Honeymoonshop: Uitgroeien tot marktleider in de trouwbranche
Honeymoonshop.nl en Weddings.nl zijn sinds 2014 klant bij Aspen Digital en zijn nu samen de top 2 partijen in de online markt voor trouwjurken en trouwpakken.
Organische bezoekers +207%
Online zichtbaarheid +104%
In het kort
Weddings en Honeymoon Shop zijn het afgelopen jaar flink gegroeid binnen de organische zoekresultaten en zijn nu samen de top 2 partijen in de online markt voor trouwjurken en trouwpakken. Met het optimaliseren van de content en het goed zetten van de technische aanpassingen heeft Honeymoon Shop het afgelopen jaar de concurrentie ingehaald en zich bij Weddings in de top van de markt gevoegd.
De start van het traject: 2022
Honeymoonshop.nl en Weddings.nl zijn sinds 2014 klant bij Aspen Digital. Na een pauze door de impact van de coronapandemie zijn we in 2022 weer van start gegaan om Honeymoonshop.nl en Weddings.nl organisch verder te laten groeien. Weddings en Honeymoon Shop zijn topspelers als het gaat om trouwjurken. Klanten kunnen terecht bij de twee prachtige bruidswinkels in het centrum van Rotterdam, waar ze hun favoriete trouwjurk kunnen passen en uiteindelijk naar huis gaan met een speciale, op maat gemaakte jurk.
Maar de zoektocht naar de perfecte trouwjurk begint natuurlijk online, waar de ‘bride to be’ de eerste inspiratie opdoet. Online zichtbaar zijn in deze oriënterende fase van het aankoopproces is daarom essentieel binnen de branche.
Waar Weddings zich al in de top van de online trouwbranche bevond, liep Honeymoon Shop nog achter. Ondanks de stabiele top 3-positie op het hoofdzoekwoord ‘trouwjurken’ bleven veel longtail-zoektermen — goed voor een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 65.000 — nog achter. Hier speelde interne concurrentie op of rankte de hoofdcategorie ver buiten de top 10.
Strategie
Aan het begin van het traject zijn we begonnen met een technische check van het domein. Hier kwam al snel naar voren dat de filters binnen de trouwjurkencategorie van Honeymoonshop.nl niet indexeerbaar waren. Op basis van deze bevinding zijn we aan de slag gegaan met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor de ‘dressfinder’-filterpagina’s. Hieruit kwamen veel kansen naar voren: het domein rankte niet op zoektermen gericht op specifieke types trouwjurken.
De volgende stap die we hebben genomen is het indexeerbaar maken van de filters binnen de categorie ‘trouwjurken.’ Daarna zijn we, op basis van zoekvolume, de filterpagina’s gaan vullen met relevante content en duidelijke on-page signalen. Het schrijven van content voor deze pagina’s bracht ook kansen om de interne linkstructuur te verbeteren, waardoor de linkwaarde nu beter binnen het domein wordt verdeeld.
Het optimaliseren van de content en de interne linking zorgde er al snel voor dat de filterpagina’s zich positioneerden in de top 20:
Grafiek 1: Het positieverloop van het domein Honeymoonshop op het zoekwoord ’trouwjurk klassiek’. Te zien is dat tot augustus 2022, de website constant met een andere pagina in de zoekresultaten te vinden was. Sinds er een nieuwe pagina is aangemaakt die perfect aansluit bij het zoekwoord, rankt Honeymoonshop stabiel op plek 1 voor dit zoekwoord.
Daarna lag de focus op externe optimalisatie voor een extra ‘boost’ naar de top. Dankzij ons uitgebreide publishernetwerk (300.000+ publicatiemogelijkheden) konden we de nadruk leggen op relevante platformen, waarbij we de impact van plaatsingen konden vergroten.
De combinatie van goede content, geoptimaliseerde interne links en relevante externe links bleek de succesformule te zijn. Honeymoon Shop is het afgelopen jaar met 104% gegroeid in online zichtbaarheid:
Grafiek 2: Procentuele verandering in aantal zoekwoorden in de top-20 tussen augustus 2022 en december 2022. De Y-as is de verandering in het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de verandering van de posities binnen de top-20. Te zien is dat Honeymoonshop een flinke groei heeft gemaakt in beide opzichten.
En nu?
Inmiddels kan Honeymoon Shop zich tot één van de marktleiders van de trouwjurkenbranche rekenen, samen met Weddings. De volledige trouwjurkencategorie is geoptimaliseerd en we zijn verder gaan kijken naar de volgende stap.
Naast trouwjurken bevat het assortiment van Honeymoon Shop ook trouwpakken. Binnen deze categorie zagen we ook nog veel kansen om organisch verder te groeien.
Grafiek 3: Een Share of Voice is een visualisatie van het marktaandeel op basis van een set zoekwoorden. In deze Share of Voice is het verschil tussen concurrenten te zien in hoe goed zij ranken op zoekwoorden gerelateerd aan trouwpakken in de top-20, gemeten op 11 mei 2023. De Y-as is het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de gemiddelde positie binnen de top-20. Te zien is dat Honeymoonshop wat achterliep op enkele concurrenten.
We zijn onder andere aan de slag gegaan met het indexeerbaar maken van de kleurenpagina’s binnen de trouwpakkencategorie. Ook hebben we deze pagina’s geoptimaliseerd op het gebied van techniek, content en interne linking. En met resultaat: dit heeft gezorgd voor een groei van 506% in zichtbaarheid en een groei van 50% in de gemiddelde positie.
Grafiek 4: Een Share of Voice 10 maanden later, waarin te zien is dat Honeymoonshop een stuk dichter in de buurt komt bij de marktleiders bij dezelfde trouwpak-gerelateerde zoekwoorden.
Nu de commerciële termen goed scoren, verleggen we onze focus ook naar informatieve zoektermen. Met behulp van een zoekwoordenonderzoek gericht op de informatieve zoekintentie hebben we nog meer kansen gespot voor zowel Weddings als Honeymoon Shop om organisch te blijven groeien. Mede daarom plaatst Honeymoon Shop regelmatig blogs. Ook is dit goed voor de autoriteit van de website; je laat ermee zien dat je expert bent in je eigen vakgebied. Hier hecht Google steeds meer waarde aan. Genoeg potentie dus!