Domein Autoriteit opbouwen met Externe Optimalisatie

Zodra de content op de pagina’s goed in elkaar steekt en de techniek achter de website in orde is, is het tijd voor externe optimalisatie. Het hebben van relevante verwijzingen naar jouw pagina vanaf diverse platformen, beloont Google door jouw website autoriteit toe te kennen binnen jouw branche. Dit zorgt ervoor dat jouw domein hoger zal ranken in de zoekresultaten die relevant zijn voor jouw website. De gedachte hierachter is niet zo gek, want een website die rondom een onderwerp veel benoemd wordt door derden, zal binnen dat onderwerp dan naar alle waarschijnlijkheid een goed antwoord hebben op gerelateerde vragen.

Wat is externe optimalisatie?

Externe optimalisatie is het gedeelte van SEO dat niet binnen jouw website gebeurt. Het betreft dan voornamelijk vermeldingen op andere websites en platforms om zodoende verkeer en autoriteit naar jouw website op te bouwen. Door vermeldt te worden op andere websites bouwt jouw website autoriteit op. Dit wordt ook wel domeinautoriteit genoemd.

Wat is domeinautoriteit?

Domeinautoriteit kan je zien als de geloofwaardigheid van jouw domein. Kortweg zijn het stemmen (links) van andere websites die aangeven dat jouw website een autoriteit is op een bepaald onderwerp. De autoriteit van jouw domein is een van de factoren die kan bijdragen aan jouw online vindbaarheid. Heb je een hoge domeinautoriteit? Dan kan jouw website goed vindbaar worden binnen het thema waarin jouw website valt.

Hoe ziet de autoriteit van een website eruit?

domein autoriteit vergelijking

In bovenstaand overzicht zie je een overzicht van enkele domeinen. Hierin is ‘domein rating’ leidend, maar naast deze rating bekijken we ook waar de links vandaan komen, om te kijken of hier een natuurlijke balans in zit. Heb je een onnatuurlijk backlinkprofiel? Dan kunnen de links zomaar averechts werken en kan je een straf krijgen.

Het is dus cruciaal dat je jouw externe optimalisatie goed in gaten houdt en rekening houdt met relevantie van de inkomende links.

Hoe wordt domein autoriteit gemeten?

Allerlei verschillende SEO-tools meten domeinautoriteit op een eigen wijze. Alle tools doen echter hetzelfde alleen allen met een eigen formule. De tools gaan het hele internet af opzoek en scannen websites en de links die erop staan. Al die links hebben een bepaalde waarde. Stel je wilt de autoriteit van jouw website meten, dan onderzoek je welke links er naar jouw website staan en wat die links waard zijn. Dat is een flinke klus, dus daarom hoef je dat niet zelf te doen. Gelukkig zijn er tools zoals ahrefs die dat voor je berekenen.

Externe optimalisatie dient nauwkeurig te gebeuren

Het lukraak plaatsen van links kan jouw autoriteit namelijk schaden, omdat er interne concurrentie kan optreden of omdat de links wellicht niet relevant zijn voor jouw website. Wij hebben jarenlang een publicatienetwerk van meer dan 250.000 publicatiemogelijkheden opgebouwd en zorgvuldig onderhouden. Hierdoor zijn wij expert op het gebied van het managen van backlinkprofielen, door deze goed in te richten, te monitoren en de effecten ervan continu te meten. Hierdoor worden alleen de juiste signalen aan de zoekmachine afgegeven en kan overmatige optimalisatie zorgvuldig vermeden worden. Op die manier bouwen wij aan een krachtig backlinkprofiel.

interne concurrentie grafiek

Hierboven zie je een geval van interne concurrentie. Wat opvalt is dat hier twee URL’s van de klant vechten om de indexatie voor hetzelfde zoekwoord. Dit zorgt ervoor dat de zoekmachine niet precies weet welke daarvan beter moet ranken, daardoor rankt de website voor deze term minder goed dan mogelijk.

Linkbuilding bij Aspen Digital

In de volksmond wordt het opbouwen van domein autoriteit ook wel ‘linkbuilding’ genoemd. Dat is in principe ook wat je aan het doen bent. Je creëert een backlinkprofiel door links op te bouwen op andere websites en platforms. Het liefste zijn deze relevant voor jouw website. Wij maken hiervoor gebruik van ons publicatienetwerk. Daarin hebben wij uit vrijwel elk denkbare branche publicatieplekken, zodat we voor onze klanten een sterk backlinkprofiel kunnen bouwen en zodoende de domeinautoriteit te verhogen.