Wat is interne concurrentie?

Met interne concurrentie wordt binnen de SEO-branche bedoeld dat een website meerdere URL’s heeft die met elkaar concurreren voor één zoekwoord. Interne concurrentie wordt door anderen binnen de SEO-branche ook wel ‘keyword cannibalization’, ‘keyword kannibalisatie’ of 'keyword kannibalisme’ genoemd. Zélfs in de benaming van de term is er sprake van interne concurrentie. Welke naam je dit fenomeen ook geeft, het is een veelvoorkomend probleem. Met name bij grote websites die meerdere pagina’s hebben over hetzelfde specifieke onderwerp. Bij veel websites ontstaan er dit soort situaties:

Voorbeeld-URL H1
https://example.com/laptops Beste laptops
https://example.com/blog/onze-favoriete-laptops Onze favoriete laptops (2023)
https://example.com/blog/de-beste-laptops De beste laptops van dit moment

Wat is nu relevant?

Hierdoor is het voor Google lastig te bepalen welke URL er van deze website vertoond moet worden voor een zoekopdracht als ‘beste laptops’. Omdat er meerdere pagina’s zijn die enigszins overeenkomen met dit onderwerp zal je zien dat deze pagina’s afwisselend getoond worden voor deze zoekopdracht. Of te wel, interne concurrentie.

Je kunt het zo zien dat de waarde van de website wordt veel verdeeld over de meerdere pagina’s die gevonden worden voor het zoekwoord. We zien vaak dat een website stabiel op een toppositie staat en bij het ontstaan van interne concurrentie opeens wegzakt. Zie ook onderstaand voorbeeld voor het zoekwoord ‘iPhone 13 Pro Max’. Coolblue staat hier stabiel in de top 5 totdat er interne concurrentie ontstaat en de posities daardoor dalen en fluctueren.

Hoe voorkom je interne concurrentie op je website?

Als je goed wilt scoren op een competitief onderwerp als ‘iPhone 13 Pro Max’ is het uiteraard noodzakelijk dat je meerdere pagina’s over dit onderwerp hebt, maar probeer wel een onderscheid te maken waarbij elke pagina een andere zoekintentie bedient. Begin met een uitgebreid zoekwoordonderzoek voor het onderwerp waarover je beter gevonden wilt worden. De zoekintentie van een zoekwoord als ‘beste laptop 2023’ is anders als ‘laptop kopen’ en de zoekresultaten zijn daarmee ook totaal verschillend. Je kunt dus prima 2 verschillende pagina’s hebben waarin je deze onderwerpen behandelt.

Hoe signaleer je interne concurrentie?

Met de vele hoeveelheid SEO-tools die je online kan vinden zijn er genoeg mogelijkheden om interne concurrentie te signaleren. Zie je dat er meerdere pagina's ranken voor één zoekopdracht, dan duidt dit vaak al op zoekwoordkannibalisatie en zal dit vaak een negatief effect hebben op je ranking. Ook in situaties dat een pagina opeens zijn relevantie verliest (bijvoorbeeld door een update of wijzigingen in content), kan dat veroorzaakt worden door interne concurrentie. Tools om interne concurrentie te vinden:

EOS-Insights

EOS-Insights is onze eigen ontwikkelde tooling. Hiermee halen we dagelijks voor alle zoektermen de volledige top 100 op. Dit geeft ons elke dag inzicht in de wisselingen in posities, in concurrentie én in URL-wisselingen. Komen er signalen van interne concurrentie, dan hebben we dit direct door en kunnen hierdoor véél sneller schakelen. Dit zodat de posities kunnen herstellen en in de meeste gevallen zelfs verbeteren.


EOS-uitproberen? Plan een kennismaking in!

Online SEO-tools

Online zijn er tientallen, (misschien wel honderden) SEO-tools en rank trackers te vinden die jou kunnen helpen bij het vinden van interne concurrentie. Hierbij is het belangrijk dat je ongeveer weet waar je naar zoekt. Tools als Ahrefs, Moz en Semrush zijn hiervoor handig, maar werken vaak met periodieke rank tracking, en niet met dagelijkse. Het kan dus voorkomen dat je wisselingen in URL's vaak pas laat constateert, terwijl het al meerdere dagen gaande is.

