Klantencase: hogere omzet en beter rendement met onze SEA-aanpak

Wie?

Eén van onze klanten specialiseert zich in accessoires voor smartphones, tablets, camera’s en gameconsoles. Ze hebben geen fysieke winkel, dus alle producten verkopen ze online. Ze hebben ook een reparatieservice, maar de focus ligt vooral op de online verkoop van hun producten.

De uitdaging

Voor wij begonnen met onze werkzaamheden was de omzet uit Google Ads per maand een paar duizend euro. Voor een relatief klein bedrijf klinkt dat misschien mooi, maar onze klant wilde meer: binnen de capaciteit van het bedrijf een zo hoog mogelijke omzet en een verbetering van het rendement.

Wij waren ervan overtuigd dat er een omzetgroei inzat. Deze omzetgroei dachten we vooral te kunnen halen uit Google Shopping. Shopping is namelijk bij uitstek een kanaal waar je veel omzet uit kan halen. Dit is natuurlijk ook niet gek, want Shopping is een stuk tastbaarder dan tekstadvertenties. Je ziet meteen een afbeelding met een prijs erbij, terwijl tekstadvertenties geen afbeelding bevatten en ook weinig ruimte hebben voor uitgebreide productinformatie. Daarom was het onze uitdaging om – uiteraard naast de tekstadvertenties – via Shopping zo veel mogelijk omzet binnen te halen.

Aanpak

In april 2018, de tweede maand dat we werkten voor onze klant, gingen we van start met onze Shoppingcampagnes. Daarvoor hebben we eerst de productfeed geoptimaliseerd zodat we de campagnes optimaler konden inrichten. Daarna zijn we aan de slag gegaan met een complete herstructurering van de campagnes in Google Shopping. Deze structuur was gebaseerd op de productprijzen. Hierdoor konden we strakker aansturen op producten of productgroepen waar meer uit te halen was of juist op producten die te veel kosten maakten.

Ook in andere delen van het account begonnen we met een herstructurering. Met een overzichtelijke en relevante campagnestructuur wilden we er namelijk voor zorgen dat we de campagnes op een efficiëntere manier aan konden sturen. Dat zou het makkelijker maken om aan te sturen op een hoger rendement in de campagnes, wat natuurlijk een belangrijk doel is voor onze klant. In 2020 werd dit in Google Shopping vooral gedaan door het vervangen van “gewone” advertentiegroepen door Smart Shoppingcampagnes.

Resultaten

Omzet

Qua omzet lukte het aan het begin om die op ongeveer hetzelfde niveau te houden als voor onze werkzaamheden. Niet lang daarna werd een stijgende lijn ingezet. Na een aantal maanden haalde onze klant de grootste omzet die ze ooit in Shopping hadden behaald. We zijn ervan overtuigd dat de omzet nog hoger had kunnen zijn, maar de capaciteit van het bedrijf moest op dat moment eerst uitgebreid worden om die grotere groei te kunnen behalen.

In 2019 werd die capaciteit uitgebreid en konden we verder groeien. Ook toen zetten we vooral in op Shopping, omdat we gezien hadden dat dat kanaal verantwoordelijk was voor het merendeel van de omzet die binnenkwam. De resultaten waren meteen te zien. De omzet verschilde uiteraard per maand, maar in de meeste maanden lag de omzet zeker 50% hoger in Shopping, met zelfs uitschieters van bijna een verdubbeling van de omzet.  Over het hele tweede jaar dat we voor deze klant werkten (maart 2019 t/m februari 2020) nam de omzet met ruim 40% toe ten opzichte van het jaar ervoor.

De eerdergenoemde aanpak van het implementeren van Smart Shopping zorgde ervoor dat er in het derde jaar opnieuw een flinke omzetgroei behaald kon worden.

Rendement

Ook qua rendabiliteit hebben we goede resultaten behaald. In de zes maanden voordat wij begonnen met onze werkzaamheden voor onze klant, lag de ROAS gemiddeld op 270%. Dit was onder de doelstelling die ze graag willen halen. Aangezien telefoonaccessoires producten met een relatief lage prijs zijn, zal de ROAS relatief lager zijn dan het bij sommige andere bedrijven, maar onze klant dacht wel dat de ROAS omhoog kon.

In het eerste jaar dat wij voor onze klant aan de slag gingen, kregen we de ROAS omhoog naar een niveau dat binnen de doelstelling lag: gemiddeld 350% in dat jaar, een groei van ruim 30%! Na dat eerste jaar is de gemiddelde ROAS nog verder gegroeid. De ROAS heeft in het tweede jaar gemiddeld op zo’n 420% gezeten, opnieuw een groei van ruim 20%! In het derde jaar kwam daar nog eens een stijging van ruim 25% bij, naar een gemiddelde ROAS van 525%. Dat is dus opnieuw een mooie stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Het grootste deel van deze ROAS-stijging komt door het volledig aanpassen van de strategie in Google Shopping. De ROAS van de tekstadvertenties ligt inmiddels echter ook ongeveer twee keer zo hoog als voordat wij begonnen met het optimaliseren van de campagnes.

Overall zijn dus zowel de omzet als de rendabiliteit van de campagnes van onze klant in Google Ads flink verbeterd, zeker sinds de uitbreiding van de capaciteit. Ons doel is om in de toekomst minimaal deze resultaten vast te houden en idealiter op een gezonde manier nog verder te groeien – uiteraard rekening houdend met de capaciteit van het bedrijf.

Het verloop van de conversiewaarde en de ROAS van onze klant. De zwarte verticale lijn geeft aan wanneer wij begonnen met onze werkzaamheden.

Wil jij ook dit soort resultaten bereiken? Bekijk dan op deze site snel wat we voor jou zouden kunnen betekenen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *