07-04-2023

Tijdperk ten Einde: Google Universal Analytics stopt dit jaar nog

Vanaf 1 juli 2023 stopt Google Universal Analytics met de verwerking van data na een periode van tien jaar. De vervanger die klaarstaat is Google Analytics 4 (GA4). In deze blog leggen we uit waarom er de switch gemaakt wordt naar GA4, wat er verandert en hoe wij hierin kunnen ondersteunen.

bart
Bart Hilferink - Team Lead SEA
aspen blog ua naar ga4

Wat is Google Analytics 4?

GA4 is de laatste en nieuwste versie van Google Analytics die ter vervanging van Universal Analytics (UA) is ontwikkeld. Het grootste verschil tussen GA4 en UA is de manier waarop data gemeten en gerapporteerd wordt, maar hierover later meer. Maar waarom wordt er eigenlijk afscheid genomen van UA? De voornaamste reden is vanwege de huidige privacywetgeving: er mogen simpelweg geen persoonsgegevens meer via Google Analytics verwerkt en doorgestuurd worden. Als oplossing maakt GA4 gebruik van cookieloze metingen en gedrags- en conversiemodellering.

Wat verandert er precies?

Zoals eerder beschreven is het grootste verschil tussen GA4 en Universal Analytics de manier waarop data gemeten wordt. Waar UA volledig gebaseerd was op sessies is GA4 ingericht op events. Naast deze nieuwe manier van data meten verandert er visueel ook het één en ander. De interface ziet er heel anders uit en is uitgebreid met nieuwe features. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van kaarten in plaats van tabellen. Daarnaast zijn de belangrijkste verschillen:

  • Nieuwe rapporten voor meer inzichten

Het aantal rapporten is flink verminderd: van 150 naar 30. Google zelf geeft aan dat dit wel de beste en meest relevante rapporten zijn die zijn overgebleven. Middels deze rapporten kan je het beste inzicht krijgen in de digitale customer journey. De rapporten die nog vanuit UA zijn overgebleven zijn demografie, technologie, acquisitie & inkomsten. Nieuw zijn betrokkenheid en behoud.

  • Nieuwe statistiek: sessies met betrokkenheid

GA4 maakt gebruik van een nieuw soort statistiek: het betrokkenheidspercentage. Deze statistiek laat zien welk gedeelte van de bezoekers betrokken zijn. In dit geval is een gebruiker betrokken wanneer hij of zij voor minimaal tien seconden de website bezoekt, er een conversie of andere gebeurtenis plaatsvindt of als er twee of meer pagina’s bezocht worden. Goed om te weten is dat deze tien seconden ook aangepast kunnen worden naar bijvoorbeeld 30 of 60 seconden. Iemand is immers al snel tien seconden op een pagina zonder verder heel betrokken te zijn.

  • Van pageviews en sessies naar een event-gedreven datamodel

Het grootste verschil tussen UA en GA4 is de manier van meten. GA4 maakt gebruik van een event-gedreven datamodel. Door deze aanpassing ligt de nadruk veel meer op losse interacties en veel minder op sessies en paginaweergaven. Het event-gedreven datamodel meet een serie van events, zoals scrolldiepte, video views of een klik op een link. De belangrijkste drijfveer voor deze aanpassing is onder andere het feit dat steeds meer gebruikers gebruik maken van video’s, apps en onepagers. Hierdoor zijn sessies niet langer de meest relevante parameter om te blijven meten.

De verandering van UA naar GA4 heeft ook daadwerkelijk enkele voordelen, zoals:

  • Een property – met GA4 wordt het mogelijk om alle gegevens van websites en apps in één property te laten verwerken. Ook worden gebruikers gevolgd op verschillende apparaten, die allemaal terug te vinden zijn in klantenrapportages.
  • Machine learning – Door gebruik te maken van machine learning maakt GA4 het mogelijk om voorspellingen te doen en onberekende cookiedata in te vullen. Aangezien cookiedata steeds vaker geblokkeerd wordt, is dit zeer handig.
  • Anonimiteit – binnen GA4 worden IP-adressen altijd anoniem gemaakt, waardoor het aan de laatste privacyregelgeving voldoet.
  • Gebeurtenissen – binnen UA moesten gebeurtenissen als de scrolldiepte, video views en downloads handmatig geconfigureerd worden, maar binnen GA4 worden deze automatisch inzichtelijk meegenomen.
  • Meer gebeurtenissen meten – in UA kon je maximaal 20 verschillende soorten conversies meten. In GA4 is het mogelijk om tot 30 verschillende conversies te meten. Binnen GA4 kun je dus meer gebeurtenissen meten.

Hoe kunnen wij, Aspen Digital, van betekenis zijn?

Het overgaan van UA naar GA4 is noodzakelijk en wij kunnen je hier op korte termijn mee helpen. Wij raden ook aan om de migratie van UA naar GA4 zo snel mogelijk af te ronden, zodat er alvast met dataverzameling in GA4 begonnen kan worden. Bij Aspen Digital zijn we gespecialiseerd in het gebruiken van Google Analytics, maar we weten ook uitstekend hoe we GA4 zo goed mogelijk kunnen inrichten zodat alle relevante data verzameld blijft, ook in de toekomst. Wij kunnen samen met jou bekijken welke data het meest relevant is voor jou en hoe we deze het beste kunnen meten en verwerken. De basis waar wij sowieso in kunnen ondersteunen qua opzet is:

  • Het aanmaken van een GA4 property;
  • De implementatie van gebeurtenissen en conversies via een eigen CMS of via Google Tag Manager;
  • Het uitsluiten van IP-adressen om intern verkeer uit de data te vissen;
  • Google-producten koppelen aan de GA4-property;
  • Standaard wordt data voor twee maanden bewaard, maar wij kunnen dit wijzigen naar 14 maanden;
  • AVG-instellingen instellen naar privacyregelgeving van bedrijf;
  • Naast de standaard gebeurtenissen voegen wij alle extra gebeurtenissen die gewenst zijn om gemeten te worden toe aan de property;
  • Als laatste stap zullen wij tests uitvoeren om zeker te zijn dat alles correct doorgemeten wordt.

Ondersteuning nodig bij het overgaan naar GA4?

Ben je na het lezen van deze blog overtuigd om ook gelijk de switch van UA naar GA4 te maken en wil jij optimaal gebruik blijven maken van Google Analytics? Wij kunnen ondersteunen en begeleiden bij de overgang naar GA4. Neem nu vrijblijvend contact op met één van onze specialisten om de verschillende opties te bespreken.