E-E-A-T: EEN COMPLETE GIDS
In dit kennisartikel leggen we de vier E-E-A-T pijlers anno 2025 uit. We geven specifieke voorbeelden en laten zien hoe jij de E-E-A-T van je website kan verbeteren. Lees snel verder!
Expertise SEO
Door Amy Hoogendoorn


Van E-A-T naar E-E-A-T
E-E-A-T of double-E-A-T zijn de vier pijlers in het algoritme die Google gebruikt om de meest relevante zoekresultaten en betrouwbare informatie te tonen aan gebruikers. E-A-T is al langere tijd een principe in de online marketing-wereld, Google voegde het in 2014 toe aan de Search Quality Guidelines. Afgelopen december heeft Google deze Guidelines herzien en zijn er flink wat veranderingen doorgevoerd.
De gids, die ingaat op hoe Google de kwaliteit van websites vaststelt, is uitgebreid met extra voorbeelden en relevante informatie om beter te ranken. Hier komt ook de nieuwe ‘E’ in E-A-T naar voren. Wij maken uit deze aanpassingen op dat de betrouwbaarheid en kwaliteit van content belangrijker blijft worden en veel invloed heeft op de posities in de SERP. Daarom leggen we het graag aan je uit, met voorbeelden en een checklist.

Wat houdt het principe in?
Google gebruikt het E-E-A-T principe om te beoordelen of een website gebruikers voorziet van relevante, kwalitatieve en betrouwbare content. Hiermee kan Google een zoekende gebruiker het juiste zoekresultaat tonen, om daarmee het doel van de gebruiker te voltooien. E-E-A-T staat voor:
- Expertise
- Experience
- Authoritativeness
- Trustworthiness
EEAT op een rijtje
Expertise
Expertise, of deskundigheid, houdt in dat de content is geschreven door een expert die veel kennis heeft over het contentonderwerp. Wanneer tekst is geschreven door een expert zorgt dit ervoor dat de content betrouwbaar overkomt. Denk aan een blogpagina over de laatste modetrends, geschreven door een werknemer van een kledingzaak of een modeontwerper.
Experience
Experience, of ervaring, is vrij vanzelfsprekend: de content is geschreven door een auteur die enige vorm van ervaring en affiniteit heeft met het product of dienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een restaurant-review die is geschreven door iemand die het restaurant ook daadwerkelijk heeft bezocht. Dit maakt de review extra betrouwbaar en daardoor relevanter voor een zoekende gebruiker.
Authoritativeness
Authoritativeness houdt in dat een website een autoriteit is binnen een vakgebied, wat ontstaat door het ontvangen van externe backlinks. Verwijzingen vanaf andere, relevante sites naar jouw pagina ziet Google als een belangrijk signaal dat jouw pagina waardevol is. Denk bijvoorbeeld aan een backlink vanaf een nieuwsbericht of relevante website, waarbij jouw blogpagina is gebruikt als bron om relevante informatie te delen.
Trustworthiness
Trustworthiness, of betrouwbaarheid, is het belangrijkste aspect van E-E-A-T. Experience, expertise en authoritativeness ondersteunen de betrouwbaarheid van een website. Als een website onbetrouwbaar is krijgt deze automatisch een lage E-E-A-T score en daardoor lagere posities in de zoekresultaten, ongeacht hoe deskundig, ervaren of autoritair deze is. Een betrouwbare website zal dus in combinatie met de overige drie pijlers het gewenste effect hebben op de rankings.

Het verschil tussen expertise en experience
De lijn tussen expertise en experience is vrij dun, aangezien iemand met kennis over een product of dienst hier vaak ook ervaring mee heeft. Toch is er een verschil. Expertise gaat in op objectieve kennis of vaardigheden, die toetsbaar en nauwkeurig zijn. Experience is vaak subjectief en gaat in op de meningen van mensen. Dit wordt vaak via een persoonlijk verhaal of ervaring gedeeld.
Is E-E-A-T een rankingfactor?
Bovenstaande pijlers zijn geen directe rankingfactor. Ze hebben echter wel indirect invloed op de prestaties van een website. Voldoe jij namelijk aan deze pijlers? Dan ziet Google jouw website als waardevol en zal je sneller vertoond worden in de zoekresultaten. Daarnaast is de kwaliteit van content natuurlijk al jaren belangrijk om goed te presteren in de SERP, en met het E-E-A-T principe kan kwalitatieve content nog beter beoordeeld worden.
