26-04-2023

SEO-update: april 2023

Benieuwd wat er in april allemaal is gebeurd in de wereld van SEO? In dit artikel praten we je bij en ben je weer helemaal klaar voor de nieuwe maand!

rick vierkant aspen
Rick de Bie - SEO-specialist
My project 1 3

Vliegende start van Q2?

Het tweede kwartaal is officieel van gestart en het zou voor velen nu wel duidelijk moeten zijn of de jaarplannen die zijn opgesteld realistisch zijn of dat er bijgestuurd moet worden. In dit artikel gaan we in op enkele belangrijke topics:

Er is weer genoeg gebeurd! Lees je mee?

Updates in Google en Bing

Of je iets moet veranderen aan jouw SEO-strategie is onder andere afhankelijk van de updates die de zoekmachines doorvoeren. Soms zijn updates gericht op specifieke factoren, zoals de meest recente 'Helpful Content' en 'Linkspam' updates. Soms zijn updates breder en gaan ze over 'alles'. Dit worden ook wel 'Core Updates' genoemd. Zowel Google als Bing updaten hun algoritme regelmatig, Google vaker dan de laatstgenoemde.

Overzicht van de update

Naam update Zoekmachine Startdatum Einddatum Voor Nederland?
Review Update Google 12 april 25 april Ja

Wéér een product review update?

Alhoewel we deze vaker zien, is dit een speciaal moment. Dit is namelijk de allereerste 'Product Review Update' die ook gericht is op Nederlandstalige zoekresultaten. De voorgaande vijf review updates richtten zich namelijk volledig op het Engelstalige gedeelte van Google.

Wat betekent dit voor de zoekresultaten? Als we de woorden van Google mogen geloven, sluiten deze updates goed aan op het hele 'E-E-A-T'-verhaal. Het komt erop neer dat jouw content die over producten of diensten gaat zo goed mogelijk moet aansluiten bij de wensen van jouw bezoekers. Of hierdoor naast de prestaties van informatieve pagina's ook de prestaties van commercieel relevante pagina's worden beïnvloed moet de tijd uitwijzen.

Page Experience, Core Web Vitals en Mobile First

Factoren zoals de gebruikerservaring, Core Web Vitals en mobielvriendelijkheid waren lange tijd dé hype (een paar jaar terug) binnen SEO. Google heeft deze factoren sinds deze maand uit de lijst gehaald met ranking factoren en mechanismen.

Wat betekent dit concreet? Het zou zomaar kunnen zijn dat het de zoekmachine niet (of beperkt) gelukt is om dit soort factoren op een betrouwbare en waardevolle manier te kunnen verwerken in de algoritmes. Dat geeft ons als SEO-specialisten meer ruimte om te focussen op waardevolle content en een goede gebruikerservaring (vanuit de klant, niet Google).

Elke branche heeft zo z'n trends. De 'hot topics' om het zo te noemen. Ook de wereld van zoekmachineoptimalisatie heeft onderwerpen die komen en gaan, maar wat waren dé SEO-onderwerpen van april?

Artificial Intelligence

Een topic dat begin december voor het eerst voor het grotere publiek bekend werd, maakt geheel Q1 en het begin van Q2 nog steeds een opmars. Waar vooral de marketeers, consultants en agencies de early adopters waren van het onderwerp, hoor je het er zelfs op verjaardagen over gaan en uiten meer mensen dan ooit hun zorgen.

Kennis van het onderwerp, de toepassing ervan en het nadenken over de ethische kwesties zullen dit jaar belangrijke onderwerpen blijven.

Het is en blijft bijzonder wat je ermee kan, zolang je weet hoe je het moet gebruiken. Wil je zelf rommelen met AI om het te ontdekken, probeer dan ChatGPT, Midjourney of Craiyon.

 

E-E-A-T

De principes van E-A-T bestaan al lange tijd binnen SEO. Al sinds 2017 wordt hierover gesproken. Wij merken zelf dat dit een belang onderdeel is geworden bij de creatie van écht waardevolle online content.

Om jezelf te kunnen onderscheiden van concurrentie, maar ook van online spam en irrelevante content, zijn de principes in de guidelines van Google relevanter dan ooit. E-E-A-T is net als AI een onderwerp dat sinds december in de lift zit en tot nu toe nog geen plafond heeft bereikt.

Bron: Google over de guidelines

Aandeel van de zoekmachines

Met Q1 achter de rug hebben we ook eerste inzichten in hoe de zoekmachines zich met elkaar verhouden. Toen bekend werd dat Bing een AI-chatfunctie ging toevoegen, leek het er even op dat de markt van Google zou gaan krimpen. Wat blijkt, Google reageert met een eigen functie: 'Bard'.

Wat heeft het al met al gedaan in de totaliteit van de markt? Zowel Google als Bing rapporteerden een omzetgroei van ca. 3% in hun search kanalen. Het 'nieuwe Bing' en de ontwikkelingen in AI hebben dus weinig invloed gehad op de opbrengsten van deze twee giganten.

SEO-evenementen

Brighton SEO

In april stond het grote Brighton SEO op de agenda. Dit Britse evenement is een van de grootste SEO-conferenties ter wereld. Op 20 en 21 april opende het haar deuren. Allerlei bureaus, freelancers, in-house specialisten en experts geven inzicht in de dingen die voor hun hebben gewerkt en waar jij misschien iets van kan leren.

Kon je er niet bij zijn? Geen zorgen, want je kan alle lezingen live-online terugkijken op 3 en 5 mei. Ideaal als achtergrondgeluid terwijl je werkt of om even goed mee te pennen als je inspiratie nodig hebt!

Komende evenementen

De online versie van Brighton SEO vindt dus in de eerste week van mei plaats. Daarna is het eerst volgende 'grote' evenement 'Mozcon 2023'. Deze conferentie vindt plaats in Seattle, maar heeft ook de mogelijkheden tot livestreams, mocht je niet in staat (of gewillig) zijn er live bij te zijn.

Gerelateerd

blog chatgpt
21-03-2023 Justen Vink

SEO-specialist overbodig door ChatGPT?

Lees verder
blog impact google update v2
01-11-2022 Anique Schoot

De impact van een Google Update

Lees verder
Achtergrond bergen