Structured data en rich snippets

Zoekmachines zijn steeds weer bezig om de zoekresultaten te verbeteren om zo de gebruikers een optimale zoekervaring te geven. Google gaat hierin voorop en is constant bezig met de wijze waarop ze informatie in de zoekresultaten tonen. Vaak zie je niet alleen normale resultaten meer, maar ook allerlei andere visualisaties van informatie, oftewel: rich snippets. Hierop kan jij ook inspelen, want ten grondslag van die snippets ligt structured data.

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn zoekresultaten die verrijkt zijn met aanvullende informatie of een andere weergave van data bevatten dan normale zoekresultaten. De zoekmachine Google gebruikt structured data om te bepalen welke nuttige aanvullende informatie er getoond kan worden in een rich snippet.

Welke rich snippets zijn er?

Er zijn verschillende rich snippets waarvoor je met jouw website in aanmerking kan komen. Niet elke snippet in de zoekmachine is even interessant. De volgende zien we doorgaans het beste werken voor klanten van Aspen Digital:

  • Breadcrumbs (broodkruimels / navigatie)
  • FAQ (veelgestelde vragen)
  • Productinformatie
  • Review snippets

Doorgaans zijn deze ook het beste voor webshops, dus als je dat interessant vindt, lees dan gerust verder!

Zo ziet het eruit in de zoekmachine

Hieronder zie je een voorbeeld van een met productinformatie verrijkt zoekresultaat:

Rich snippet voorbeeld Product Structured Data

Zoals je kan zien is het zoekresultaat in dit geval verrijkt met de beoordelingen en de gewilde gouden sterren. Dit heeft doorgaans ook een positief effect op de CTR. Het is dus meer dan de moeite waard om te kijken of het ook voor jouw website relevant is.

Zo kan je testen op rich snippets

Natuurlijk wil je weten of een pagina relevant is om te scoren voor rich snippets. Het beste voorbeeld in dit geval is het gebruiken van een productpagina en deze door de tool op de volgende pagina te halen: Rich Results Test

In het geval van de homepagina van deze website. Zien we bijvoorbeeld dat deze pagina geschikte data heeft voor Breadcrumbs en voor een zoekbalk om intern te zoeken. Zo ziet dat eruit in de tool:

Rich snippet testing tool van Google

Starten met structured data

Nu vraag je je natuurlijk af: ‘hoe kom ik dan aan de structured data waarmee ik zo’n rich snippet kan bemachtigen?’. Er zijn twee manieren om dit te doen. De eerste is door code te verwerken in de htmlcode van de website. De tweede is minder ingrijpend en betreft een tool waarmee je, simpel gezegd, kan inkleuren welke data je wilt gebruiken.

Schema.org

Schema.org is een officieel platform dat is gestart door de drie grootste zoekmachines. Met schema heb je de kans om bepaalde data in htmlcode te structureren (oftewel structured data). Kijk snel op schema.org om er meer over te leren en lezen.

Data highlighter van Google

De tool ‘Data Highlighter‘ van Google kan je gebruiken om verschillende soorten, waaronder producten, te highlighten. Het belangrijkste hierbij is dat je er niet voor hoeft te programmeren en dat maakt het een ideale manier voor iemand die niet zelf de website aanpast.

Ga jij al aan de slag met structured data?

Hopelijk hebben we je kunnen overtuigen om ook aan de slag te gaan met structured data. Het kan net het verschil maken of iemand wel óf niet op jouw website belandt. Mocht je dit net te uitdagend vinden, maar wil je wel beter vindbaar worden, dan kan je altijd contact met ons opnemen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *