DE IMPACT VAN EEN GOOGLE UPDATE

Google rolt de ene na de andere update uit. Zou het niet handig zijn als we meer inzicht hadden in de impact van belangrijke Google algoritme-updates, zodat we zo snel mogelijk kunnen inspelen op eventuele veranderingen? Dat dachten wij ook, en daarom hebben we een analyse ontwikkeld die marktbreed de verschuivingen in beeld brengt. Lees je mee?

Expertise SEO

Door Anique Schoot

Single post header image

Google rolt de ene na de andere update uit. De één wat groter dan de ander, en ook in merkbaarheid lopen de verschillende updates flink uiteen. In sommige gevallen geeft Google zelf een beschrijving van de aanpassingen die eraan komen, maar minstens zo vaak blijft het een mysterie aan welke knoppen er gedraaid wordt. Voor SEO is het daarom eigenlijk altijd reactief werken na het uitrollen van zo’n nieuwe update.

Altijd up-to-date en slimmer

‘Google wordt steeds slimmer’, hoor je wel eens in de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO). En dat slimmer worden gebeurt aan de hand van de frequente algoritme-updates. Met behulp van een complex algoritme op basis van honderden variabelen berekent de zoekmachine welke webpagina’s de meest relevante resultaten zijn voor een ingevoerde zoekopdracht.

De uitkomst van de getoonde zoekresultaten wordt telkens opnieuw getoetst aan de hand van inkomende gebruikersdata. Waren de resultaten inderdaad behulpzaam, of klikten bezoekers direct weer weg? Kregen de topresultaten inderdaad de meeste klikken, of scrolden gebruikers door op zoek naar een beter antwoord op hun zoekvraag?

Met de algoritme-updates – en met name met de substantiëlere Google Core Updates – vinden er wijzigingen in het algoritme plaats, met als streven om de zoekende gebruiker en de inhoud van de webpagina’s nóg beter te begrijpen.

De Core Update van september 2022

Een tijd geleden vond de Google Core Update van september 2022 plaats, die op 12 september begon met uitrollen en op 26 september voltooid was. Over de inhoud van de update bleef Google geheimzinnig: er werd alleen doorverwezen naar informatie over Core-updates in het algemeen. Nu deze update al meer dan een jaar oud is, is het tijd om zelf conclusies te trekken.

Om vast te stellen welke impact een Google algoritme-update heeft gehad, kunnen we kijken naar de verschuivingen die er teweeg zijn gebracht. Meetpunten: de dag vóór het begin van de nieuwe update en enkele dagen tot weken nadat de update volledig is uitgerold (dit kan soms weken duren).

Voor onze eigen analyse hebben we 47.187 zoekwoorden uit een breed scala aan thema’s en branches verzameld en van elke term de top 25 zoekresultaten opgehaald. We vergelijken deze data op 2 tijdstippen: 11 september en 20 oktober 2022, nadat de uitwerking van de update enige tijd heeft gehad om zichtbaar te worden.

Met deze analyse werpen we vanuit verschillende perspectieven een blik op de veranderingen van voor en na de Google Core Update. Zo kijken we naar:

  • De verschillen in de samenstelling van de top 10 van elk keyword. Zijn de URL’s die in de top 10 ranken voor en na de update hetzelfde, en indien ja, hebben de URL’s ook exact dezelfde positie behouden? Deze samenstelling van URL’s kunnen we voor elk van de zoekwoorden nauwkeurig bekijken;
  • De Share of Voices (SOV; een plot met de marktverdeling binnen de top 20) per thema/branche van voor en na de update, en de percentuele verschillen tussen deze SOV’s;
  • Op domeinniveau de verschillen voor en na de update: aan welke URL’s binnen het domein van een specifieke partij hangen de meeste zoekwoorden met veel verandering in hun top 10? En in welke zoekwoorden per URL zat dat verschil hem vooral?

Verschuivingen top 10 na de Google september-update

Een vergelijking van alle 47.187 zoekwoorden tussen tijdpunt 1 en 2 levert de volgende inzichten op:

  • Bij 55,43% van de zoektermen staan in zowel de eerste als tweede periode dezelfde URL’s in de top 10. Dit betekent dat er bij circa 45% van de keyword URL’s uit de top 10 zijn verdwenen en dat er dus nieuwkomers waren. In totaal is er 0,08% waarbij de volledige top 10 nieuw is.
  •  0,53% van de zoektermen heeft 10 URL’s die zowel de eerste als tweede periode dezelfde positie in de top 10 hebben. 2,33% van de zoektermen heeft 0 URL’s die dezelfde positie hebben. Het vaakst komt voor 18,82% dat 4 URL’s nog steeds dezelfde positie hebben.

De verdere verdeling van de overeenkomende URL’s en posities is als volgt:

Verwerken we de data in boxplots, dan zien we goed waar het zwaartepunt van de wijzigingen en overeenkomsten ligt.

Het is niet verrassend dat in de meeste gevallen de samenstelling van de top 10 gelijk is gebleven, en dat het percentage van de wisselende URL’s snel afloopt naarmate het een groter aantal URL’s betreft. Was het andersom geweest, dan had dit betekend de Google de zoekintentie of beste resultaten voor veel keywords had heroverwogen. Met andere woorden: dat de zoekmachine zijn werk vóór de update niet al te best deed.

In de tweede boxplot zien we dat het vaakst voorkomt dat er 3 tot 4 URL’s van positie zijn veranderd binnen de top 10. Ook hier een uitkomst die aansluit op de verwachting: onwaarschijnlijker is dat er helemaal geen wijzigingen nodig waren, of dat álle URL’s op een niet-optimale positie stonden.

