Drie tips voor een betere mobile usability

Drie tips voor een betere mobile usability

Voor Google is mobiel al jaren leidend. Met de mobile-first index kijkt Google naar de mobiele versie van een website voor de indexering en ranking. Alleen focussen op de gebruikerservaring op desktop kan dus invloed hebben op je ranking in Google. Het is erg belangrijk om je website juist ook voor mobiel gebruiksvriendelijk te maken.

Google focust met een reden op mobiel. Er wordt tegenwoordig namelijk veel meer gegoogled op mobiel dan op desktop. Je mobiel heb je altijd bij je. Je kan op elk moment een zoekopdracht uitvoeren en een website bezoeken. Het liefst wil je natuurlijk dat je bezoeker niet alleen je website bezoekt, maar ook daadwerkelijk iets koopt, een offerte aanvraagt of contact met je opzoekt. Dit noemen we converteren. Een gebruiksvriendelijke mobiele website draagt hieraan bij. Als de ervaring goed is, gaan meer bezoekers over tot de door jou gewenste conversie. Ontwerp dus vanuit mobiel. Wij delen 3 waardevolle tips, lees je mee?

Tip 1. Minimalistisch design, maximale bruikbaarheid

Voor een goed websiteontwerp is het belangrijk dat alle noodzakelijke informatie aanwezig is om een taak uit te voeren. Tegelijkertijd moeten er niet te veel afleidende elementen aanwezig zijn. Voor je het weet ziet een bezoeker door de bomen het bos niet meer, helemaal op een mobiel device. Wij mensen kunnen – én willen – maar een beperkte hoeveelheid informatie verwerken per taak. Is iets lastig te vinden of kost het te veel moeite? Dan haken we af.

Focus op wat belangrijk is voor de klant, niet op wat je zelf graag wilt vertellen. Voorkom dat onnodige elementen bezoekers afleiden van de informatie die écht belangrijk is. Plaats bijvoorbeeld op een contactpagina niet allerlei afleidende links naar recente blogs. Het doel is om een bezoeker een contactaanvraag te laten doen. Let tegelijkertijd wel op de balans. Laat geen elementen verloren gaan die noodzakelijk zijn voor een gebruiker om een taak goed te kunnen uitvoeren.

 

Tip 2. Zichtbaarheid van status

Mensen vinden het een prettig gevoel om controle te hebben. Door online duidelijk te communiceren over de status van een proces geef je bezoekers dat gevoel. Informeer gebruikers daarom altijd wat er gebeurt en welke acties nodig zijn om een bepaald doel te bereiken.

 

Een voortgangsindicator in de check-out is een goed voorbeeld van een element waarmee verwachtingen worden gemanaged. Het laat zien waar de bezoeker zich bevindt in het proces en hoeveel stappen er nog volgen. In het meest ideale geval is ook te zien wélke stappen dat zijn. Helaas wordt op mobiel, in verband met ruimtegebrek, de voortgangsbalk nog wel eens geschrapt. Zorg er in plaats daarvan voor dat de voortgangsbalk wordt geminimaliseerd waar mogelijk, maar verwijder deze niet volledig. Communicatie en transparantie zijn essentieel.

 

Tip 3. Overeenkomst tussen systeem en echte wereld

Wat denk jij dat de betekenis is van onderstaande vier iconen?
CRO

Het antwoord van links naar rechts:

  1. In winkelwagen
  2. Voeg toe aan verlanglijst
  3. Toevoegen aan de vergelijker
  4. Gratis proefstaal bestellen

 

Had jij ze allemaal goed?

 

Het is heel normaal als je twijfelde over de exacte betekenis of het gewoon niet overal wist.

Het bovenstaande voorbeeld laat zien hoe belangrijk het is om dezelfde taal te spreken als je websitebezoekers. Gebruik herkenbare termen en maak zaken niet onnodig ingewikkeld. Laat bezoekers niet raden naar de betekenis van bepaalde iconen. De betekenis van iconen moet voor iedereen direct duidelijk zijn, zonder dat ze dit op basis van trial and error moeten ontdekken. Wat voor jou direct duidelijk is, hoeft dat voor een nieuwe websitegebruiker niet te zijn.

Gebruik iconen en termen die universeel gebruikelijk zijn. Het winkelwagen-icoon is één van de meest bekende. Het icoon komt overeen met het voorwerp uit de echte wereld en is daardoor eenvoudiger te begrijpen.

Voorkom onduidelijkheid over een icoon door gebruik te maken van een verklarend label. Op mobiel heb je weliswaar minder ruimte beschikbaar, maar let erop dat je belangrijke informatie niet schrapt. Iconen mét labels werken nu eenmaal beter dan iconen zonder labels.

 

Het topje van de ijsberg

Pas bovenstaande richtlijnen zo goed mogelijk toe bij het optimaliseren van je website. Uiteraard zijn deze tips slechts het topje van de ijsberg voor (mobiele) gebruiksvriendelijkheid. Conversieoptimalisatie (CRO) houdt zich bezig met het optimaliseren van alle processen waar je gebruikers mee te maken krijgen. Hoe soepeler de te doorlopen processen zijn, hoe makkelijker het voor bezoekers is om de door jou gewenste actie uit te voeren, zoals het plaatsen van een bestelling. Zo behaal je dankzij optimalisaties vanuit CRO een optimale gebruikerservaring én een hoger rendement op je investeringen.

 

Ben je benieuwd of op jouw website de mobiele prestaties ook achterblijven ten opzichte van desktop? En wat je concreet kan doen om de prestaties op mobiel te verbeteren? Neem dan contact met ons op. De specialisten van Aspen Digital maken het voor je inzichtelijk en voorzien je graag van de juiste adviezen. Samen gaan we voor een prettige mobiele gebruikerservaring.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *