De rol van content binnen SEO

Het klinkt als een open deur: 'Content is datgene wat je vindbaar wilt maken door middel van SEO'. Content is voor SEO dus het middelpunt. Jij wilt de gebruikers an zoekmachines als Google en Bing bereiken. Hiervoor is het van cruciaal belang dat de content op jouw website goed past bij de zoekvraag van een gebruiker.

Schrijven om het schrijven?

Veel ondernemers, marketeers of bloggers schrijven zonder een specifiek doel in ogen. Schrijf je zonder doel, doelgroep of bepaalde focus, dan gaat jouw geschreven tekst waarschijnlijk weinig doen voor jouw organische vindbaarheid. Mocht de tekst toch tractie krijgen in de ranking, dan moet je hopen dat dit voor relevante keywords is. Schrijf je een SEO-tekst met een specifiek doel, dan zal je waarschijnlijk scoren.

Content Geen

Hoe begin je met optimaliseren?

Iedereen die werkt met een website zal weten dat het belangrijk is een beginpunt te kiezen. De belangrijkste vragen hierbij zijn:

  • Waar: met welke pagina begin ik?
  • Wanneer: wanneer heb ik hier tijd voor?
  • Hoe: welke hulpmiddelen kan ik inzetten?

De 'waarom vraag' is vaak al beantwoord: je wilt meer (relevante) gebruikers. Op deze pagina lees je verder op welke wijze wij je kunnen helpen om een startpunt in kaart te krijgen.

Waar begin je met content-optimalisatie?

Het optimalisatieproces kan op verschillende plekken starten. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om eerst alle bestaande content onder handen te nemen. Een andere optie is om eerst alle 'missende' content te schrijven. Voor onze klanten adviseren we meestal een mix hiervan, dat hangt af van de zoektermen, focus en de doelstellingen.

Waar begin je? Eigenschappen
Bestaande pagina's
  • Vaak al geïndexeerd door zoekmachines
  • Langzame invloed op resultaten
  • Op lange termijn bijsturen
  • Pagina's met historische relevantie
Nieuwe pagina's
  • Indexatie afhankelijk van zoekmachines
  • Snelle invloed op resultaten
  • Direct bijsturen
  • Kans op interne concurrentie

Geen tijd voor content-creatie?

Een van de grootste obstakels die marketeers en ondernemers hebben is het gebrek aan tijd. Eens in de zoveel tijd een blog of tekst schrijven lukt de meesten nog wel, maar langdurig en structureel SEO-content schrijven lijkt vaak lastig. Vaak is het content zonder doel, plan en strategie, dus is het niet vreemd dat de content niet uit de verf komt.

Wij helpen je graag!

Onze content specialisten staan te popelen om je te helpen. Met jarenlange ervaring op het gebied van SEO en copywriting kunnen zij over élk onderwerp uit de voeten. Geef ons een willekeurig onderwerp en zij zullen zicht er volledig in vastbijten. Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Neem contact met ons op!

 Neem contact met ons op

Tools voor SEO-content?

Vanuit het niets starten met het creëren van SEO-content is voor velen onmogelijk. Er zijn verschillende hulpmiddelen die jou kunnen helpen bij het creatieproces. Hieronder vind je wat 'algemene hulpmiddelen' en er zijn specifieke tools die wij adviseren.

Onderzoeksfase

Er zijn online wel honderden tools die je kan gebruiken om SEO-onderwerpen te vinden waarover jij een blog of pagina kan schrijven. Tools als de zoekwoordplanner van Google, maar ook Ahrefs, Moz en Semrush kan je gebruiken om zoekwoorden te vinden waarvoor je nu al goed scoort, waarna je kan kijken naar laaghangend fruit, aanverwante zoekwoorden of directe synoniemen.

Creatiefase

Bij het creëren van SEO-content zijn er verschillende tools die je kunnen helpen. Tegenwoordig zijn er veel tools, ook gratis, die je kan inzetten, waaronder enkele A.I.-tools als ChatGPT. Wij gebruiken een combinatie van onze SEO-contentanalyse, informatie uit Search Console en input uit verschillende A.I.-tools. Uiteraard altijd gemodereerd door onze specialisten!

Publicatiefase

Zodra je jouw content hebt geschreven en deze verder hebt uitgedost met afbeeldingen, video's, correcte on-page SEO en andere media, dan wil je deze natuurlijk plaatsen. In de publicatiefase plaats je de content op je website, deel je deze via social media en check je in de weken erna hoe deze presteert door Search Console te controleren! We helpen je graag met de meest efficiënte strategie.

Onze SEO-contentanalyses

Direct weten waar er kansen liggen voor jouw website op het vlak van content? Met onze SEO content-analyses brengen we in kaart waar er kansen liggen om bestaande teksten te verbeteren. Ook gebruiken we de analyse als basis om nieuwe content vanaf het eerste moment te perfectioneren. Voor onze klanten heeft dit al voor duizenden nummer 1 posities in de zoekresultaten geleid. Ben jij de volgende die de toppositie pakt?

Meer over deze analyse

Vraag een quickscan aan

Benieuwd waar er kansen voor jouw website liggen op gebied van content? Vraag via onderstaand formulier een audit aan en ontdek of er in de inhoud van je pagina's iets verbeterd kan worden!

Jij krijgt...

✓ Een printklaar rapport met allerlei waardevolle inzichten
✓ Uitleg over de impact van de bevindingen (content en techniek)
✓ Direct toepasbare verbeterpunten
✓ Een korte (video)call met toelichting

In ruil voor...

Om de quickscan zo relevant mogelijk te maken, hebben we wat informatie van je nodig. Vul het contactformulier in en vertel ons meer over jouw doelen, doelgroep of producten, dan nemen we het mee in onze scan!

Je mag ons extra informatie geven, waarmee we onze quickscan nog beter kunnen aansluiten op jouw huidige situatie (niet verplicht).