Linkbuilding

Een van dé pijlers van SEO

We helpen je de top van de zoekresultaten te bereiken.

Betrouwbare backlinks

Betrouwbare externe links zijn een essentieel onderdeel van een goede linkbuildingstrategie. Google wil gebruikers de allerbeste zoekresultaten tonen, en baseert jouw positie in de zoekresultaten onder andere op je domeinautoriteit. Een hoge autoriteit verkregen door onnatuurlijke backlinks past niet in dit ideaalbeeld. Zorg daarom voor een natuurlijke mix aan backlinks afkomstig van betrouwbare platformen.

Relevante platformen

Een backlink communiceert ‘de informatie op deze pagina was waardevol genoeg om naartoe te verwijzen’. Dit is alleen logisch wanneer het platform waarop de link staat verwant is aan de website waarnaartoe gelinkt wordt. Om die reden zorg je er in een natuurlijk backlinkprofiel voor dat je externe links afkomstig zijn van uitsluitend relevante platformen.

Linkbuilding uitbesteden

Een sterk linkprofiel opbouwen is noodzakelijk voor een hoge positie in Google, maar kost veel tijd, moeite en kennis. Profiteren van alle baten, zonder de lasten? Je kunt je linkbuilding uitbesteden aan een gespecialiseerd online marketingbureau, zodat jij tijd overhoudt voor zaken waar jij als ondernemer energie uit haalt.

Kwalitatieve links

Backlinks van autoritaire platformen en websites.

Relevante platformen

Plaatsingsmogelijkheden in verschillende branches.

Het belang van autoriteit binnen SEO

Eén van de 3 pijlers van SEO is autoriteit: de waarde die aangeeft hoe betrouwbaar en belangrijk de zoekmachine jouw website acht. Op basis van relevante verwijzingen vanaf externe platformen naar jouw pagina’s, bepaalt Google hoe hoog jouw autoriteit is. Deze verzameling van externe publicaties bouw je op met behulp van linkbuilding, één van de belangrijkste onderdelen van je SEO-strategie. Hoe hangen linkbuilding en autoriteit precies samen, en hoe zet je externe optimalisatie zo slim mogelijk in? We nemen je mee in de wereld van linkbuilding, laten we beginnen bij de basis.

Externe links

Om te begrijpen hoe linkbuilding in elkaar steekt, moeten we eerst helder hebben wat een externe link precies is. Externe links worden ook wel backlinks genoemd, en zijn de hyperlinks die vanaf een andere website naar één van jouw eigen pagina’s verwijzen. Externe links plaats je niet zomaar, dat doe je alleen wanneer je de content van een ander domein zo relevant vindt dat je jouw bezoekers ernaar door wilt sturen. Om die reden zijn backlinks een belangrijk kwaliteitssignaal naar de zoekmachine toe: ze communiceren dat de informatie op de externe pagina betrouwbaar en waardevol genoeg is om naartoe te verwijzen.

In een ideale wereld vergaar je linkjes van buitenaf op een natuurlijke wijze, puur omdat andere websites de content op jouw pagina’s zo goed vinden. In de echte wereld maken veel websites gebruik van een helpende hand: linkbuilding.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding, ook wel backlinking of externe optimalisatie genoemd, is het actief samenstellen van een georganiseerd netwerk van externe links die verwijzen naar jouw webpagina’s. Zo’n georganiseerd netwerk van backlinks noemen we een linkprofiel. Logischerwijs kost het opbouwen van een sterk en natuurlijk ogend linkprofiel tijd. Linkbuilden is dan ook geen shortcut naar SEO-succes, maar een project van de lange adem.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Omdat Google externe links als sterk signaal van kwaliteit en betrouwbaarheid beschouwt, is het belangrijk om je linkprofiel op orde te hebben. Je linkprofiel staat in direct verband met je autoriteit, en de autoriteit van je domein is nauw verwant aan je positie in de zoekresultaten. Google’s voornaamste doel is om gebruikers zo snel mogelijk het meest passende resultaat op hun zoekvraag te tonen, en dus hecht de zoekmachine veel waarde aan betrouwbaarheid en relevantie.

Ankerteksten & relevantie

(Hyper)links op het internet werken altijd met een ankertekst: het oplichtende of onderstreepte stukje tekst waaraan de verwijzende link zit ‘vastgeplakt’. Deze ankertekst, ook wel anchortekst of kortweg anchor genoemd, wordt door de zoekmachine-crawler gebruikt als indicatie van het onderwerp van de pagina waar naartoe gelinkt wordt. Plaats je een hyperlink van pagina A naar pagina B met ankertekst ‘damesschoenen’, dan begrijpt de zoekmachine dat pagina B hoogstwaarschijnlijk over damesschoenen gaat.

