SEO

Hoog ranken in de zoekresultaten van Google en de online zichtbaarheid van jouw website vergroten in de zoekmachines, is vandaag de dag voor online succes erg belangrijk. Van alle gebruikers van de zoekmachine gaat namelijk maar 25% naar resultaten die op de 6e plaats of lager staan. Slechts 10% gaat door naar pagina 2 van Google. Het is dus zaak om binnen de top 5 te staan. Met zoekmachine optimalisatie, ook bekend onder de afkorting SEO (search engine optimization), kan je dit realiseren en ervoor zorgen dat jouw website hoger in de resultaten terecht komt.

Wat is SEO?

Zoals de naam al doet vermoeden, heeft SEO te maken met de positionering en online zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten van zoekmachines. Met online vindbaarheid bedoelen we de positie die een pagina inneemt in de onbetaalde zoekresultaten voor zoekopdrachten die relevant zijn voor het thema. Hoe hoger je in de zoekresultaten van zoekmachines kom te staan, hoe groter de kans dat er iemand op jouw website belandt. Met behulp van SEO optimalisatie kun je dus de online zichtbaarheid van jouw website vergroten en meer bezoekers naar je website trekken.

Zoekmachine optimalisatie is een belangrijk onderdeel voor het lange termijn succes van je online vindbaarheid. SEO zorgt namelijk voor op de langere termijn voor resultaten. Het heeft even tijd nodig, echter nadat je de topposities bereikt blijf je van de voordelen genieten.

Vindbaarheid in Google

Om een website beter vindbaar te maken, is het allereerst belangrijk om te begrijpen wat de intentie van een zoekmachine is. Zoekmachines zoals Google willen gebruikers het beste resultaat uitserveren. Dit doen ze omdat de gebruikers dan tevreden zijn en bij de volgende zoekopdracht weer de zoekmachine gebruiken. Zolang gebruikers terugkomen, kunnen de zoekmachines advertentieruimte verkopen aan bedrijven. Het is dus van wezenlijk belang dat de best passende resultaten getoond worden. Vaak kan de zoekmachine zonder moeite met duidelijke signalen van de beschikbare websites honderden relevante resultaten tonen, en soms heeft ze er enorm veel moeite mee, dan krijg je uiteenlopende antwoorden en resultaten.

Website vindbaar maken

Om een hoge positie in Google te bemachtigen in de organische zoekresultaten kijkt de zoekmachine hoe relevant jouw website is, dit baseert zij op een combinatie van drie overkoepelende factoren: de content op de meest relevante pagina, de techniek achter de website en de autoriteit die de pagina heeft. Deze onderdelen moeten goed op elkaar afgestemd zijn om hoger te scoren in Google en om meer organisch verkeer naar jouw website te trekken. Daarbij komt kijken dat de wereld van SEO erg dynamisch is en razendsnel verandert. Google draait regelmatig aan de knoppen, waardoor er veel verandert. Jouw website kan de ene dag in de top 3 staan en na één draai aan de knoppen van bij de zoekmachine ineens vele posities verloren hebben. SEO is daarom een doorlopend proces, wat onderhouden dient te worden. Wij weten als geen ander een krachtige SEO-strategie te bepalen en daarmee continu de perfecte balans tussen deze drie pijlers te vinden en vast te houden.

Onze SEO-data

Bij Aspen Digital weten onze specialisten precies aan welke signalen de zoekmachines waarde hechten, en is er vanuit die kennis een eigen visibilty-managementtool ontwikkeld: ‘R-CAT’. Hiermee hebben wij sinds 2013 een enorme hoeveelheid big data verzameld, waarmee we een compleet overzicht hebben verkregen van het online marketinglandschap binnen de zoekmachines. De tooling stelt ons bijvoorbeeld in staat om met een share of voice het volledige concurrentenveld van jouw website in kaart te brengen. We beschikken over elke vorm van data die met search te maken heeft: van historische posities tot aan een duidelijk beeld van elke branche. Kortom, door onze jarenlange ervaring en een unieke collectie van big data, kunnen wij naast jouw website, ook de gehele branche waarin je actief bent monitoren.

Share of Voice Aspen Digital

Dit is een share of voice. We monitoren voor een groot aantal termen de prestaties van jouw website en die van al je (in-)directe concurrenten, op basis van de indexatiegraad (Y-as) en de gemiddelde posities in de zoekresultaten (X-as). Idealiter sta je rechtsboven, dan ben je op (bijna) alle woorden geïndexeerd en heb je gemiddeld een hoge positie.

Ons SEO aanbod voor jou

Binnen onze SEO-afdeling maken we gebruik van verschillende methoden. Deze kunnen zowel los als in combinatie met elkaar worden ingezet om tot betere conversie resultaten te komen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • SEO tekstanalyse
  • Domeinautoriteit opbouwen
  • Technische optimalisatie
  • Concurrentieanalyse

Neem contact op

Benieuwd waar de kansen voor jouw website liggen? Vraag vrijblijvend een gesprek aan!