Bovenstaande verhouding in verschuivingen is gemiddeld, maar de verhoudingen lopen per thema uiteen. Zo bleef de samenstelling en positie van URL’s voor de thema’s als koken, financieel, casino en letselschade redelijk gelijk, terwijl de boot- en behang-branche overall onderhevig waren aan de meeste veranderingen.

Verschuivingen in verschillende sectoren

De 47.187 zoektermen hebben we verdeeld over 29 thema’s, zodat we ook grofweg per branche het effect van de laatste Google Update kunnen meten. Via deze weg kunnen we inzoomen op de successen en verliezen van specifieke partijen die er relatief veel op voor- of achteruit zijn gegaan. Ter illustratie pakken we de kleding-sector erbij.

In een Share of Voice die de percentuele verschillen binnen de top 20 tussen de 2 tijdstippen bekijkt voor een greep uit de grotere modewebshops, zien we dat de meeste partijen een beetje rond het midden blijven hangen. Ze zijn iets beter of slechter zichtbaar geworden (verandering indexatiepercentage) en/of zijn er gemiddeld genomen enkele tienden van posities op voor- of achteruit gegaan (positieverandering binnen de top 20), maar de wijzigingen sinds de update zijn niet drastisch. In het algemeen is de kleding-branche erop vooruitgegaan: de gemiddelde positie is ongeveer even vaak licht gedaald als gestegen, en het indexatiepercentage is significant vaker gegroeid dan gedaald.

Wel zien we 2 grote uitschieters naar beide kanten. Aan de ene kant hebben we Only.com, die bijna 15% is gestegen in gemiddelde positie. Aan de andere kant van het spectrum hebben we Zalando.nl, die wel 30% is gedaald in gemiddelde positie, maar daartegenover wel met maar liefst 210% aan extra zoekwoorden in de top 20 wordt vertoond.

Verschuivingen per zoekwoord

De impact van de Google algoritme-updates kunnen we ook meten op zoekwoordbasis. Zoals we eerder zagen waren er in de meeste gevallen 3 à 4 URL-wisselingen binnen de top 10. Dit kunnen we voor de september-update dus als ‘normaal’ beschouwen. Interessanter is om in te zoomen op keywords waarbij er grote wisselingen in de top 10 plaatsvonden – bijvoorbeeld de 0,08% waarvan alle 10 de URL’s anders zijn dan vóór de update – om te bepalen hoe Google’s begrip na de update verbeterd of veranderd is.

Eén van deze zoekwoorden was ‘industriele eetstoel’. De positieverdeling in de top 10 zag er op 11 september (links) en 20 oktober (rechts) zo uit:

 

URL’s eerste meting positie URL aanwezig tweede meting URL’s tweede meting positie
maxwonen.nl/tafels/eettafels/industriele-eettafel 1 dimehouse.nl/stoelen/industriele-eetkamerstoelen 1
dimehouse.nl/tafels/eettafel-industrieel 2 bol.com/nl/nl/l/industriele-eetkamerstoelen/25160/34301 2
industrieelwonen.nl/tafels/eettafels 3 debommelmeubelen.nl/meubelen/stoelen/eetkamerstoelen/industriele-eetkamerstoelen 3
robuustetafels.nl/tafels/industriele-tafels 4 maxwonen.nl/stoelen/eetkamerstoelen/industriele-eetkamerstoelen 4
bol.com/nl/nl/l/industriele-eettafels/25165/34301 5 robuustetafels.nl/leren-eetkamerstoelen/industrieel 5
profijtmeubel.nl/eettafel-industrieel 6 gigameubel.nl/industriele-meubels/industriele-stoelen 6
gigameubel.nl/industriele-meubels/industriele-tafels 7 profijtmeubel.nl/eetkamerstoelen-industrieel 7
houtmijn.nl/industriele-meubels/eettafels 8 beslist.nl/products/meubilair/meubilair_389370_389409/c/stijl_test~8064049 8
eijerkamp.nl/eetkamer/eettafels/industrieel 9 sohome.nl/zitmeubelen/eetkamerstoelen/industrieel.html 9
tafels99.nl/eiken-tafels/industriele-tafel 10 countrylifestyle.nl/zitmeubelen/eetkamerstoelen/eetstoel-industrieel 10

 

Opvallend is dat de volledige top 10 voordat de update werd uitgerold bestond uit irrelevante zoekresultaten voor de logische zoekintentie achter dit zoekwoord, namelijk: eetkamerstoelen in industriële stijl. In plaats daarvan vertoonde de zoekmachine uitsluitend pagina’s met industriële eettafels. We kunnen concluderen dat Google nog niet begreep dat een ‘eetstoel’ een zitmeubel is.

Na de update van september is het beeld compleet anders. De volledige top 10 bestaat nu uit URL’s die betrekking hebben op industriële eet(kamer)stoelen. Het algoritme heeft geleerd dat eettafels en eetstoelen nauw gerelateerd zijn (en dus hoogstwaarschijnlijk ook vaak samen in 1 adem genoemd worden op dezelfde pagina), maar niet hetzelfde.

Altijd up-to-date voor jouw eigen branche?

De impact van een Google Update geldt niet alleen voor de Core Update van september, maar kunnen én gaan wij meetbaar maken voor elke grote algoritme-update. Zo heb jij in een oogopslag de belangrijkste veranderingen en kun je hier zo nodig direct op inspelen met je SEO-strategie. Blijf up-to-date en hou onze website in de gaten na de volgende Google Core Update! Komt jouw eigen sector niet aan bod in onze blog? Wij kunnen onze Google Update Effectmetingen en marktbrede analyses draaien voor elke online markt, dus neem gerust contact met ons op voor een analyse op maat.

Rank Monitor logo

Boek een Meeting