Op die manier zijn externe links een handige manier om extra relevantie mee te geven aan je webpagina’s. Als er anchorteksten worden gebruikt die zo goed mogelijk aansluiten bij het onderwerp van je pagina’s – en allerliefst anchors die bestaan uit relevante zoekwoorden met (hoog) zoekvolume – dan zal Google jouw pagina sneller als een goed resultaat voor de verwante zoektermen beschouwen.

Linkwaarde

Daarnaast zijn externe links ook belangrijk voor extra linkwaarde. Google kent elke webpagina automatisch een bepaalde waarde toe; een waarde die onder andere bepaald wordt door je SEO-autoriteit. De waarde van webpagina’s kan met behulp van linkjes onderling aan elkaar doorgegeven worden. Er gaat daarbij geen waarde van de webpagina zelf verloren, maar een deel van de linkwaarde ofwel ‘link juice’ sijpelt door middel van links wel door van pagina naar pagina.

Hoe meer externe linkjes een pagina heeft, des te meer linkwaarde komt er binnen en des te waardevoller de zoekmachine de betreffende pagina vindt.

Domeinautoriteit

De waarde die je opbouwt met behulp van externe optimalisatie is objectief meetbaar als domeinautoriteit. De domeinautoriteit wordt door verschillende SEO-tools op hun eigen wijze gemeten. In principe doen ze allemaal hetzelfde: ze scannen het internet, op zoek naar alle links die er te vinden zijn en de waarde die ze hebben, en verbinden daar vervolgens met een eigen formule een getal aan. Eén van de bekendste tools is Ahrefs, die de domeinautoriteit berekent als ‘DR’ (Domain Rating).

Je domain rating is een relatieve score van 1 tot 100 die domeinbreed iets zegt over de sterkte van je linkprofiel ten opzichte van andere websites. Een hoge domeinautoriteit hangt nauw samen met een hoge positie in de zoekresultaten, en je DR heeft dus directe invloed op je online vindbaarheid.

Een topscore van 100 is in de meeste gevallen niet haalbaar, tenzij je een internationale webgigant bent. Het is belangrijker dat je DR niet achterloopt op die van je directe concurrenten, en nog liever is jouw domeinautoriteit (iets) hoger dan die van hen.

Hoe werkt linkbuilding?

Een hoge autoriteit berust op een krachtig linkprofiel, en zo’n profiel ontstaat niet uit het niets. Er zijn verschillende manieren om externe links te vergaren. Je kunt natuurlijkerwijs externe links ‘verdienen’ door unieke content aan te bieden, die vervolgens vrijwillig door je publiek gedeeld wordt op hun eigen domein. Daarnaast zijn er ook tal van opties voor ruilhandel met andere websites of het kopen van externe links.

Er zijn veel platformen die tegen betaling een vermelding of publicatie online willen zetten met daarin een door jou gewenste ankertekst naar de door jou gewenste pagina. Het is daarbij belangrijk dat je over een groot netwerk van verschillende publicatieplatformen beschikt, omdat voldoende spreiding essentieel is voor je linkbuilding-strategie. Telkens opnieuw vanaf hetzelfde platform naar je webpagina’s linken heeft weinig zin; dit geeft Google geen nieuwe signalen van betrouwbaarheid en kwaliteit en komt bovendien niet natuurlijk over.

SEO-linkbuilding anno nu

Hoewel ook de pijlers content en techniek een grote invloed hebben op je online vindbaarheid, is linkbuilding vandaag de dag nog steeds een onmisbaar onderdeel van elke SEO-strategie. Ook is er steeds meer inzicht in de manier waarop externe optimalisatie het meest effectief kan worden ingezet.

In de loop der jaren is dit sterk veranderd. Voorheen was het prima mogelijk om met vele onnatuurlijke linkjes afkomstig van kwalitatief laagwaardige platformen goed te scoren in de zoekmachine. Omdat het niet uitmaakte vanaf wat voor website het linkje kwam, schoten kunstmatige, ondermaatse platformen die puur vanuit SEO-oogpunt werden aangemaakt als paddenstoelen uit de grond.

Dit soort websites staan haaks op Google’s missie om zijn gebruikers van relevante, goede informatie te voorzien. Om die reden heeft de zoekmachine sindsdien meerdere updates uitgerold om deze manier van linkmanipulatie af te straffen, in het ergste geval met een Google penalty die je rankings negatief beïnvloedt. Inmiddels zijn ‘spammy’ backlinks dus nog maar weinig effectief. In plaats daarvan hecht de zoekmachine, en wij dus ook, veel waarde aan een natuurlijk backlinkprofiel, met daarin een goede mix van verschillende soorten platformen en anchorteksten.

