Technische SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die zich richt op de technische aspecten van de website. Er zijn verschillende technische aspecten van invloed op de mate waarin een website vindbaar is en kan worden.

Belang van goede techniek

Een goed technisch fundament is van groot belang voor jouw website. Dit is omdat de techniek in essentie een framework vormt voor al jouw SEO-effort. Wil je goed presterende SEO-content creëren, dan moet het technische frame goed geoptimaliseerd zijn voor alle relevante technische aspecten. Op deze pagina gaan we in op welke aspecten dat zijn!

Belangrijkste onderdelen van technische SEO

Alle technische aspecten die relevant zijn voor SEO zijn onder te verdelen in onderstaande categorieën. Niet elk onderdeel zal even belangrijk zijn voor jouw website en niet elke optimalisatie heeft dezelfde prioriteit, maar voor het 'optimale totaalplaatje' is het belangrijk de verschillende aspecten te onderzoeken en te kijken wat er beter kan.

Crawlbaarheid

De eerste stap richting organische vindbaarheid is het crawlen van de website. Zoekmachines moeten in staat zijn om door de website heen te lopen, nieuwe pagina's, interne (en externe) links en media te ontdekken en zo veel mogelijk informatie kunnen vinden. Het crawlen van jouw website kan je optimaliseren en draagt bij aan verbeterde en versnelde zichtbaarheid in de zoekresultaten. Denk hierbij aan zaken als de robots.txt en de sitemap(s), maar ook de menu's en interne links.

In onze kennisbank: Alles over crawlen

Website en URL-structuur

Een website met een uitstekende structuur is makkelijker te begrijpen voor zowel gebruikers als zoekmachines. Een goed geoptimaliseerde structuur geeft gebruikers en zoekmachines inzicht in de informatie die wordt voorgeschoteld, maar ook wat de relatie van één pagina is tot alle andere pagina's binnen de website. Een gemakkelijk leesbare en duidelijke URL-structuur draagt bij aan sterk verbeterde relevantie.


Bron: Google over de URL-structuur

Indexatie-optimalisatie

Google en andere zoekmachines kunnen pagina's, bestanden en media die ze tegenkomen opnemen (indexeren) in hun de index, oftewel de database van de zoekmachines. Wanneer iemand iets zoekt via Google zal Google alles uit de index dat relevant is tonen als zoekresultaat (in volgorde van relevantie). Zorgen dat de juiste zaken worden geïndexeerd is dus van cruciaal belang, maar ook het voorkomen van duplicate content draagt hier aan bij!

Bron: Google over indexatie

On-page signalen

Er zijn veel mensen die on-page SEO-signalen zouden scharen onder content. Toch is het een wezenlijk onderdeel van technische optimalisatie. Gebruik van de correcte headingstructuur heeft zowel impact op de vorm van de content als op de mate waarin zoekmachines pagina's kunnen begrijpen. Enkele belangrijke on-page signalen zijn de paginatitel, headers, inhoud van alinea's, media, alt-tags en interne en externe links.

Structured data

Zoekmachines kunnen tot op zekere hoogte begrijpen waar een pagina over gaat door on-page signalen te zien en te interpreteren. Structured data geeft website-eigenaren de mogelijkheid om méér te vertellen over een pagina of website. Met deze specifieke informatie kunnen zoekmachines pagina's nóg beter begrijpen. Een leuk voordeel hierbij is dat er types structured data zijn die voor 'mooiere' zoekresultaten zorgen, zoals 'review sterren' of veelgestelde vragen.

Bron: Google over Structured Data

Gebruikersgemak en snelheid

Tot slot is daar nog de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Hieronder vallen belangrijke aspecten die in bepaalde mate impact kunnen hebben op jouw prestaties online. Hiertoe behoren zaken als mobielvriendelijkheid en de snelheid van jouw website (de laadtijd), maar ook zaken als toegankelijkheid worden steeds belangrijker. Aangezien Google alleen nog gebruik maakt van mobiele crawlers, is de mobiele weergave dus enorm belangrijk voor correcte indexatie!

Technische SEO-analyse?

Wij hebben ondertussen al tientallen bedrijven, marketeers en ondernemers kunnen helpen met de technische optimalisatie van hun websites. Onze technische SEO-analyse is onderdeel van onze complete SEO-strategie waarmee we klanten helpen het maximale uit hun website te halen.

Ga je liever niet een compleet SEO-traject aan, maar wil je alleen de focus hebben op technische SEO? Dat kan! Lees dan eens verder op onze pagina over onze technische SEO-analyses.

Technische SEO-analyse

Techniek als onderdeel van jouw complete SEO-strategie

Hopelijk is het ondertussen duidelijk dat het technische fundament van jouw website aan de basis ligt van jouw online succes. Wij zien het dan ook als wezenlijk onderdeel van elke SEO-strategie. Techniek is vaak een vergeten pijler van SEO. De nadruk ligt vaak eerst op content en op autoriteit, waarna de technische prestaties pas worden aangepakt als daar noodzaak voor is.

Wanneer je de optimalisatie van technische aspecten als rode draad meeneemt in jouw SEO-strategie ben je constant het fundament van jouw website aan het verbeteren. Je verbetert hier niet alleen de prestaties van de website mee, maar ook de gebruiksvriendelijkheid, de snelheid waarmee nieuwe content wordt opgepakt en je verkleint de kans dat jouw website negatief geraakt wordt door updates van de zoekmachines.

Waardevolle content

Technische basis

Organische groei

Vraag een quickscan aan

Benieuwd waar er kansen voor jouw website liggen op gebied van technische SEO? Vraag via onderstaand formulier een audit aan en ontdek of er onder de motorkap iets verbeterd kan worden!

Jij krijgt...

✓ Een printklaar rapport met allerlei waardevolle inzichten
✓ Uitleg over de impact van de bevindingen (content en techniek)
✓ Direct toepasbare verbeterpunten
✓ Een korte (video)call met toelichting

In ruil voor...

Om de quickscan zo relevant mogelijk te maken, hebben we wat informatie van je nodig. Vul het contactformulier in en vertel ons meer over jouw doelen, doelgroep of producten, dan nemen we het mee in onze scan!

Laat ons weten wat jouw belangrijkste zoekwoorden zijn!
Je mag ons extra informatie geven, waarmee we onze quickscan nog beter kunnen aansluiten op jouw huidige situatie (niet verplicht).

Vragen over technische SEO

No articles found