus altijd voor dat de belangrijkste pagina’s van je domein in de sitemap zijn opgenomen.

(No)index, (no)follow

Een andere manier om de crawler te sturen, is met behulp van verschillende tags in de HTML-code van je pagina’s. Met tags als ‘index’, ‘noindex’, ‘follow’ en ‘follow’ in de broncode geef je aan de zoekmachine aan of een webpagina wel of niet geïndexeerd moet worden en of links op de pagina wel of niet gevolgd moeten worden.

Het is bijvoorbeeld aan te raden om webpagina’s met paginering (of ‘pagination’) op noindex te zetten, zodat er geen crawl-budget aan duplicate content verspild wordt. Een nofollow-tag is bijzonder nuttig voor bijvoorbeeld login-pagina’s en de winkelwagen, om te voorkomen dat de achterliggende pagina veel waarde toegekend krijgt.

Canonicals

Om het crawlen van je website in goede banen te leiden, is het handig als de zoekmachine weet welke pagina’s hij niet hoeft te scannen. Vaak bestaan er dubbele pagina’s met duplicate content op een website, of is de inhoud van bepaalde pagina’s via verschillende kruimelpaden of URL’s te bereiken. In zulke gevallen kan er een canonical-tag naar de leidende URL in de HTML-code worden opgenomen. Op die manier weet Google welke pagina er ‘leading’ moet zijn bij het vertonen van de zoekresultaten en blijft er meer crawl-budget over voor je unieke webpagina’s.

301-redirects

Een nog ingrijpendere manier om aan te geven welke pagina leidend is, is door een 301-redirect in te zetten. Waar je pagina’s met een canonical-tag in principe niet meer geïndexeerd worden door de Google-bots maar nog steeds te bezoeken zijn door gebruikers, wordt met een permanente redirect zowel de bezoeker als de zoekmachine verwezen naar een nieuwe pagina. Het toepassen van 301-redirects kan bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer er sprake is van sterke interne concurrentie, of wanneer je van een oude naar een nieuwe website en URL-structuur migreert.

URL-structuur

Met behulp van je websitestructuur ‘plant’ de Googlebot een route om je site te indexeren. De opbouw van de URL-structuur is daarom een essentieel onderdeel van technische SEO. In een ideale situatie blijkt de onderlinge hiërarchie tussen verschillende webpagina’s uit de URL-structuur. Hoe hoger het niveau in de structuur, hoe belangrijker de pagina. Een logische opbouw zou daarom zijn: https://www.homepage.nl/hoofdcategorie/subcategorie/sub-subcategorie/product. Met dit type URL-structuur is het bovendien eenvoudig om op een later tijdstip nieuwe pagina’s toe te voegen zonder dat daarvoor de hele structuur moet worden omgegooid.

Technische on page-SEO

Je hele website moet domeinbreed technisch in orde zijn, maar uiteindelijk zijn het de losse webpagina’s die gaan ranken in de zoekresultaten. Ook op paginaniveau zijn er verschillende manieren om met SEO-techniek je kansen op hoge posities te vergroten.

De content is één van de meest invloedrijke signalen, maar ook uit de meta-titel en meta-description put de zoekmachine veel informatie. Daarnaast kun je ook afbeeldingen optimaliseren voor SEO. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het bestandsformaat niet te groot is om een trage laadtijd te voorkomen, en geef elke afbeelding een informatieve alt-tag mee zodat Google begrijpt wat er op de afbeelding te zien is.

Structured data

Het bieden van de beste zoekervaring is Google’s missie, en daartoe hoort ook de manier waarop informatie in de zoekresultaten wordt weergeven. Een ander onderdeel van technische SEO zijn daarom de zogenaamde rich snippets die met behulp van gestructureerde data ofwel structured data worden ingeladen.

Deze rich snippets zijn extra stukjes (visuele) informatie over je pagina die naast de standaardonderdelen (zoals de page-title en meta-description) worden getoond in de zoekresultaten. Deze aanvullende info kan voor potentiële bezoekers nét de doorslag geven om wel of niet op jouw website te klikken, en is dus een waardevolle toevoeging aan je website.

Startpunt: technische SEO-analyse

Wil je werken aan je de techniek van je website, maar heb je geen idee waar te beginnen? Een technische SEO-analyse is een goed startpunt om een actieplan mee op te zetten. In een technische SEO-analyse worden alle aspecten van je techniek nauwkeurig onder de loep genomen met behulp van diverse tooling.

Aspen Digital heeft ruim 17 jaar ervaring als expert op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, en in die tijd hebben we onze eigen in-house tooling ontwikkeld en een uitgebreide database aan SERP-data verzameld. Onze software crawlt jouw site zoals Google dat doet. Blijken er uit de technische SEO-analyse zaken die technisch niet in orde zijn, dan zien en onderzoeken wij dit direct. Vervolgens trekken onze specialisten aan de bel en voorzien ze jou of je webbouwer van adequaat advies.

Te technisch? Onze SEO-specialisten staan voor je klaar

Zorgen dat de techniek achter je website op rolletjes loopt kost tijd en moeite, maar is essentieel voor het behalen van topresultaten in de zoekmachine. Gelukkig staan onze SEO-specialisten in de startblokken om te beginnen aan jouw technische SEO-analyse en jou te helpen met je technische SEO. Meer weten over onze dienst? Neem vrijblijvend contact met ons op voor informatie!

Ons aanbod voor jou

Onze specialisten weten alles van de moderne techniek die ten grondslag ligt aan online succes. Je kan via onderstaande knop gemakkelijk contact met ons opnemen.

  • Inhouse R-CAT Technology voor unieke analyses en inzichten
  • Eigen database met 25+ miljard historische en actuele SERP’s
  • Toegewijd team van ervaren SEO-specialisten
  • Online marketing-expert sinds 2003

Benieuwd waar de kansen voor jouw website liggen? Vraag vrijblijvend een gesprek aan!