Gratis tool: Google Search Console

Het is mogelijk om met Google Search Console (GSC) interne concurrentie te vinden. Hiervoor kan je het prestatieoverzicht gebruiken. Zet dit overzicht op een periode van 28 dagen en filter met een exacte zoekopdracht (waarvan jij wil checken of er interne concurrentie optreedt). Bekijk dan in het overzicht welke pagina's er deze periode hebben geranked. Staan hier verschillende pagina's, dan is dit een signaal (géén garantie) van interne concurrentie.

SEO-spiders

Met een SEO-spider als ScreamingFrog is het mogelijk om op voorhand interne concurrentie tegen te gaan. Dit kan je doen door deze te laten scannen op 'duplicate content', ofwel: meerdere pagina's met soortgelijke inhoud. Belangrijke elementen om te checken zijn de H1's, Title-tags, URL's en content, maar zelfs zaken als de alt-tags zijn relevant om door te lopen.

Hoe los je interne concurrentie op?

Er zijn meerdere manieren om zoekwoordkannibalisatie op te lossen. Zoals altijd geldt ook hier: 'het hangt ervan af'. Wij adviseren onze klanten altijd op een wijze die past bij de mogelijkheden en restricties die de website of het CMS heeft. De onderstaande opties zijn in de 95% van de gevallen van interne concurrentie het meest relevant.

1. Wegsnijden

In veel gevallen komt het er op neer dat er twee of meer pagina's zijn die zich richten op dezelfde zoekintentie. Soms is dat express, soms heb je dat niet eens door.

Het kan dan raadzaam zijn om de pagina's die het minst relevant zijn voor de gebruiker weg te snijden, zodat de zoekmachine zich er niet meer in kan vergissen. Je kan dan altijd nog een redirect plaatsen om mogelijke opgebouwde waarde door te sturen naar de gewenste pagina.

Mogelijke actiepunten:

  • Overbodige pagina's op noindex zetten
  • Overbodige pagina's redirecten naar correcte URL

2. Toevoegen

Soms komt het voor dat er meerdere pagina's relevant zijn voor een zoekopdracht, omdat de zoekmachine geen ideale pagina kan vinden. Dan kiest de zoekmachine uit ongeschikte pagina's en zal de mate waarin een pagina relevant gevonden wordt ook wisselen. In dat geval kan het creëren van een relevante, nieuwe pagina de uitkomst bieden die de gebruikers en zoekmachines nodig hebben.

Mogelijke actiepunten:

  • Nieuwe pagina creëren op basis van onderzoek
  • Bestaande pagina optimaliseren voor nieuw zoekwoord

3. Optimaliseren

Het optimaliseren van de pagina die jij vindbaar wilt hebben kan ervoor zorgen dat deze relevanter wordt dan de pagina's die intern concurreren. Denk hierbij aan het optimaliseren van de on-page signalen en zaken zoals de interne en externe links kan je hierin meenemen.

Daarnaast kan je de concurrerende pagina's optimaliseren, zodat deze relevanter worden voor andere thema's, maar vooral de relevantie verliezen voor dit thema.

Mogelijke actiepunten:

  • Optimaliseren van on-page, interne en externe signalen
  • Optimaliseer de concurrerende pagina voor een ander onderwerp

4. Canonicalisering

Mochten bovenstaande opties niet werken, dan kan je altijd nog kiezen voor het gebruiken van de canonical-tag. Deze tag kan je gebruiken om de zoekmachines een signaal te geven van: 'de informatie op déze pagina lijkt sterk op de informatie op deze pagina: https://example.com/pagina-die-leidend-is'. Dit is een manier om de zoekmachine de juiste richting op te sturen en daarbij aan te dringen dat een andere pagina relevanter is.

Interne concurrentiescan?

Wij hebben ondertussen al tientallen bedrijven, marketeers en ondernemers kunnen helpen met het oplossen van interne concurrentie. Onze scans zijn onderdeel van onze complete SEO-strategie waarmee we klanten helpen het maximale uit hun website te halen.

Ga je liever niet een compleet SEO-traject aan, maar wil je alleen de focus hebben op interne concurrentie? Dat kan! Lees dan eens verder op onze pagina over onze interne concurrentieanalyse.

Interne concurrentieanalyse