Hoe beoordeelt Google deze pijlers?
Google beoordeelt de kwaliteit van een pagina (PQ-rating) op basis van de volgende schaal:
Hierbij wordt rekening gehouden met het doel van een website of pagina. Als een pagina misleidend is of schade kan aanrichten, wordt dit gezien als de laagst mogelijke PQ-kwalificatie. Google kijkt dus naar de manier waarop een pagina zijn doel bereikt om te bepalen of een pagina gebruikersvriendelijk is.
De belangrijkste factor die de grootste invloed heeft op de pagina kwaliteit is de ‘Main Content’. Google ziet dit als de content op de pagina die direct invloed heeft op het overbrengen van het doel van die specifieke pagina. Onder ‘Main Content’ verstaan we, naast tekst, ook afbeeldingen, video’s en audio (denk aan een podcast).
Door goede, duidelijke en originele content te schrijven waar moeite en tijd in gestoken is, kan je jouw expertise beter communiceren en zal Google je pagina dus een hogere beoordeling geven op bovenstaande schaal.
E-E-A-T en AI
Tegenwoordig heeft content een nieuwe hoofdrolspeler, met groot effect op het online contentlandschap: AI. ChatGPT en andere taalmodellen kunnen in recordtempo teksten uitrollen, en vandaag de dag zijn er weinig mensen die er géén gebruik van maken. AI-modellen zijn echter geen tekstschrijvers, maar generatieve voorspelmodellen. Wat dat betekent? Ze genereren hun teksten op basis van alle content die er al op het internet te vinden is, en de output is een voorspelling van wat jij als gebruiker waarschijnlijk wilt zien. Dit heeft enkele gevolgen:
- De content is nooit uniek, doordat deze zich baseert op alle content die ergens op het internet staat.
- De output mist echte ervaring en tastbare voorbeelden die expertise aantonen.
- Ook missen ze de menselijke nuance, bijvoorbeeld in overtuigingskracht, woordgrapjes, en andere dingen die een tekst aantrekkelijk maken.
- De teksten blijven bovendien vaak oppervlakkig en missen échte diepgang.
Logischerwijs heeft dit gevolgen voor de unieke waarde en behulpzaamheid van een tekst voor een gebruiker, wat een belangrijke factor voor Google is om te bepalen of een pagina hoog in de zoekresultaten zal komen te staan, of niet. Google zelf schrijft uitgebreid over het gebruik van AI in content, en zegt hierbij het volgende: ‘When it comes to automatically generated content, our guidance has been consistent for years. Using automation—including AI—to generate content with the primary purpose of manipulating ranking in search results is a violation of our spam policies‘ (bron).
Betekent dit dat AI helemaal nutteloos is als het gaat om voldoen aan het E-E-A-T principe? Zeker niet.
Wat zegt Google?
Sterker nog, AI kan absoluut bijdragen aan de creatie van hoogwaardige content, mits deze op de juiste manier gebruikt wordt. In datzelfde artikel, zegt Google namelijk ook: ‘Appropriate use of AI or automation is not against our guidelines. (…) Our focus on the quality of content, rather than how content is produced, is a useful guide that has helped us deliver reliable, high quality results to users for years.’ (bron). Kortom: Google bestraft het gebruik van AI niet. Sterker nog, het moedigt aan om hoge kwaliteit content te creëren, ongeacht welke tools daarvoor gebruikt worden. Zolang er aan het E-E-A-T principe voldaan wordt, maakt het dus niet uit of er AI gebruikt is of niet. Wil je graag aan het E-E-A-T principe voldoen en gebruik je AI? Houd dan rekening met de volgende punten:
- Controleer altijd de informatie die AI geeft, bijvoorbeeld door bronnen te vragen. Gebruik eventueel een bronvermelding op de website zelf.
- Vul de content altijd zelf aan, bijvoorbeeld met je eigen ervaring en elementen als tabellen en afbeeldingen.
- Maak de content concreet: AI heeft de neiging oppervlakkig te zijn, vul dit aan met concrete voorbeelden en uitleg.
- Goede prompts: experimenteer met prompts en gebruik duidelijk instructies om zo veel mogelijk uit AI te halen.
Hoe kan je voldoen aan de E-E-A-T richtlijnen?
Er zijn verschillende zaken of elementen die jij kan toevoegen om jouw content te optimaliseren voor deze principes. Hieronder enkele mogelijkheden!
