In de wereld van Search Engine Optimization proberen we op allerlei manieren om klanten naar jouw website te leiden. Dit kunnen klanten zijn die nog nooit jouw website hebben bezocht, mensen die er wel eens op hebben gekeken en terugkerende bezoekers die in het verleden al eens iets hebben gekocht. Daarvoor moet jouw website eerst gevonden worden. De customer journey, ook wel de klantenreis, die begint bij het vinden van je website tot terugkerende klanten kunnen we opdelen in 4 fases. In de onlinemarketingwereld noemen we deze fases ook wel ‘see, think, do, care’. Bij het opzetten van een goede SEO-strategie kun je rekening houden met deze 4 stadiums van de klantenreis. In deze blog vertellen we je hoe, lees snel verder.

See

Het eerste stadium is de ‘see’-fase. Dit is de fase waarin we ervoor zorgen dat een bezoeker naar jouw website wordt geleid. Dit begint met online gezien worden. Hoe hoger jij in de zoekresultaten van Google staat wanneer er wordt gezocht met zoektermen die een hoog zoekvolume hebben, hoe hoger de kans is dat jij door je doelgroep gevonden en aangeklikt wordt.

Naast een hoge positie in de zoekresultaten van Google zijn er ook andere manieren waarop jouw site gevonden kan worden. Bijvoorbeeld doordat er in een blog van een andere website wordt gelinkt naar een van jouw webpagina’s. Er is ook de mogelijkheid om een advertentiecampagne te gebruiken om gezien te worden. Hierdoor kom je automatisch bovenaan in de (betaalde) zoekresultaten te staan wanneer er wordt gezocht met een zoekwoord dat relevant is voor een van jouw webpagina’s. Daarbij kan het ook zo zijn dat er een banner van jouw website op andere websites wordt geplaatst.

Think

De tweede fase van de customer journey is de ‘think’-fase. In deze oriënterende fase bekijkt een potentiële klant welk product of welke service hij aan zal schaffen en waar. De bezoeker in dit stadium van de juiste informatie voorzien, speelt een grote factor in diens beslissing om wel of geen aankoop te doen. De begeleidende tekst bij een product kan een bezoeker bijvoorbeeld doen overhalen om een product aan te schaffen.

Wat ook helpt is het vermelden van de unique selling points van een webshop. Bijvoorbeeld ‘vóór 23:00 uur besteld = morgen in huis’ is een USP die voor een klant een doorslaggevende factor kan zijn om iets bij jou te bestellen. Zelfs als hetzelfde product elders goedkoper is, kan de leveringstijd een grote rol spelen in deze fase van de customer journey.

Do

Uiteindelijk is de klant zover om een product of service op jouw website te bestellen. Stel: het gewenste product staat klaar in het winkelmandje, maar in het winkelmandje staat geen foto van het product. Voor de zekerheid checkt de klant op de website nog één keer goed of het inderdaad het juiste product is. Deze extra stap kan ervoor zorgen dat de klant het bestelproces afbreekt en niet meer terugkomt. Het is daarom van belang dat je winkelmandje zo overzichtelijk mogelijk is.

Er rest de klant slechts één obstakel en dat is het afrekenproces. Overbrug deze hindernis om de klant over de finishlijn te helpen door het aankoop proces zo gemakkelijk mogelijk te maken. Wanneer een klant door veel hoepels moet springen om de aankoop te kunnen bevestigen en te kunnen betalen, kan dat een afschrikkende werking hebben en bestaat de kans dat je deze klant niet gauw meer terugziet.

Care

De nazorg is een zeer belangrijke stap. Je wilt natuurlijk dat de klanten terugkomen, of dat de bezoekers zo’n aangename ervaring hebben beleefd op je website dat ze het zullen delen met hun vrienden of familie. Ook kan een klant ervoor zorgen dat er andere klanten binnengehaald worden zonder dat die elkaar kennen, bijvoorbeeld door ze de mogelijkheid te geven om een review achter te laten. Wanneer een klant tevreden is met een product en een positieve review achterlaat door middel van een sterrensysteem of zelfs geschreven commentaar kan dit ervoor zorgen dat andere potentiële klanten worden overgehaald om een product of service van jouw website af te nemen.

Conclusie

Zo zie je maar, in alle stappen van de customer journey komt SEO om de hoek kijken. Nog niet helemaal overtuigd? Neem gerust contact met ons op. Onze specialisten laten je graag zien hoe ze jouw website van het begin tot het eind van de klantenreis optimaliseren op het gebied van SEO.