Wat is een datagedreven prognose?
Een datagedreven prognose is een middel (geen doel!) dat je inzet om voorspellingen te doen over toekomstige gebeurtenissen door gegevens uit het verleden te analyseren. Juist in het online-landschap biedt voorspellen op basis van data mooie kansen. Een prognose op basis van data:
- Biedt concretere doelstellingen. Doordat je verschillende databronnen analyseert die relevant zijn voor je doelstelling, heb jij niet alleen een globaal beeld van alle mogelijkheden, maar ook helder voor ogen waar de kansen voor specifieke onderdelen liggen;
- Geeft inzicht in de processen die leiden tot succes, waarmee je de praktische aanpak nog beter kunt inrichten en de kans vergroot dat de doelstellingen ook behaald worden;
- Geeft een beter beeld van de verwachte resultaten. Omdat je het huidige pad goed geanalyseerd hebt en daardoor weet welke succesfactoren van belang zijn, kun je toekomstige verwachtingen beter vaststellen.
Door actief met data bezig te zijn kun je trends identificeren, de strategie erop afstemmen en de besluitvorming verbeteren. Daar komt nog bij dat door periodiek de data te monitoren er op tijd bijgestuurd kan worden wanneer iets niet naar wens is.
Doordat je vooraf gedefinieerd hebt waar je als bedrijf naar kijkt, praat je onderling ook in dezelfde taal en kun je sneller de strategie aanpassen op de onderdelen waar het resultaat achterblijft. Bijsturen van de werkzaamheden gaat daarmee een stuk makkelijker en efficiënter. Meer dan voldoende voordelen, dus, maar hoe begin je in de praktijk met zo’n prognose?
Hoe doe je een datagedreven voorspelling?
Een datagedreven prognose begint met de vraag: wat wil je bereiken? Laten we een concreet voorbeeld nemen: de groei van organische bezoekers vanuit de zoekmachine en de hogere winstgevendheid die voortkomt uit dit verkeer.
Puur op intuïtie gebaseerd, zou je als doel kunnen stellen dat je volgend jaar in dezelfde maand 30% groei in organische sessies vanuit de zoekmachine wilt zien, en een stijging van 20% in winstgevendheid (winstmarge minus SEO-kosten). Prima verwoord, maar waar zijn de cijfers op gebaseerd? Veel beter is om naar de data uit het verleden te kijken en vanuit daar een onderbouwde doelstelling te bepalen.
Wanneer je een datagedreven prognose wilt maken, ga je eerst inventariseren welke data van belang is om te gebruiken. Dit bepaal je door in kaart te brengen welke factoren verantwoordelijk zijn voor je succes en welke bronnen deze factoren voor je kunnen meten. Denk in het online-landschap bijvoorbeeld aan bronnen als Google Analytics en Google Search Console. Als je weet welke databronnen je nodig hebt, kun je die gegevens in kaart brengen.
Om te weten waar je nu staat, is het slim om de huidige situatie te vergelijken met bijvoorbeeld dezelfde periode vorig jaar, zodat je een trendontwikkeling ziet. Deze trendontwikkeling kun je vervolgens gebruiken om zinnige voorspellingen over de toekomst mee te doen.