Het belang van een goede linkbuilding-strategie

Niet elk linkje is even waardevol, en sommige externe links kunnen zelfs de autoriteit van je website negatief beïnvloeden. Het lukraak plaatsen van links kan je autoriteit namelijk schaden, omdat er interne concurrentie kan optreden of omdat de links wellicht niet relevant zijn voor jouw website. Bij het opzetten van een backlinkprofiel wordt er daarom doorgaans gebruikgemaakt van een goed doordachte linkbuilding-strategie.

De sterkte van je domeinautoriteit hangt samen met het aantal verschillende verwijzende domeinen en het aantal verschillende verwijzende pagina’s dat jouw domein ontvangt, maar er spelen meer factoren mee.

De kwaliteit van een externe link is namelijk ook van invloed. Hoe meer externe links er op een pagina staan, hoe lager is de linkwaarde die per linkje wordt doorgegeven. Ook zijn linkjes die afkomstig zijn van websites met een lage DR minder waardevol dan links die je krijgt van domeinen met een hoge domain rating. Je kunt 10 linkjes ontvangen van platformen met een lage DR, maar deze kunnen alsnog niet opboksen tegen slechts 1 linkje vanaf een domein met een hoge domeinautoriteit. Daarnaast kijkt Google naar de relevantie van de links: hoe logisch is het dat een bepaald domein naar jouw pagina linkt; zijn de onderwerpen daadwerkelijk verwant?

In de praktijk betekent dit dat een backlink op een willekeurige startpagina minder effectief is dan een externe link in een speciaal geschreven, hoogwaardig artikel op een gerelateerd platform. Een sterk linkprofiel bevat een goede mix van verschillende typen links met diverse anchors naar uiteenlopende pagina’s in een bepaalde verhouding. Hoe zo’n optimale linkstrategie eruitziet, verschilt van website tot website.

Do’s & don’ts van externe optimalisatie

Hoewel elke website en linkbuilding-strategie anders is, zijn er wel een aantal ‘best and worst practices’ te formuleren als het om SEO-linkbuilding gaat. Een goed linkprofiel:

  • Bevat een natuurlijke mix van verschillende soorten en kwaliteiten links
  • Bevat links van relevante platformen
  • Bevat zoveel mogelijk links vanaf unieke, nieuwe domeinen
  • Zorgt voor een stabiele frequentie aan externe links, om een constante stroom aan signalen te verkrijgen
  • Heeft een natuurlijke variatie in relevante anchorteksten
  • Vermijdt zinloze anchorteksten als ‘klik hier’ of ‘deze website’
  • Vermijdt backlinks van ‘spammy’ domeinen

Wil je meer lezen en leren over linkbuilding en autoriteit? Bekijk dan eens de blog op onze website, waar we uiteenlopende stukken over dit onderwerp behandelen!

Linkbuilding uitbesteden bij een gespecialiseerd bureau

De autoriteit – en dus de vindbaarheid – van jouw website valt of staat met een passende linkbuilding-strategie, maar linkbuilding is een langdurig en intensief proces. Je moet met veel verschillende aspecten rekening houden, en hebt bovendien toegang tot een breed publicatienetwerk nodig voor een frequente toevoer van nieuwe backlinks. Als je deze kennis, tijd en mogelijkheden niet hebt, dan kan linkbuilden uitbesteden bij een bureau dé uitkomst bieden.

Aspen Digital heeft al 17 jaar ervaring als expert op het gebied van SEO en autoriteit. Sinds 2013 bouwen wij al aan ons enorme publicatienetwerk, Aspen Media, dat inmiddels uit meer dan 300.000 backlink-mogelijkheden bestaat. Onze SEO-specialisten weten precies hoe ze linkbuilding slim en efficiënt inzetten, om jouw website aan de top te krijgen. Interesse in linkbuilding uitbesteden? Neem gerust contact met ons op, we vertellen je graag meer over hoe wij jou kunnen helpen!

Ons aanbod voor jou

Wij helpen je graag bij jouw vraagstukken over linkbuilding. Ben je benieuwd hoe wij je met ons publicatienetwerk en onze specialistische kennis kunnen helpen? Neem dan contact met ons op via onderstaande knop.

  • Grootste publicatienetwerk van de Benelux
  • 300.000+ linkbuilding-opties
  • Unieke in-house R-CAT Technology
  • 17 jaar aan expertise

Benieuwd waar de kansen voor jouw website liggen? Vraag vrijblijvend een gesprek aan!