Updates in Google en Bing
Of je iets moet veranderen aan jouw SEO-strategie is onder andere afhankelijk van de updates die de zoekmachines doorvoeren. Soms zijn updates gericht op specifieke factoren, zoals de meest recente 'Helpful Content' en 'Linkspam' updates. Soms zijn updates breder en gaan ze over 'alles'. Dit worden ook wel 'Core Updates' genoemd. Zowel Google als Bing updaten hun algoritme regelmatig, Google vaker dan de laatstgenoemde.
Overzicht van de update
Naam update |
Zoekmachine |
Startdatum |
Einddatum |
Voor Nederland? |
---|
Review Update |
Google |
12 april |
25 april |
Ja |
Wéér een product review update?
Alhoewel we deze vaker zien, is dit een speciaal moment. Dit is namelijk de allereerste 'Product Review Update' die ook gericht is op Nederlandstalige zoekresultaten. De voorgaande vijf review updates richtten zich namelijk volledig op het Engelstalige gedeelte van Google.
Wat betekent dit voor de zoekresultaten? Als we de woorden van Google mogen geloven, sluiten deze updates goed aan op het hele 'E-E-A-T'-verhaal. Het komt erop neer dat jouw content die over producten of diensten gaat zo goed mogelijk moet aansluiten bij de wensen van jouw bezoekers. Of hierdoor naast de prestaties van informatieve pagina's ook de prestaties van commercieel relevante pagina's worden beïnvloed moet de tijd uitwijzen.
Page Experience, Core Web Vitals en Mobile First
Factoren zoals de gebruikerservaring, Core Web Vitals en mobielvriendelijkheid waren lange tijd dé hype (een paar jaar terug) binnen SEO. Google heeft deze factoren sinds deze maand uit de lijst gehaald met ranking factoren en mechanismen.
Wat betekent dit concreet? Het zou zomaar kunnen zijn dat het de zoekmachine niet (of beperkt) gelukt is om dit soort factoren op een betrouwbare en waardevolle manier te kunnen verwerken in de algoritmes. Dat geeft ons als SEO-specialisten meer ruimte om te focussen op waardevolle content en een goede gebruikerservaring (vanuit de klant, niet Google).