In het kort

Weddings en Honeymoon Shop zijn het afgelopen jaar flink gegroeid binnen de organische zoekresultaten en zijn nu samen de top 2 partijen in de online markt voor trouwjurken en trouwpakken. Met het optimaliseren van de content en het goed zetten van de technische aanpassingen heeft Honeymoon Shop het afgelopen jaar de concurrentie ingehaald en zich bij Weddings in de top van de markt gevoegd.

De resultaten van het afgelopen jaar

104% groei in zichtbaarheid sinds augustus 2022

212% groei in organisch verkeer sinds 2021

164% omzetgroei uit organic sinds 2021

De start van het traject: 2022

Honeymoonshop.nl en Weddings.nl zijn sinds 2015 klant bij Aspen Digital. Na een pauze door de impact van de coronapandemie zijn we in 2022 weer van start gegaan om Honeymoonshop.nl en Weddings.nl organisch verder te laten groeien. Weddings en Honeymoon Shop zijn topspelers als het gaat om trouwjurken. Klanten kunnen terecht bij de twee prachtige bruidswinkels in het centrum van Rotterdam, waar ze hun favoriete trouwjurk kunnen passen en uiteindelijk naar huis gaan met een speciale, op maat gemaakte jurk.

Maar de zoektocht naar de perfecte trouwjurk begint natuurlijk online, waar de 'bride to be' de eerste inspiratie opdoet. Online zichtbaar zijn in deze oriënterende fase van het aankoopproces is daarom essentieel binnen de branche.

Waar Weddings zich al in de top van de online trouwbranche bevond, liep Honeymoon Shop nog achter. Ondanks de stabiele top 3-positie op het hoofdzoekwoord ‘trouwjurken’ bleven veel longtail-zoektermen  goed voor een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 65.000  nog achter. Hier speelde interne concurrentie op of rankte de hoofdcategorie ver buiten de top 10.

Strategie

Aan het begin van het traject zijn we begonnen met een technische check van het domein. Hier kwam al snel naar voren dat de filters binnen de trouwjurkencategorie van Honeymoonshop.nl niet indexeerbaar waren. Op basis van deze bevinding zijn we aan de slag gegaan met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor de ‘dressfinder’-filterpagina’s. Hieruit kwamen veel kansen naar voren: het domein rankte niet op zoektermen gericht op specifieke types trouwjurken.

De volgende stap die we hebben genomen is het indexeerbaar maken van de filters binnen de categorie ‘trouwjurken.’ Daarna zijn we, op basis van zoekvolume, de filterpagina’s gaan vullen met relevante content en duidelijke on-page signalen. Het schrijven van content voor deze pagina’s bracht ook kansen om de interne linkstructuur te verbeteren, waardoor de linkwaarde nu beter binnen het domein wordt verdeeld.

Het optimaliseren van de content en de interne linking zorgde er al snel voor dat de filterpagina’s zich positioneerden in de top 20:

Daarna lag de focus op externe optimalisatie voor een extra ‘boost’ naar de top. Dankzij ons uitgebreide publishernetwerk (300.000+ publicatiemogelijkheden) konden we de nadruk leggen op relevante platformen, waarbij we de impact van plaatsingen konden vergroten.

De combinatie van goede content, geoptimaliseerde interne links en relevante externe links bleek de succesformule te zijn. Honeymoon Shop is het afgelopen jaar met 104% gegroeid in online zichtbaarheid:

En nu?

Inmiddels kan Honeymoon Shop zich sinds het afgelopen jaar tot één van de marktleiders van de trouwjurkenbranche rekenen, samen met Weddings. In de afgelopen maanden is de volledige trouwjurkencategorie geoptimaliseerd en zijn we verder gaan kijken naar de volgende stap.

Naast trouwjurken bevat het assortiment van Honeymoon Shop ook trouwpakken. Binnen deze categorie zien we ook nog veel kansen om organisch verder te groeien.

Nu de commerciële termen goed scoren, verleggen we onze focus ook naar informatieve zoektermen. Met behulp van een zoekwoordenonderzoek gericht op de informatieve zoekintentie hebben we nog meer kansen gespot voor zowel Weddings als Honeymoon Shop om organisch te blijven groeien. Genoeg potentie dus!