Background image

Decorette: Groei in winkelbezoekers door optimale searchstrategie

Decorette is een woonwinkel met tientallen vestigingen door heel Nederland. Decorette wil graag meer bezoekers naar zijn vestigingen krijgen door middel van zijn website. Door een combinatie van verschillende SEA en SEO-strategieën zijn lokale winkelbezoeken duidelijk toegenomen.

Toename in sessies +150% 

Organische top-3 posities +400% in één jaar

Single post header image

Over Decorette

Sinds 2021 werken we voor Decorette. Decorette is een interieurwinkel, maar niet zoals een gemiddelde meubelzaak. Bij Decorette vind je voornamelijk interieurproducten in het hogere segment en daarnaast is het bieden van een uitmuntende service onderdeel van de identiteit. Hierbij kun je onder andere denken aan het maken van producten op maat, maar ook aan het geven van interieuradvies.

Bij Decorette gaat het om beleving, inspiratie en service. Daarom ligt de focus niet op online verkopen, maar op bezoeken aan de winkels van Decorette, waarvan er tientallen zijn, verspreid over het hele land.

De uitdaging

Bij Aspen Digital werken we veel met webshops, maar bij Decorette kregen we te maken met een andere uitdaging. Het was onze taak om lokale winkels meer onder de aandacht te brengen in de regio en op die manier meer bezoekers naar die winkels te krijgen. Om dit resultaat te realiseren, hebben wij voor Decorette een searchstrategie uitgewerkt waarbij SEO en SEA optimaal op elkaar aansluiten.

De strategie

Om het doel te bereiken, gingen zowel ons SEA-team als ons SEO-team aan de slag, waarbij de focus lag op de lokale winkelpagina’s. Door optimalisaties van deze pagina’s op het gebied van content en het toevoegen van geoptimaliseerde pagina’s voor vestigingen die nog geen eigen pagina hadden, hebben onze senior specialisten een basis gelegd voor de optimale vindbaarheid van iedere individuele winkel.

Doordat Aspen Digital een eigen publicatienetwerk heeft van 300.000 plaatsingsmogelijkheden konden we op de winkelpagina’s een gerichte linkbuildingsstrategie toepassen. Hiermee hebben we gezorgd voor optimale lokale vindbaarheid en hoge posities op algemene termen in combinatie met locaties, zoals “woonwinkel Aalsmeer,” “verfwinkel Utrecht” of “raamdecoratie Bilthoven.”

Grafiek 1: De cumulatieve groei in organisch verkeer van alle lokale winkelpagina’s op de website van Decorette. Te zien is dat het lokale verkeer in één jaar gegroeid is van 1600 naar 4500; een groei van 181%.

Ook voor SEA stonden de lokale pagina’s centraal in onze strategie. Door een zorgvuldige inzet van lokale campagnes zorgen we dat gebruikers met hun zoekintentie bij de juiste en dichtstbijzijnde Decorette-winkel terecht komen. Er wordt onder andere ingezet op internetgebruikers met zoektermen die “woonwinkel” combineren met een plaatsnaam. Daarnaast is lokale targeting ingezet, waardoor we ons nog specifieker konden richten op de doelgroep.

Het resultaat

De lokale SEA-advertenties hebben gezorgd voor meer paginabezoeken aan de winkelpagina’s en aan de website als geheel. Daarnaast heeft de inzet van deze ROPO-strategie een optimale bijdrage aan het aantal winkelbezoeken en de gemiddelde orderwaarde gerealiseerd, cijfers die in Google Ads concreet meetbaar zijn.

Grafiek 2: De groei in klikken en de CTR van de lokale winkelpagina’s van Decorette. Te zien is dat dankzij het implementeren van een geoptimaliseerde Google Ads strategie in mei 2024 voor de regio’s met een Decorette winkel, er veel meer relevant verkeer naar de winkelpagina’s is gestuurd.

Vergelijkbare groei zagen we door onze SEO-strategie . Deze zorgde voor hogere posities voor de winkelpagina’s. Er kwamen steeds meer nummer-1-posities bij. Dit zorgde op zijn beurt voor meer paginabezoeken via de organische zoekresultaten (een stijging in sessies van ruim 58% in een jaar en bijna 40% meer bezoekers) en meer afspraken per winkellocatie.

Als we kijken naar de totale cijfers, voor zowel organisch als de advertenties, zie je het effect van de strategie nog beter. Het aantal sessies op de website nam in totaal met bijna 150% toe en het aantal nieuwe bezoekers met bijna 125%. Een groot deel hiervan was voor de winkelpagina’s. De combinatie van de SEO- en SEA-strategieën is dan ook erg succesvol.

Wil jij ook meer bezoekers naar je winkel krijgen met behulp van je website en het ROPO-effect maximaal benutten? Of wil je simpelweg zichtbaarder worden in de zoekmachine? Neem dan contact met ons op en we gaan graag met je in gesprek!

Dit team heeft Decorette naar de top geholpen!

BRENG NU JOUW ZICHT­BAAR­HEIDS­POTENTIEEL BOVEN WATER!

Rank Monitor logo

Boek een Meeting

"*" geeft vereiste velden aan

Bel mij terug!

Laat ons jou terugbellen om jouw zichtbaarheidspotentieel te bespreken. Laat je gegevens achter, en we bellen je binnen 1-2 dagen terug.