Je bent het vast wel is een keer tegengekomen in de zoekmachine; meerdere pagina’s binnen jouw domein die ranken in de zoekresultaten op dezelfde zoekopdracht. De vraag is nu of dit een positief effect of negatief effect heeft op je posities. Lees snel verder en leer meer over wat het effect is van zoekwoord kannibalisatie op de online vindbaarheid van jouw domein.

Wat is zoekwoord kannibalisatie ?

Zoekwoord kannibalisatie, ook wel interne concurrentie genoemd, is een technisch probleem dat vaak voorkomt en opgelost dient te worden voor het behalen van hogere posities. Wanneer er sprake is van interne concurrentie, dan worden er namelijk meerdere pagina’s van dezelfde website tegelijkertijd vertoond bij dezelfde zoekopdracht óf dan worden deze pagina’s afwisselend vertoond in de zoekresultaten. Geen van beide situaties is ideaal; je gaat namelijk als het ware ook nog eens de concurrentie met jezelf aan. Daarom gaan ze allebei ten koste van je positie in de zoekmachine. Het is dan ook van belang om aan de zoekmachine duidelijk te maken welke pagina de hoogste relevantie heeft. Hieronder een voorbeeld van zoekwoord kannibalisatie:

Elke kleur in de grafiek stelt een andere URL voor, die rankt voor de weergegeven zoekopdracht.

Zoekwoord kannibalisatie heeft echter wel een positief effect wanneer er twee pagina’s binnen jouw domein ranken op de eerste en tweede positie in de zoekresultaten. Wanneer dit het geval is dan hoeft dit niet als een probleem gezien te worden, want dan worden de beste posities bezet door twee pagina’s van jouw domein en sluit je op deze manier de concurrenten op twee posities uit.

Hoe ontstaat interne concurrentie?

Als Google meerdere pagina’s tegelijk op dezelfde zoekterm indexeert, kan de zoekmachine niet bepalen welke pagina hij moet tonen. Het is voor de zoekmachine dan niet duidelijk welke van de pagina’s het relevantst is voor de zoekopdracht, omdat deze bijvoorbeeld niet uniek genoeg zijn en dan ontstaat er duplicate content. Het gevolg hiervan is dat beide pagina’s niet kunnen stijgen in de zoekresultaten. De groei van het zoekwoord in de zoekresultaten wordt op deze manier door de interne concurrentie afgeremd. De vraag is dan welke pagina de belangrijkste informatie heeft over de zoekopdracht? Door dit op te lossen, ontstaat er eigenlijk altijd een serieuze positieverbetering voor de pagina die overblijft.

Hoe los je dit op?

Nu het duidelijk is waarom het belangrijk is om interne concurrentie op te lossen willen wij je hier graag mee helpen. Is er sprake van zoekwoord kannibalisatie binnen jouw domein? Dan zijn er gelukkig verschillende manieren om dit op te lossen.

On-Page SEO optimalisatie

Om de zoekmachine duidelijk te maken welke pagina het relevantst is voor de zoekterm, moet het zoekwoord voldoende voorkomen op de pagina en dient de content op de pagina uniek te zijn. Neem het zoekwoord eventueel ook op in de headings en paginatitel en zorg ervoor dat er per unieke hoofdzoekterm maar één pagina bestaat om interne concurrentie te voorkomen. Met deze aanpassingen kan het probleem vaak al worden opgelost.

Linking  

Ook is het mogelijk om met externe en interne linking de interne concurrentie tegen te gaan. Wanneer je gebruikt maakt van interne en externe links wordt er namelijk automatisch een sterk signaal naar de zoekmachine verstuurd. Door op de juiste manier gebruik te maken van linking met verschillende relevante anchorteksten zal de zoekmachine sterke signalen ontvangen met als gevolg dat de zoekmachine de doelpagina beter zal begrijpen en deze als relevant wordt gezien.

Canonical-tags en redirects

Zijn bovenstaande oplossingen niet voldoende, dan kunnen er canonicals gebruikt worden om aan te geven welke pagina moet ranken in de zoekresultaten. Met een canonical tag vertel je de zoekmachine welke pagina ‘leading’ moet zijn. Dit maakt het element een krachtig wapen tegen zoekwoord kannibalisatie. Mocht dit ook niet helpen dan kan je overgaan op een meer rigoureuze oplossing, een 301-redirect. Het redirecten van een URL houdt in dat bezoekers en zoekmachines doorverwezen worden naar een andere pagina dan die zij aanklikken. Op deze manier wordt er een soort reset knop ingedrukt en zal er een einde komen aan de interne concurrentie.

Hulp nodig?

Bij Aspen Digital is interne concurrentie een belangrijk onderdeel binnen de SEO-strategie. Door zoekwoord kannibalisatie aan te pakken hebben wij al mooie resultaten behaald voor onze klanten. Hulp nodig bij het oplossen van interne concurrentie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze SEO-specialisten helpen je graag verder met het verbeteren van de posities van jouw domein.