INTERNE CONCURRENTIE? ZO BEN JIJ ER VROEG BIJ

Elke website-eigenaar of online marketeer heeft er wel eens last van gehad: interne concurrentie binnen de organische zoekresultaten. Interne concurrentie weerhoudt je website ervan om het maximale potentieel te bereiken voor de zoekwoorden die getroffen zijn. Wat zijn de gevaren van interne concurrentie, in welke gevallen ontstaat dit fenomeen en waarom wil je het vroegtijdig oplossen? Aan de hand van onze data zoomen we in op zoekwoord-kannibalisatie.

Expertise SEO

Door Anique Schoot

Single post header image

De gebruikte data van onze eigen klanten is in dit artikel geanonimiseerd.

Wat is interne concurrentie?

Bij interne concurrentie strijden er 2 of meerdere URL’s van dezelfde website om een positie in de organische zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord. Dit conflict ontstaat wanneer het voor Google niet duidelijk is welke pagina binnen het domein het beste aansluit op de zoekopdracht.  

Grafiek 1 – Zo ziet een ‘gezond’ positieverloop zonder interne concurrentie eruit. 

Grafiek 2 – Zo ziet een positieverloop met interne concurrentie eruit. 

Wat is de oorzaak van interne concurrentie?

In een ideale situatie heeft een website voor elke relevante zoekintentie een duidelijk afgebakende pagina die dat onderwerp behandelt. Zoekwoorden die aan die zoekintentie hangen, ranken in dat geval allemaal op die pagina, en hoe beter de pagina geoptimaliseerd is, hoe hoger de posities zullen zijn.

In werkelijkheid ligt het vaak allemaal net iets genuanceerder. Relevante onderwerpen zijn niet zo makkelijk af te grenzen en hebben in meer of mindere mate overlap met elkaar. In andere gevallen bezit de website misschien nog geen goede pagina die geoptimaliseerd is voor een specifiek relevant thema. Of misschien begrijpt Google (bijvoorbeeld na een nieuwe algoritme-update) voor sommige keywords gewoon niet (meer) dat ze in feite synoniemen van elkaar zijn, of beschouwt de zoekmachine non-synonieme woorden juist wel als overlappend.

Wat de reden ook is, het komt vaak genoeg voor dat Google voor een bepaald zoekwoord niet één maar meerdere URL’s van hetzelfde domein vertoont, afwisselend of tegelijkertijd. Als er onderling verschillende pagina’s met elkaar vechten en er steeds een andere URL van de website rankt, spreken we van interne concurrentie. Dit kan voorkomen op elke website, hoe succesvol je ook bent.

Grafiek – Webgigant Bol.com heeft last van interne concurrentie voor zoekwoorden met een noemenswaardig zoekvolume van 90.500. Er ontbreekt een overkoepelende categoriepagina en omdat dhreflang-tag niet correct is ingesteld strijden er producten van het Belgische en Nederlandse domein onderling met elkaar.  

Grafiek 4 – Ook een grote speler als Coolblue.nl kampt met keyword-kannibalisatie. In dit voorbeeld zijn er verschillende categoriepagina’s die overlappen in zoekintentie. 

Het gevaar van zoekwoord-kannibalisatie

Waarom is interne concurrentie nu zo’n probleem? Je rankt toch immers voor jouw relevante zoekwoord? Dat klopt, maar in essentie betekent keyword-kannibalisatie dat Google je website niet naar behoren begrijpt óf dat je website niet voldoende geoptimaliseerd is voor de voor jou relevante thema’s. Dit gaat ten koste van je prestaties, en de impact op je verkeer én conversies kan daarbij groot zijn.

Grafiek 5 – Tot eind december wordt de categoriepagina vertoond en rankt de website rond de top 10. Vanaf het moment dat voor Google niet meer duidelijk is welke pagina het meest relevant is, zien we de posities omlaag schieten en grilliger worden. 

Van problemen naar kansen

Als je voor het thema wel al een passende pagina bezit, vertoont Google bij interne concurrentie af en aan andere pagina’s die niet goed aansluiten op de zoekintentie. Misschien rankt één van je blogs in plaats van de gewenste commerciële pagina, waardoor je veel relevant verkeer en potentiële conversies misloopt. Waarschijnlijk betekent dit dat je jouw gewenste pagina beter moet optimaliseren, of speelt er op de achtergrond een technisch probleem dat aangepakt moet worden.

Bovendien geeft Google de voorkeur aan websites waarbij er maar één pagina duidelijk aansluit op de zoekopdracht, wat zich doorvertaalt in gemiddeld lagere posities bij keyword-kannibalisatie. Wanneer de interne concurrentie wordt opgelost, zien we dit vaak ook direct terug in de omhoogschietende posities.

Grafiek 6 – Tot september ranken er met fluctuaties afwisselend 2 informatieve pagina’s. Zodra er een commerciële pagina wordt aangemaakt die aansluit op de zoekintentie, schieten de posities omhoog. 

In sommige gevallen biedt interne concurrentie de mogelijkheid om nieuwe kansen op te sporen. Als je ziet dat er verschillende net-niet-relevante pagina’s geïndexeerd worden voor een bepaald zoekwoord, kun je je afvragen of je überhaupt wel een passende pagina binnen je website hebt. Blijkt dit niet het geval, dan is dit een mooie gelegenheid om – mits interessant genoeg – deze nieuwe pagina aan te maken. 

Grafiek 7 – Een ander voorbeeld waarbij de interne concurrentie werd opgelost door een pagina aan te maken die volledig aansluit op de zoekintentie achter het keyword. 

Spot jij tijdig de knelpunten?

Linksom of rechtsom, interne concurrentie wil je oplossen. Voordat je dat kunt doen, moet het probleem wel eerst geïdentificeerd worden, en liefst zo vroeg mogelijk. Vaak begint het conflict sluimerend en merk je het pas als het eigenlijk te laat is: wanneer je verkeer al begint te dalen.

Zonder de juiste tooling kan het lastig zijn om zoekwoord-kannibalisatie tijdig te signaleren. De handigste manier voor het opsporen van dit probleem is om de historische zoekpositiedata erbij te pakken, in rauwe data of weergegeven in grafiek. Op deze manier kun je checken of er in de afgelopen periode meerdere URL’s zijn vertoond voor hetzelfde zoekwoord, en onderzoeken of het gaat om sitelinks (positief) of een conflict (negatief).

Hulp nodig bij het spotten van de interne concurrentie binnen jouw domein? Vraag bij Aspen Digital vrijblijvend een interne concurrentieanalyse aan. Wij bouwen sinds 2013 aan onze eigen database met de dagelijkse, historische positiedata van inmiddels meer dan 25 miljard SERP’s in elke branche. Deze verzameling aan big data leent zich perfect voor het vroegtijdig in kaart brengen van interne concurrentie, zodat we jou direct kunnen voorzien van alle verbeterpunten. 

Rank Monitor logo

Boek een Meeting