05-10-2022

De online woonbranche in beweging: een jaarvergelijking

Het online landschap is altijd in beweging. Aan de ene kant is er Google, die regelmatig de rankings overhoopgooit met een nieuwe algoritme-update. Aan de andere kant zijn er de websites, die zelf hard aan de weg timmeren om de begeerde topposities te behalen.

Om je eigen progressie te meten én om de vorderingen van de concurrentie nauwlettend in de gaten te houden, is het zinvol om van tijd tot tijd de markt in kaart te brengen. Om de digitale veranderingen in de loop der tijd bloot te leggen, zoomen we in op de woonbranche. Lees je mee? 

Anique
Anique Schoot - SEO-specialist
blog woonbrancheonderzoek v2

Data, data en nog eens data

Om het marktlandschap via een Share of Voice (SOV) van verschillende tijdspunten met elkaar te kunnen vergelijken, is het om te beginnen een vereiste dat je over voldoende data beschikt. Wij selecteerden uit de woonbranche de 1.100 non-branded zoekwoorden met het hoogste zoekvolume die wij al sinds 2021 of eerder tracken; dagelijks halen wij van deze keywords de top 100-posities op. De zoekwoorden beslaan woongerelateerde termen op alle gebieden, van meubels tot raamdecoratie en van vloeren tot behang.  

We beginnen de vergelijking op 1 oktober 2021, een jaar geleden. Welke partijen rankten er voor deze set zoekwoorden overwegend in de top 20? Op de y-as van de Share of Voice-plot zien we het indexatiepercentage: de hoeveelheid zoekwoorden van die website die in de top 20 geïndexeerd wordt. Hoe groter het bolletje, des te groter is het totale zoekvolume dat aan die geïndexeerde keywords hangt. De x-as laat de gemiddelde positie binnen de top 20 zien. 

Share of Voice oktober 2021

In oktober ‘21 is er een duidelijke top 4: Bol.com staat met een indexatiepercentage van 71,4% en een gemiddelde positie van 7.5 aan kop, en vlak daaronder volgen andere giganten als Marktplaats.nl, Beslist.nl en Leenbakker.nl. Wat opvalt is dat marketplace-achtige websites de dienst uitmaken.

Share of Voice woonbranche oktober 2021 – klik en sleep om verder in te zoomen op een bepaald gebied, klik op ‘reset zoom’ om terug te keren naar het volledige overzicht. De SOV is beter leesbaar op pc.

Share of Voice maart 2022

Een halfjaar later, op 1 maart 2022, begint er al één en ander te verschuiven. Marktplaats.nl maakt plaats voor Ikea.com, die langzaamaan inloopt Leenbakker.nl. De afstand tussen de toppartijen en de rest van de meubelwebshops wordt kleiner. Ook zien we een snel opkomende nieuwkomer: Lionshome was in de Share of Voice van oktober 2021 nog niet te vinden, maar staat een halfjaar later met 20,7% van de getrackte zoekwoorden gemiddeld op 10,5.

Share of Voice oktober 2022

1 oktober 2022: Bol.com staat stevig op zijn plek aan de top en heeft de gemiddelde positie zelfs verbeterd tot 6,6. Van oorspronkelijke koploper Marktplaats.nl is daarentegen weinig meer over; deze is volledig weggegleden tot een indexatiepercentage van slechts 29% ten opzichte van 41,1% in 2021. Google begrijpt steeds beter het onderscheid tussen (de zoekintentie achter) nieuwe meubels en tweedehandsmeubels, en vindt de tweedehandsartikelen van het welbekende platform niet meer relevant genoeg voor hoge posities tussen de woonwinkels. 

Tegelijkertijd verschuift het type webshop dat we in de SOV zien. In oktober 2021 deden bouwmarkten als Gamma.nl, Kwantum.nl en Karwei.nl het redelijk goed in de woonsector. Slechts 7 concurrenten staan op dat moment boven de bouwmarkten. Anno oktober 2022 zijn de bouwmarkten uit de SOV verdwenen (Gamma.nl) of meer en meer ingehaald door (allround-)woonwebshops.

Hieronder zie je de verschuivingen van het afgelopen jaar (oktober 2021 tot oktober 2022) in een grafiek uiteengezet. Hierin is duidelijk te zien hoe Marktplaats.nl met een daling van meer dan 50% de grote verliezer is en Haco.nu met een stijging van meer dan 10% de grootste groeier.

Jouw eigen progressie in kaart

De verschuivingen in de woonsector zeggen niets over de wijzigingen in andere branches. Benieuwd hoe je eigen verloop binnen jouw sector is? Wij tracken op dagelijkse basis de resultatenpagina's van meer dan 130.000 keywords in honderden thema's, sommige termen daarvan al sinds 2013. En tracken we jouw relevante zoekwoorden nog niet, dan voegen we deze met een muisklik toe aan onze uitgebreide dataset.  

Met behulp van Share of Voices van jouw gehele branche óf thema-Share of Voices van een specifieke niche kunnen wij je in een oogopslag laten zien welke weg jij hebt afgelegd en wat er met de concurrentie is gebeurd. Zo zie jij direct hoeveel concurrenten nog op je voor liggen. Neem vrijblijvend contact met ons voor een Share of Voice-vergelijking van jouw vakgebied of meer informatie!

Gerelateerd

blog onderzoek reis vakantie toerisme
06-09-2022 Anique Schoot

Op de digitale (wereld)kaart: de online reisbranche in kaart gebracht

Lees verder
Achtergrond bergen