12-12-2023

SEO in 2023: Year-in-Review

2024: Loading

Het nieuwe jaar gaat alweer bijna van start, maar voordat we vooruitblikken kijken we eerst even terug. Wat is er op SEO-vlak gebeurd in 2023? We nemen je mee in de hoogte- en dieptepunten.

rick vierkant aspen
Rick de Bie - SEO-specialist
blog year in review

Januari, februari en maart

A.I. maakt een vliegende start

De start van 2023 stond in het SEO-landschap grotendeels in het teken van ChatGPT en alle variaties hierop. In januari ontvlamde dit fenomeen tot een waar hellevuur. De sociale media stonden vol met berichten die verkondigden dat SEO- en contentspecialisten hun baan gingen verliezen. Zelfs op verjaardagen werd erover gesproken. In de realiteit gingen die ontwikkelingen helemaal niet zo snel. Tuurlijk, een paar freelancers hadden de tijd om er een hele gids of cursus over te maken en hadden daar in korte tijd veel succes mee.

Vandaag de dag is deze tool precies dat: een tool. Een hulpmiddel dat gebruikt wordt door 'echte' mensen om hun werk te versnellen, te versimpelen of simpelweg leuker te maken. Waarom is de explosieve groei van A.I. binnen SEO een halt toegeroepen? Allereerst zijn daar updates aan het algoritme van Google Search. Ten tweede is A.I.-gegenereerde content duidelijk te onderscheiden van teksten geschreven door professionele tekstschrijvers. Het draagvlak voor volledige A.I.-inhoud is dan ook laag, want alles wat er gegenereerd wordt, zal altijd nog gecheckt en geredigeerd moeten worden.

Hoe hot was A.I. in februari? Bing werd er tijdelijk weer populair door. Meer dan 1 miljoen gebruikers meldden zich aan om Bing Chat te proberen. Tot de dag vandaag is Microsoft aan het ontwikkelen, dus wellicht gaan we daar nog mooie functies of updates zien. Zitten die gebruikers nu nog steeds op Bing? Ik betwijfel het.

Hoe gebruiken wij A.I. nu binnen Aspen Digital? Wij gebruiken A.I. in de meeste gevallen om informatie te herstructureren, in de beginfase van onderzoek of in brainstormsessies. Het kan je zonder moeite ideeën aanrijken waarop je kan voortborduren. De toepassingen op gebied van tekst, afbeeldingen, video en audio zijn indrukwekkend, maar zelden volledig foutloos.

April, mei en juni

Een periode van rust voor de SEO-specialist?

Q2 was binnen het SEO-landschap redelijk rustig te noemen. Met maar één bevestigde update aan het algoritme van Google was dit een redelijk tamme periode. Welke dingen vielen ons dan op? Deze periode ging bij ons de nadruk steeds meer liggen op gebruikerservaring en een meer holistische aanpak van SEO. Zaken zoals gebruiksvriendelijkheid, interne links en E-E-A-T werden meer dan ooit besproken binnen het team en nadrukkelijk geadviseerd naar klanten.

Waar hadden we al een lange tijd niks over gehoord? Precies: de Core Web Vitals. De plannen van Google in 2022 waren uitstekend. Maak performance data een onderdeel van het algoritme. Makkelijker gezegd dan gedaan. Voor geen enkele klant hebben wij er in 2022 ook maar iets van gemerkt. Uiteindelijk hebben de adviezen onze klanten alsnog hogere conversieratio's opgeleverd, maar voor de posities binnen de SERP leek het niet uit te maken. Google heeft een nieuw signaal aangekondigd, namelijk de INP (Interaction to Next Paint). Deze metric gaat in maart 2024 de FID (First Input Delay) vervangen. Poging twee van Google om gebruikerservaring onderdeel te maken van het algoritme?

