De maand juni is begonnen, dus tijd om kort terug te blikken op de belangrijkste ontwikkelingen in het SEO-landschap in de maand mei. Ook dit keer bespreken we de volgende zaken:
Genoeg om te bespreken! Lees je mee?
Benieuwd wat er in mei allemaal is gebeurd in de wereld van SEO? In dit artikel praten we je bij en ben je weer helemaal klaar voor de nieuwe maand!
De maand juni is begonnen, dus tijd om kort terug te blikken op de belangrijkste ontwikkelingen in het SEO-landschap in de maand mei. Ook dit keer bespreken we de volgende zaken:
Genoeg om te bespreken! Lees je mee?
Of je iets moet veranderen aan jouw SEO-strategie is onder andere afhankelijk van de updates die de zoekmachines doorvoeren. Soms zijn updates gericht op specifieke factoren, zoals de meest recente 'Helpful Content' en 'Linkspam'-updates. Soms zijn updates breder en gaan ze over 'alles'. Dit worden ook wel 'Core Updates' genoemd. Zowel Google als Bing updaten hun algoritme regelmatig, waarbij Google dit vaker doet dan laatstgenoemde.
Naam update | Zoekmachine | Startdatum | Einddatum | Voor Nederland? |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - | - |
In de maanden februari, maart en april zijn we verrast met nieuwe updates aan de algoritmes. De maand mei was daarentegen rustig en kende eigenlijk geen updates. Geen updates, maar wel aankondigingen. Daarover later meer!
Wij zien de berichten op SEO-nieuwswebsites ook voorbijkomen, waarin elke tool (Moz, Semrush, etc.) laat weten dat ze fluctuaties in rankings zien.
Wat kan je met dat soort berichten? Eigenlijk niet zoveel. In de meeste gevallen zijn het de rankings van zeer specifieke thema's of zoekwoorden die opeens (even) volatiel worden.
Wat je dan het beste kan doen is op keyword-niveau zoekwoorden te analyseren om te kijken of er ergens onvoorziene drops (of stijgingen) te zien zijn. Gebruik hier Search Console voor, aangezien de trackingtools momentopnames zijn.
Elke branche heeft zo z'n trends, de 'hot topics' om het zo te noemen. Ook de wereld van zoekmachineoptimalisatie heeft onderwerpen die komen en gaan, maar wat waren dé SEO-onderwerpen van mei?
Google deed op 10 mei één van de grootste aankondigingen van de afgelopen jaren: Google Search wordt uitgebreid met generatieve AI. Vanuit SEO-perspectief de belangrijkste aankondiging tijdens Google I/O.
Via de onderstaande link kan je allerlei voorbeelden zien. De eerste trials en tests zijn al gaande (niet in Nederland). Het wekt zeer sterk de indruk dat websites zich moeten richten op creatie van waardevolle en unieke content, zodat je als bron gebruikt kan worden voor de generatie van zoekresultaten. We gaan het meemaken.
Bron: Google over Generative AI in Search
Wij als bureau merken steeds vaker dat het adviseren over SEO en content niet alleen meer gaat over de aard van de inhoud, maar ook op hoe de inhoud overkomt op gebruikers, welke triggers er zijn voor lezers en hoe mensen zich door de website heen bewegen.
In de essentie draagt elke zoekopdracht een bepaalde zoekintentie met zich mee. Het matchen van de inhoud en de gebruikerservaring bij die intentie is ondertussen belangrijker dan ooit. Vooral omdat gebruikers kritischer worden en snel de aandacht verliezen. Naast de content moet dus ook het framework waarin het geplaatst wordt goed zijn: 'de juiste lijst voor jouw schilderij.'
Steeds meer blogs, content en afbeeldingen worden door AI gegenereerd. We zien dit vooral gebeuren bij:
Beide use-cases staan we tot zekere hoogte achter. Wat wij als bureau belangrijk vinden is het waarborgen van identiteit en integriteit. Tuurlijk, je kan duizenden blogs in één keer klaarzetten, maar die zullen nooit volledig uniek zijn of perfect passen bij jouw merk. Een balans tussen goed, eigen en makkelijk is hierbij extreem belangrijk.
Er wordt zóveel geplaatst door allerlei mensen die verstand hebben van SEO dat je het nooit allemaal kan lezen, want dan hou je geen tijd meer over voor optimalisatie. Laat ons je helpen. Hieronder in een notendop het belangrijkste leesvoer, zodat je weer up-to-date bent!
Link | Auteur | Thema | Datum |
---|---|---|---|
How Google is improving Search with Generative AI | SERP | 10 mei | |
Sitenames in Google Search | Google Search Cental | Technisch | (bijgewerkt) |
INP als onderdeel van de Core Web Vitals | Google Search Cental | Technisch | 10 mei |
Updates aan Helpful Content algoritme | Search Engine Land | Algoritmes | 10 mei |
Strategie voor laaghangend fruit SEO | Moz | Strategie | 26 mei |
Toegevoegde waarde van de x-default hreflang-tag | Google Search Cental | Technisch | 8 mei |
Zoekwoordclustering voor SEO | Semrush | Strategie | 15 mei |
Content inspiratie voor content marketing | Ahrefs | Content | 12 mei |