Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van inkomende links van andere websites naar jouw website of pagina met als doel de zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten. Deze inkomende links (ook wel backlinks genoemd) functioneren als een signaal voor zoekmachines als Google en Bing.

Deze signalen zorgen ervoor dat jouw website relevanter wordt gevonden door de algoritmes van de zoekmachines. De links hebben een bepaalde waarde in de vorm van autoriteit en relevantie. Hoe sterker deze signalen, hoe relevanter jouw website of pagina wordt gevonden.

Relevantie creëren met linkbuilding

Bij linkbuilding is het van belang om rekening te houden met relevantie en autoriteit van de website waarop je een link wilt plaatsen. Een linkplaatsing heeft pas meerwaarde voor de zoekmachine als deze gerelateerd is aan het thema op jouw website. Een irrelevante link kan weinig tot geen of zelfs een negatief effect hebben.

Bij het opbouwen van een backlinkprofiel wil je je voornamelijk op publishers en plaatsingen die goed aansluiten op jouw website, producten en doelgroep.

 In bovenstaande grafiek zie je de effecten van linkbuilding op de posities in Google van een klant. De verticalen zijn hierin linkplaatsingen en geven aan om hoeveel plaatsingen het gaat.

Linkbuilding voor SEO

Linkbuilding kan op verschillende manieren bijdragen aan jouw SEO-prestaties. Hieronder enkele voorbeelden van de directe en indirecte invloed op jouw prestaties in de zoekresultaten.

Autoriteit binnen branche vergroten: Door een link te (laten) plaatsen met passende anchorteksten en op een relevante publicatie of pagina creëer je autoriteit voor jouw pagina binnen jouw branche.

Vindbaarheid voor crawlers verbeteren: De zoekmachines crawlen het internet op zoek naar nieuwe pagina's om te zien, te lezen en te indexeren. Hoe vaker ze een van jouw website tegenkomen, hoe groter de kans dat een zoekmachine meer van jouw website opneemt en bijwerkt in de index.

Zichtbaarheid voor gebruikers creëren: Een indirect effect van linkbuilding op jouw SEO-resultaten is het creëren van zichtbaarheid voor jouw merk. Dit zal niet direct invloed hebben op jouw posities, maar wel in hoe vaak en op welke wijze er gezocht wordt naar jouw merk of website.

Linkbuilding bij Aspen Digital

Onze ervaren specialisten kunnen je volledig ontzorgen op het gebied van linkbuilding. Dat houdt in dat we ons bezig houden met de strategie, planning, uitvoering en rapportage van de behaalde resultaten.

Dit doen we met onze eigen gespecialiseerde tooling, waarin we bijhouden hoe jouw website presteert in de zoekresultaten en of de gestelde doelen worden bereikt.

We houden je volledig op de hoogte van de effecten en sturen bij waar nodig. Daarnaast voorzien we je van dagelijkse inzichten met onze tooling en krijg je elke maand een rapportage met linkeffectmetingen en positiedata.

Het is dus van belang dat er vooraf goed wordt onderzocht welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw webpagina’s. Dit wordt gedaan in de vorm van een zoekwoordenonderzoek.

Hierbij is het belangrijk dat deze links een follow-tag meekrijgen. Wanneer er een nofollow-link wordt geplaatst van de ene naar de andere website, zal deze geen waarde met zich meebrengen en dus geen autoriteit van jouw website helpen opbouwen.

Organische verkregen links

Dit zijn links die op de meest organische manier worden verkregen doordat andere websitehouders of schrijvers oprecht interesse tonen in jouw content en het op hun website delen.

Artikelpublicaties

Een geschreven artikel over een specifiek onderwerp die relevant is voor jouw website of webpagina. Deze worden vaak geplaatst in de vorm van sponsored content.

SEO-blogs

SEO-blogs zijn van mindere kwaliteit dan de artikelpublicaties. Deze zijn bedoelt om de zoekmachine context te geven aan zoektermen waarvan de zoekintentie nog niet helemaal duidelijk is.

Statische links

Statische links staan beter bekend als startpaginalinks. Dit soort links worden ingezet om een basis te leggen van externe links op het internet.

PR (branding)

Je kan door middel van plaatsingen op relevante platformen werken aan jouw naamsbekendheid. Bijvoorbeeld door een artikel waarin je jouw merk of product etaleert.

Logo plaatsing (branding)

Je kan ervoor kiezen om het logo van jouw merk te laten plaatsen op websites van partners. Vaak worden deze geplaatst in een speciale carrousel bedoeld voor sponsoren.

Aan de slag met linkbuilding?

Wij hebben ondertussen al tientallen bedrijven, marketeers en ondernemers kunnen helpen met de optimalisatie van hun websites. Linkbuilding is onderdeel van onze complete SEO-strategie waarmee we klanten helpen het maximale uit hun website te halen.

Ga je liever niet een compleet SEO-traject aan, maar wil je alleen de focus hebben op linkbuilding? Dat kan! Ga dan met ons in gesprek over een linkbuilding project of traject.

Neem contact met ons op!

Linkbuilding als onderdeel van jouw complete SEO-strategie

Linkbuilding is een wezenlijk onderdeel van een volledig SEO-traject. Het kan het domein in het geheel (of pagina's specifiek de boost geven) die het nodig heeft om te kunnen presteren. Wij merken vaak dat marketeers linkbuilding vaak of volledig links laten liggen of er helemaal los in gaan.

Wij zien het als onderdeel van het geheel. Content kan beter presteren wanneer deze in een goed technisch jasje gestoken wordt (met technische SEO) en door middel van linkbuilding een zetje in de rug krijgt.

Vraag een quickscan aan!

Jij krijgt...

✓ Een printklaar rapport met allerlei waardevolle inzichten
✓ Uitleg over de impact van de bevindingen (content en techniek)
✓ Direct toepasbare verbeterpunten
✓ Een korte (video)call met toelichting

In ruil voor...

Om de quickscan zo relevant mogelijk te maken, hebben we wat informatie van je nodig. Vul het contactformulier in en vertel ons meer over jouw doelen, doelgroep of producten, dan nemen we het mee in onze scan!

Je mag ons extra informatie geven, waarmee we onze quickscan nog beter kunnen aansluiten op jouw huidige situatie (niet verplicht).