'Over ons'-pagina
Bij het beoordelen van de paginakwaliteit neemt Google ook mee wat een website of de auteur van een artikel over zichzelf zegt. Dit kan worden gecommuniceerd met een ‘Over ons’-pagina. Om deze zo compleet mogelijk te maken, geeft Google aan dat de pagina moet ingaan op de geschiedenis van een bedrijf, wie de oprichters zijn en wat voor service en kwaliteit ze bieden. Hier kan uit worden opgemaakt of de auteur of eigenaar van een website een betrouwbare bron is.
De kwaliteit van content
De kwaliteit van content is belangrijk om het doel van een pagina over te brengen. Google kijkt hierbij naar de mate van inspanning, originaliteit, talent en nauwkeurigheid van content. Door actief tijd en moeite te steken in het schrijven van een tekst of het maken van een video of podcast, zal Google jouw content origineel en uniek vinden. De nauwkeurigheid is met name belangrijk voor informatieve pagina’s, waarbij het relevant is dat de inhoud feitelijk juist is.
Afbeeldingen, tabellen en opsommingen
Een goede manier om te laten zien dat er inspanning en originaliteit is gestoken in een blog is het gebruik van originele afbeeldingen, tabellen en opsommingen. Dit zorgt er ook voor dat een tekst beter leesbaar is, wat indirect invloed heeft op de gebruikersvriendelijkheid van een pagina. Ook kan je jouw kennis en expertise beter over laten komen. Bij het gebruik van afbeeldingen is het belangrijk dat dit originele afbeeldingen zijn.
Auteur- en bronvermelding
Het vermelden van de auteur van een artikel of blogpagina is een handige manier om expertise en betrouwbaarheid over te brengen. Op die manier maak je duidelijk aan een bezoeker wat het kennisniveau is van de auteur van een artikel. Ook bronvermeldingen bevestigen voor de zoekmachine dat de informatie in een blog of artikel onderzocht is en op feiten is gebaseerd. Dit draagt dus bij aan de betrouwbaarheid en versterkt jouw expertise.


Betrouwbaarheid communiceren als webshop
Als webshop is het erg belangrijk dat bezoekers jouw website te vertrouwen is. Volgens de Search Quality Guidelines kan je de volgende aspecten op je website verwerken, om op die manier betrouwbaarheid uit te stralen:
- Betrouwbare betaalmethoden: als gebruiker wil jij graag zeker weten dat je veilig een betaling kan doen bij een webshop. Zo denkt Google er ook over. Door jouw betaalmethoden duidelijk te communiceren op de website kom je betrouwbaarder over.
- Contactpagina en goed bereikbare klantenservice: met een contactpagina maak je het makkelijker voor gebruikers om contact op te nemen. Ook is het essentieel dat een webshop een goed bereikbare klantenservice heeft, zodat een gebruiker direct een vraag kan stellen.
- Informatie over verzending en retour sturen: ook deze informatie is relevant voor een gebruiker, en daarom belangrijk om te vermelden op de website.
- Reviews op bedrijf- en productniveau: reviews hebben invloed op de reputatie van een website. Reviews zijn gebaseerd op de ervaring die gebruikers hebben met een webshop en producten. Productreviews helpen andere gebruikers een geïnformeerde keuze te maken bij het doen van een aankoop. Ze geven daardoor een goed beeld van de betrouwbaarheid van een website.
Checklist voor E-E-A-T optimalisatie
Onderstaande checklist vat het E-E-A-T verhaal samen. Met deze checklist kan jij nalopen of er binnen jouw website nog kansen liggen om verder te optimaliseren, zodat jouw website E-E-A-T-waardig is.
Een duidelijke ‘over ons’-pagina met informatie over je bedrijf en de medewerkers.
Communiceer reviews, zowel op bedrijf- als op productniveau, duidelijk op je website.
Zorg ervoor dat bezoekers makkelijk contact op kunnen nemen. Communiceer ook duidelijk de informatie over verzending en retouren.
Communiceer de betaalmethoden die je als webshop hanteert duidelijk op de website.
Maak content origineel en nauwkeurig door er tijd en moeite in te steken, waarbij je talent naar voren komt.
Maak je content feitelijk betrouwbaar door bronvermeldingen te verwerken in de tekst.
Maak je expertise duidelijk door de auteur van de blog te benoemen met eventuele achtergrondinformatie.
Maak gebruik van originele afbeeldingen, tabellen en opsommingen om je content leesbaar te maken en om originaliteit uit te stralen.