Boodschappen: meer verkeer door synergie SEO en SEA
Het magazine Boodschappen is ook online een populaire website voor recepten. Met een combinatie van SEO en SEA zijn de bezoekersaantallen nog verder gestegen, met meer inkomsten voor Boodschappen als resultaat.
+200% organische bezoekers
Aantal reviews +114% in 2 jaar
Over Boodschappen
Misschien ken je Boodschappen al als magazine dat je vindt in supermarkten als de Plus en de Hoogvliet. Maar ook online deelt Boodschappen talloze recepten. Of je nu op zoek bent naar een makkelijk recept dat je na werk snel klaar kan maken of juist groot wil uitpakken, bij Boodschappen vind je altijd inspiratie voor een heerlijke maaltijd. Online kun je ook nog een eigen inspiratiepagina of een boodschappenlijstje maken, zodat het nog makkelijker wordt om je favoriete recepten terug te vinden en te maken.
Sinds het voorjaar van 2019 werken we aan het verbeteren van de online zichtbaarheid van Boodschappen.nl. We begonnen toen met SEO, maar later hebben we hier SEA aan toegevoegd voor een optimaal rendement.
De uitdaging
Het doel van de samenwerking was simpel: meer verkeer naar de website van Boodschappen krijgen. Boodschappen.nl is geen e-commercewebsite of een leadgenerator, maar haalt zijn inkomsten voornamelijk uit advertenties. Hoe meer mensen naar de website komen, hoe interessanter de website is voor die adverteerders en daarom begonnen we met zoeken naar manieren om het zichtbaarheidspotentieel van de site beter te benutten.
Toen we ook met SEA begonnen voor Boodschappen.nl, was het doel hetzelfde. Waar we wel op moesten letten, was de CPC. Die moest namelijk laag blijven, anders bestond het risico dat er meer uitgegeven werd dan het opleverde.
De strategie: SEO
Aan het begin van het SEO-traject begonnen we met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Daaruit bleek dat we een nog veel bredere basis konden creëren door in te spelen op meer specifieke zoekintenties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zoekvraag gericht op soorten recepten, recepten per periode, per ingrediënt of per bereidingsduur of voedzaamheid. Tegelijkertijd keken we naar technische aspecten van de website. Hoewel die goed in elkaar zat, konden sommige dingen, zoals de laadtijd en de URL-structuur, nog wel geoptimaliseerd worden. Daarnaast staken we de landingspagina’s op een iets andere manier in, onder andere door meer afbeeldingen toe te voegen.
Na ruim een jaar te hebben gewerkt aan de basis, de techniek en het updaten van de bestaande content, gingen we op basis van de groei terug naar de tekentafel: hoe kunnen we wat werkt nog meer uitbouwen? Ons antwoord: content. We deden opnieuw een aanvullend zoekwoordonderzoek en een uitgebreide concurrentieanalyse, die als basis dienden om te kijken hoe goed Boodschappen.nl inmiddels vindbaar was op relevante termen.
De contentstrategie die we op basis van de verkregen informatie maakten, draaide niet alleen om organische vindbaarheid. Boodschappen is ook een merk en de content moet passen bij de merkbeleving. Bij nieuwe content staarden we ons dan ook niet blind op zoekwoorden, maar hielden we veel rekening met wat Boodschappen uit wil stralen. Daarnaast is het enorm van belang dat de content ook echt meerwaarde heeft voor de lezer, dus ook daar hadden we oog voor.
De strategie: SEA
Het binnenhalen van verkeer met lage CPC’s was het oorspronkelijke doel van het SEA-traject voor Boodschappen. Na een proefperiode van 3 maanden bleek dit goede resultaten te hebben opgeleverd. Daarom werd SEA ook onderdeel van de overall strategie.
Hierbij ging het vooral om de goede synergie tussen SEO en SEA. Voor sommige pagina’s was het lastig om organisch goed te ranken. Met SEA wilden we hierop inspelen door juist op die pagina’s door middel van advertenties beter zichtbaar te maken, uiteraard nog steeds tegen een lage CPC. Zo wilden we zo veel mogelijk halen uit het zichtbaarheidspotentieel van Boodschappen.nl. Ook wilden we SEA inzetten om snel voor meer verkeer te zorgen als er organisch een rustigere periode was.
Tabel 1: Te zien is de groei van organische gebruikers jaar op jaar tussen 2019 en 2022, weergegeven als een percentage. Te zien is dat Boodschappen.nl vrijwel elke maand beter presteerde dan dezelfde maand een jaar daarvoor, met uitzondering van de COVID-19 pandemie, welke een groot effect had op de bezoekersaantallen van Boodschappen.nl.
De resultaten
Zowel de SEO als de SEA-strategie hebben het gewenste effect gehad. Het organische verkeer is duidelijk toegenomen en SEA heeft de groei in verkeer alleen maar versterkt. De CPC’s bleven daarbij gemiddeld onder de maximale CPC die met Boodschappen was afgesproken, waardoor het rendabel verkeer is.
Bijkomend voordeel van een samenwerking die al een tijd loopt, is dat je een steeds beter beeld krijgt van wat wel werkt en wat niet, zeker als je zo veel data verzamelt als wij. Hierdoor zijn we in staat om steeds betere adviezen te geven aan Boodschappen.nl.
Wil jij ook online beter zichtbaar worden? Neem dan contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden!