LUTZ: Een grote groei in de modebranche
LUTZ is een fysieke en online modewinkel die wel klanten haalde uit zijn webshop, maar er meer uit wilde halen. Met name door verbeteringen op het vlak van content, maar ook door technische optimalisaties en linkbuilding, heeft het een mooie groei behaald op de focuspagina’s.
Organische bezoekers +50% in 1 jaar
Omzet +30% in 1 jaar
LUTZ: luxe kleding online en in de winkel
LUTZ is sinds 2022 klant bij Aspen Digital. LUTZ verkoopt kleding, waarbij het zich vooral richt op het luxe modesegment. Je kunt deze kleding vinden in de webshop van LUTZ, maar de volledige collectie is ook verkrijgbaar in zijn ruime winkel in Vinkeveen.
LUTZ had al wel wat gedaan met online marketing, maar met SEO en SEO-content had het bedrijf zich nog niet beziggehouden. Daar lagen dan ook nog veel kansen.
De start van het traject: 2022
Wat ons opviel toen we de website van LUTZ voor het eerst bekeken, was dat de site er mooi uitzag, maar er SEO-technisch nog veel verbeterpunten waren. De URL-structuur was bijvoorbeeld niet geschikt om verder te groeien. De URL’s van hoofdcategoriepagina’s waren niet optimaal ingestoken voor SEO. Daarnaast hadden veel subcategorieën geen eigen URL, terwijl dit wel gewenst zou zijn.
Ook op contentvlak lagen er nog veel kansen om te groeien. Zo werd er weliswaar op enkele merken al wel gerankt, maar op de bestaande generieke termen werd de website van LUTZ vrijwel niet geïndexeerd. Het ontbreken van SEO-content op veel pagina’s was hierin een belangrijke factor. Ook kon er nog veel winst behaald worden met nieuwe subcategorieën. Verder viel op dat de content op de pagina’s die al wel content hadden over het algemeen veel overlapte en niet geschikt was voor SEO-doeleinden.
Onze aanpak
Onze werkzaamheden focusten zich in de eerste instantie voornamelijk op het beter op de kaart zetten van de merkenpagina’s. Hiervoor was het schrijven of optimaliseren van de content voor die pagina’s een belangrijke strategie. We schreven SEO-content voor de merkenpagina’s die nog geen content hadden en optimaliseerden de content op pagina’s waar al wel tekst op stond. In deze optimalisaties werden ook de interne links meegenomen, omdat ook op dat vlak nog veel optimalisaties mogelijk waren.
Hoewel het beter vindbaar maken van deze pagina’s in de zoekmachines het hoofddoel was van onze werkzaamheden, waren de nieuwe of geoptimaliseerde teksten niet alleen maar gericht op SEO. Voor LUTZ is namelijk de merkbeleving ook van groot belang. Dit inhoudelijke punt namen we daarom ook mee in de teksten, uiteraard naast alle andere informatie die voor de bezoekers van de website nuttig kan zijn.
Naast de focus op de merkenpagina’s begonnen we ook met het aanmaken van nieuwe pagina’s voor subcategorieën. Hier zat namelijk aardig wat zoekvolume op en daarmee ook potentiële nieuwe bezoekers en klanten. Ook hier lag de voornaamste focus op het schrijven van SEO-geoptimaliseerde content, waarin daarnaast de merkbeleving van LUTZ naar voren kwam.
Naast de focus op content deden we ook technische aanpassingen. De eerdergenoemde URL-structuur hebben we verbeterd, net als de menustructuur. Ten slotte zetten we ook linkbuilding in om pagina’s te voor zien van meer autoriteit om daarmee te zorgen voor een verbeterde vindbaarheid.
De resultaten
Eén van de belangrijkste resultaten voor LUTZ was dat de posities van focusmerken door onze optimalisaties verbeterden en stabieler werden. We hebben sommige van de merkenpagina’s stabiel in de top 3 van de zoekresultaten gekregen, terwijl die eerder lager in de top 10 stonden of zelfs daarbuiten vielen. Ook is het online marktaandeel van LUTZ verbeterd. LUTZ stond met een groter aantal relevante zoekwoorden in de top 20 van de zoekresultaten en de gemiddelde positie is significant verbeterd.
Hieronder is te zien hoe twee merkpagina van LUTZ zijn gestegen in de zoekresultaten voor het meest relevante zoekwoord dankzij de aanpassingen die zijn gedaan.
Grafiek 1: De stijging van de merkpagina van LUTZ op het zoekwoord ‘Anine Bing’.
Grafiek 2: De stijging van de merkpagina van LUTZ op het zoekwoord ‘Isabel Marant trui’.
Deze betere online zichtbaarheid merkte LUTZ ook in andere statistieken. Zo nam het aantal bezoekers van de site in 2023 ten opzichte van 2022 met zo’n 50% toe en de opbrengst met zo’n 30%. De optimalisaties op SEO- en contentvlak hadden dus een direct positief effect op de bedrijfsresultaten.
Wanneer we de data van individuele zoekwoorden combineren in een Share of Voice veranderingsgrafiek, kunnen we heel duidelijk zien wat er precies veranderd is over een periode. Hieronder is dit te zien van de periode 12-2022 tot 12-2023.
Grafiek 3: Procentuele verandering in aantal zoekwoorden in de top-20 tussen december 2022 en december 2023. De Y-as is de verandering in het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de verandering van de posities binnen de top-20. Te zien is dat LUTZ een groei heeft gemaakt in beide opzichten.
En nu?
Nu LUTZ door onze aanpak de eerste successen heeft behaald, willen we nog meer potentie benutten. Zo liggen er nog groeikansen als het gaat om de algemene categorieën en willen we ook de naamsbekendheid van LUTZ vergroten. Genoeg werk aan de winkel dus!