responsive zoekadvertenties

Recentelijk kwam het bericht naar buiten dat Google Ads volgend jaar gaat stoppen met het ondersteunen van uitgebreide tekstextensies, ook bekend als ETA’s (expanded tekst ads). Vanaf dat moment kun je alleen nog responsieve zoekadvertenties (of RSA’s, responsive search ads) aanmaken voor niet-dynamische advertentiegroepen. Dit is een nieuwe stap in de steeds verder groeiende automatisering van Google Ads.

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

Responsieve zoekadvertenties, die al een aantal jaar geleden geïntroduceerd werden, zien er voor de gebruikers hetzelfde uit als de bekende ETA’s. Er is plek voor drie koppen en twee beschrijvingen en ze kunnen gecombineerd worden met advertentie-extensies. Het grote verschil met ETA’s is dat RSA’s gebruik maken van het algoritme van Google Ads.

Bij het maken van een RSA kun je tot vijftien koppen en vier beschrijvingen meegeven. Google Ads kan met al deze teksten verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen maken. Het algoritme kan leren welke combinaties goed werken en welke teksten relevant zijn voor specifieke zoekopdrachten. Op die manier kunnen RSA’s de prestaties van je campagnes verbeteren.

Controle is er nog wel

Ondanks dat Ads bepaalt welke teksten vertoond worden, betekent dat niet dat je niets kunt doen om te bepalen hoe de advertentie eruit komt te zien. Hoewel je responsieve zoekadvertenties geautomatiseerd kunt aanmaken, is het gebruikelijk om zelf de teksten mee te geven die je in de advertentie wilt hebben. De inhoud bepaal je op die manier zelf.

Daarnaast kun je ook bepaalde teksten vastpinnen. Als je bijvoorbeeld zeker wilt weten dat het zoekwoord in een kop voorkomt en de advertentie niet alleen bestaat uit USP’s die je meegeeft, kan je een kop met het zoekwoord vastpinnen. Als je deze vastpint op de eerste positie, is de eerste kop altijd die kop met het zoekwoord. Heb je meerdere koppen met het zoekwoord? Dan kun je ook meerdere koppen op dezelfde positie vastpinnen. Google Ads kiest dan één van deze koppen voor die positie. Dit kan op dezelfde manier gedaan worden met beschrijvingen.

Tips voor responsieve zoekadvertenties

Bij het maken van responsieve zoekadvertenties is het goed om met een aantal zaken rekening te houden:

  • Gebruik zo veel mogelijk koppen en beschrijvingen. Als er meer opties zijn, kan Google ook meer combinaties testen. Als je bijvoorbeeld maar vier koppen meegeeft, is er voor Ads niet veel ruimte om te optimaliseren;
  • Gebruik koppen met een verschillende insteek. Een mix van koppen met het zoekwoord, koppen met USP’s en koppen met een call-to-action geeft Ads verschillende soorten koppen om uit te kiezen;
  • Pin niet te veel teksten vast. Het idee van een responsieve zoekadvertentie is immers dat Google Ads verschillende combinaties kan testen. Als veel teksten vastgepind zijn, wordt het aantal mogelijke combinaties om te testen verminderd;
  • Hou er rekening mee dat alleen de eerste en tweede kop en de eerste beschrijving zeker vertoond worden. Voor de derde kop en tweede beschrijving is dit niet gegarandeerd. Als je dus een tekst hebt die je in elke advertentie wilt laten terugkomen, moet je die dus vastpinnen in de eerste of tweede kop of de eerste beschrijving;
  • Zelfs zolang er nog ETA’s zijn wordt aanbevolen om in elk geval ook één RSA per advertentiegroep te laten draaien.

ETA’s worden nog ondersteund t/m 29 juni 2022. Daarna kun je geen nieuwe ETA’s meer aanmaken of bestaande ETA’s aanpassen. Ze blijven dan nog wel draaien en je kan ze nog wel onderbreken, activeren en verwijderen, maar als je nieuwe teksten wilt gebruiken, is de RSA nog de enige optie. Aangezien de RSA’s de prestaties van advertenties moeten verbeteren, is dit overigens geen slechte verandering, zeker ook omdat je nog steeds een mate van controle hebt. Gebruik daarom bovenstaande tips om nu alvast je advertenties te verbeteren en je zult er in de toekomst profijt van hebben.