ChatGPT, maak plaats. Aldus Google, die aan kwam zetten met SGE (Search Generative Experience). Is dit hetzelfde als ChatGPT? Nee, het is hetzelfde, maar dan anders. Je kan chatten met de Generatieve A.I. die gebruikmaakt van de volledige index (database) van Google. Zowel de database als het algoritme is net even anders dan die van ChatGPT, dus kan je verschillende output verwachten.

Juli, augustus en september

Rust in vrede Universal Analytics: we gaan je missen

Google had een lange tijd geleden al aangekondigd dat Universal Analytics 1 juli zou stoppen met dataverzameling. Nu was die dag eindelijk aangebroken. Elke marketeer probeerde GA4. Elke marketeer was teleurgesteld door GA4. Wij kwamen ook tot de conclusie dat GA4 wel potentie had, maar op dat moment op veel vlakken onderdeed voor UA. Onze oplossing? In LookerStudio alleen de data inladen waar we op konden bouwen en dit combineren met zoveel mogelijk relevante bronnen. Ondertussen heeft GA4 flinke verbeteringen meegemaakt en gebruiken wij het ook meer en meer.

Over aankondigingen gesproken. Op 12 juli kondigden we aan dat wij zijn overgenomen door Outtask. Sindsdien werken we aan veel toffe projecten die onze diensten en partnerships nog sterker gaan maken. Daarover vertellen we je in 2024 ongetwijfeld meer.

Zijn er op SEO-vlak nog uitdagingen geweest? Er zijn twee relevante Google updates geweest waar we daadwerkelijk effect van hebben gezien. Het meest opvallend? Grote generalisten, denk aan Zalando, Bol, Marktplaats en Amazon, ervaarden een terugval in posities, waar de specialistische websites en webshops weer veel winst boekten in de SERP. Oftewel, kan je relevant zijn voor iets specifieks, als je relevant bent voor alles?

Tot slot ging er een slot op de deur van FAQ-snippets in search. Het volledige jaar hadden SEO-specialisten en webeigenaren de ruimte om elke pagina vol te zetten (lees: spammen) met structured data om die felbegeerde rich snippets te krijgen. Deze rich snippets werden vanaf oktober gereserveerd voor de echte autoriteiten binnen de overheid en gezondheidsbranche.

Oktober, november en december

Dé tijd voor Year-in-Reviews

Zagen we in Q4 nog veel gebeuren? Jazeker. Google Search kreeg het voor elkaar om 4 relevante updates door te voeren in 2 maanden tijd. Dat is een record. Om maar niet te spreken over onbevestigde updates. Gaan we er in december nog één om de oren krijgen? Wellicht, vorig jaar hebben we tijdens de feestdagen en jaarwisseling een lopende update gezien.

Mobile-first. Kende je die term nog? In 2015 (8 jaar geleden!) richtte Google haar pijlen op mobiele optimalisatie. In 2016 begonnen ze met het mobiele indexeren en nu, 7 jaar later, zijn ze eindelijk volledig over op mobiele indexatie. Is jouw website nog niet mobielvriendelijk? Wij brengen je graag in contact met zeer capabele webbouwers die een oogstrelende website voor je kunnen neerzetten!

2023 in vogelvlucht

Als we 2023 als SEO-jaar willen samenvatten, dan komen wij op de volgende punten:

  1. SEO-specialisten gingen uit hun bol om alles wat met A.I. te maken had.
  2. Bing ervaarde een kleine toename in gebruikers na de lancering van Bing Chat, maar dit leken vooral enthousiaste specialisten of hobbyisten te zijn.
  3. 4 core-updates (een record!) en verscheidene updates in de categorieën 'spam', 'helpful content' en 'reviews'. Google is er overigens niet vies van om in december nog een update te lanceren, dus hou je ogen open!
  4. Het afscheid van Google Universal Analytics, de voltooiing van Mobile First Indexing en de aankondiging van de nieuwe Core Web Vital.

Hebben we iets cruciaals gemist? Dan horen we graag van je! Later deze maand doen wij met ons team een voorspelling voor 2024. Die mag je niet missen!